کد مطلب: 60553
 
لزوم توجه مجلس به محرومیت‌زدایی در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از دولت و مجلس انقلابی در تصویب لایحه بودجه سال آتی انتظار می‌رود که به محرومیت زدایی از استان های کم برخوردار به ویژه سیستان و بلوچستان توجه ویژه داشته باشند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶
 
به گزارش زاهدنیوز، اسماعیل حسین‌زهی با اشاره به ضرورت توجه به محرومیت زدایی از استان ها در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: این گله‌مندی از سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که در لایحه بودجه کمتر به بحث محرومیت زدایی از استان های کم برخوردار توجه شده است. در بودجه سال جاری نیز پیش بینی‌های خوبی برای محرومیت زدایی صورت گرفته بود که هنوز اعتبارات لازم تخصیص داده نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که دولت سیزدهم مردمی و انقلابی بوده باید در لایحه بودجه نگاه ویژه ای به بحث محرومیت زدایی حاکم باشد. هر ساله در بودجه نویسی شاهد هستیم که شاخص های جمعیتی در نظر گرفته شده اما به وسعت منطقه توجه نمی شود. با این شیوه تا سالیان سال استان‌های کم برخوردار در حد متوسط کشوری نیز توسعه نخواهند یافت.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم مبنای کار محرومیت‌زدایی و رعایت عدالت باشد. این عادلانه نیست که بودجه استان‌های محروم به اندازه بودجه استان‌های برخوردار افزایش پیدا کند. بایستی مناطق کم برخوردار از اعتبارات بیشتری برخوردار شوند. امیدواریم هم دولت و هم مجلس نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم به ویژه استان سیستان و بلوچستان داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان که ۱۱.۵ درصد مساحت کل کشور را تشکیل داده است باید به همین تناسب بودجه دریافت کند. ما در استان سیستان و بلوچستان اصلا آزادراهی نداریم و دغدغه ما توجه به راه‌های روستایی است درحالی که برخی از استان‌های برخوردار به دنبال جذب اعتبار برای احداث آزادراه هستند. جاده‌های استان سیستان و بلوچستان به جاده‌های مرگ معروف بوده و متاسفانه روزانه تلفات انسانی بالایی در جاده‌های استان گزارش می‌شود.

حسین‌زهی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های استان سیستان و بلوچستان آبرسانی به روستاها و شهرهاست. متاسفانه ما شاهد رشد حاشیه نشینی در اطراف شهرهای مرکز استان هستیم که با تامین آب روستاها می‌توانیم جلوی این روند افزایش مهاجرت از روستاها به اطراف شهرها را بگیریم.

وی در پایان بیان کرد: انتظار می‌رود در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس همانند سال گذشته که ردیف خاصی برای توسعه ساختار استانی و محرومیت زدایی پیش بینی کرد، امسال نیز به استان‌های کم برخوردار توجه داشته باشد. توجه به حوزه آب، برق، بهداشت و درمان در استان های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان از دیگر مطالبات مردم این مناطق است.
Share/Save/Bookmark