کد مطلب: 59366
 
کارشناس مسائل سیاسی:
دولت حاضر به پذیرش نظارت غربی‌هاست، اما نظارت نمایندگان را نمی‌پذیرد
محمدحسن قدیری ابیانه گفت: دولت تدبیر و امید حاضر به پذیرش نظارت غربی‌ها بر تأسیسات هسته‌ای و نظامی کشور است، اما حاضر نیست نظارت نمایندگان بر عملکرد خود را بپذیرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹
 
به گزارش زاهدنیوز،محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با تهران نیوز اظهار کرد: روحانی به دنبال طرح موضوعاتی است که جو افکار عمومی را متشنج و به بحث پیرامون آن در جامعه دامن بزند تا به فرصتی برای فرار از پاسخگویی تبدیل شود.

وی با بیان این‌که طرح موضوع دوباره رفراندوم یا اصلاح قانون اساسی یک امر انحرافی است که توسط رئیس جمهور انجام می‌شود، گفت: البته بنده خودم موافق اصلاح قانون اساسی هستم اما نه آن اصلاحی که مدنظر رئیس جمهور است. مثلاً من معتقدم باید در بخش تأیید صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری، اصلاحاتی شود نا اگر رئیس جمهور یا نماینده‌ای که توسط شورای نگهبان تأیید شده، وقتی که نماینده و رئیس جمهور در میانه راه صلاحیت خود را از دست داد، شورای نگهبانی که آن راغ تأیید کرده است بتواند این تأیید را از او پس بگیرد و برای عزلش اقدام شود که این اصلاح اختیارات شورای نگهبان را هم افزایش می‎‌دهد؛ زیرا اگر شورای نگهبان این اختیار را داشت، از ادامه فعالیت ۹۰ نفر از نمایندگانی که صلاحیت آن‌ها در انتخابات مجلس یازدهم تأیید نشده بود، در همان مجلس دهم ممانعت می‌شد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهار نظر روحانی در ارتباط با عدم نظارت نمایندگان بر وزرا و رئیس جمهور عنوان کرد: از نظر او این مسئله دارای توجیح است. توجیح روحانی در این خصوص این است که فقط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌توانند بر تمام پایگاه‌های نظامی، تأسیسات هسته‌ای و نظامی بانکی ایران نظارت کنند. جالب است آقای رئیس جمهور مخالف تصویب خروج ایران از پروتکل الحاقی و قطع نظارت آژانس و غربی‌ها بر تأسیسات هسته‌ای و نظامی ما است و همچنین برای تصویب FATF در مجمع تشخیص، خود را به آب و آتش می‌زند، اما با نظارت نمایندگان مجلس که متعلق به این کشور هستند و از بیگانگان نیستند، مخالف است.


قدیری ابیانه با بیان این‌که حتی حسن روحانی برای نمایندگان مجلس حق مخالفت با سند ۲۰۳۰ را قائل نیست، تصریح کرد: من معتقد نیستم که رئیس جمهور به قانون اساسی اشراف ندارد، بلکه قانون اساسی را به خوبی می‌داند و به آن اشراف دارد، اما به خاطر توجیحات غیرمنطقی و شخصی خود حاضر نیست که به اصول قانون اساس پایبند بماند.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark