کد مطلب: 56026
 
معضلی اجتماعی در ایرانشهر؛
جوی آب جای زباله نیست!/ سرپرست شهرداری ایرانشهر: دستورات لازم برای لایروبی جوی ها داده شده است
در حالی ریختن زباله در جوی های آب منجر به راکد ماندن آب و لجن شدن آن می شود که برخی از شهروندان ایرانشهری به خاطر راحتی خود بلافاصله آشغال ها را با پا روانه جوی ها می کنند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
 
به گزارش زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، رها کردن زباله در کانال‌ها و جوی‌های آب علاوه بر اینکه یکی از عادت های غلط در بین برخی از شهروندان به شمار می رود که هیچ اقدامی برای فرهنگ سازی و رفع آن از سوی مردم و مسئولین صورت نگرفته است بلکه باعث مسدود شدن کانال‌ها و جوی‌ها و همچنین جلوگیری از دفع آب‌های سطحی می‌شود.
بروز این معضل به گونه ای است که وقتی در شهر قدم می زنیم یا سوار بر خودرو در حال عبور از خیابان ها هستیم روی زمین، توی جوی آب، چمن می توانیم زباله هایی رو مشاهده کنیم که به دلیل بی توجهی شهروندان بر روی زمین رها شده و این اقدام آنها در حالی است که وجود سطل های زباله در معابر انگار اصلاً‌ به چشم برخی ها نمی آید.
بیان این مطلب بدان جهت است که در خیلی از مواقع شاهد آنیم که شهروندان اگر زباله ای در دست داشته باشند و در نزدیکی خود سطل زباله ای مشاهده نکنند بدون آنکه دقایقی صبر کنند تا با دیدن سطل زباله آن را دور بیاندازند، بی درنگ آشغال های خود را بروی زمین ریخته و بدون توجه به عواقب آن راه خود را در پیش می گیرند.
 

علی ای حال اگر چه پاره ای از شهروندان به محیط زیست خود توجه چندانی ندارند اما جالب است که بدانیم همانطور که وقتی زباله ای در منزل باقی بماند گذشته از بوی نامطبوع موجب جذب جانوران و حشرات می شود، وجود زباله در سطح شهر که فضای بیشتری برای حضور جانوران را در خود دارد علاوه بر بوی نامطبوع و جذب حشرات موجب جذب حیواناتی همچون گربه و موش شده و به دنبال آن شاهد پخش شدن آشغال ها توسط حیوانات در سطح معابر خواهیم بود.
 در همین راستا تعدادی از شهروندان ایرانشهری در تماس با این پایگاه خبری اعلام کردند که در اکثر خیابان های این شهر به ویژه بلوار استاد پروین، خیابان شهید مالکی. کارگر و امام خمینی(ره) به علت مسدود شدن جوی آب ها توسط زباله ها، آب در سطح خیابان ها جاری شده که معضلات زیادی را برای شهروندان به ویژه عابران پیاده بر جای گذاشته است.
به گفته این شهروندان ماموران شهرداری در روزهای جمعه که حجم انباشت زباله ها دوبرابر است اقدام به جمع آوری زباله ها نمی کنند که این مهم نیز از دیگر معضلات اصلی ساکنان ایرانشهری به شمار می رود.
در این میان ریختن زباله ها در جوی های آب منجر به راکد ماندن آب و لجن شدن می شود لذا جوی های آب، سطل زباله هایی نیستند که هر یک از افراد به خاطر راحتی خود بلافاصله آشغال ها را با پا روانه جوی ها می کنند.
 

مردم باید بدانند وجود زباله در سطح شهر نه تنها موجب بروز بیماری ها بلکه از زیبایی شهر نیز می کاهد زیرا یکی از دلایل بسته شدن جوی آب و سرریزشدن آنها نیز تفکر غلط افراد کیسه ای است که با ریختن زباله های خود در جوی های آب بر این باورند که آب زباله ها را شسته و با خود می برد و هیچ مشکلی برای محیط زیست و شهروندان پیش نمی آید این در حالی است که وجود زباله در جوی ها عامل اصلی سرریزشدن جوی ها و بسته شدن خیابان ها به ویژه در زمان بارش باران است.
در همین راستا در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با علی نبی زاده سرپرست شهرداری ایرانشهر داشت، وی اظهار کرد: به حوزه خدمات شهری شهرداری ایرانشهر برای برطرف کردن این مشکل شهروندان دستورات لازم داده شده است که در حال لایروبی جوی های آب در خیابان های این شهرستان هستند.
وی در خصوص عدم جمع آوری زباله در روزهای جمعه خاطر نشان کرد: کارگرها هم باید یک روز تعطیل داشته باشند اما با این حال باز هم کارگران شهرداری را شیفت بندی کرده ایم تا در روزهای جمعه هم کار جمع آوری زباله ها از سطح شهر انجام شود.
 

به گزارش عصرهامون در حالی ریختن زباله در معابر عمومی ممنوع است و باید با چنین افرادی برخورد کرد که بسیاری از شهروندان و مغازه‌داران از غیرقانونی بودن این کار اطلاع ندارند که می طلبد کارشناسان بهداشت محیط با افزایش سطح آگاهی مردم درباره غیرقانونی بودن این عمل با مغازه‌دارانی که اقدام به ریختن زباله در جوی می کنند برخورد قاطعی داشته باشند.
 انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark