کد مطلب: 36992
 
بررسی طرح حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌ها در کمیسیون کشاورزی بررسی می‌شود، گفت:درصورت تصویب این طرح به صحن علنی می‌آید.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
به گزارش زاهدانه ، "عباس پاپی‌زاده بالنگان" نماینده خوزستان در مجلس با اشاره به خشک شدن 70 درصد از تالاب‌های کشور، اظهار داشت: این موضوع به طور جدی در کمیسیون کشاورزی در حال پیگیری است.
 
وی با بیان اینکه طرحی تحت عنوان حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌ها در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار گرفته، افزود: در صورت تصویب ، این طرح به صحن علنی مجلس می‌آید تا یک قسمت زیادی از عوامل تهدید کننده حیات تالاب‌ها و دریاچه‌ها کمتر شود و بتوانیم در این راستا به سمت مدیریت علمی تالاب‌ها حرکت کنیم.   
 
عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: در این طرح حریم تالاب‌ها و همچنین حق‌آبه تالاب‌ها نیز رعایت می‌شود.   
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عوامل تهدیدکننده تالاب‌ها در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: برداشت آب از منابع تامین کننده آب تالاب‌ها و تعدیل  عوامل آن در حال پیگیری است تا در چارچوب مشخصی تعریف شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خاطرنشان کرد: تالاب هورالعظیم خوزستان و دریاچه ارومیه به دلیل کم شدن ورودیه آب به تالاب‌ها دچار مشکل می‌شوند، بنابراین باید این مسئله هرچه سریع‌تر بررسی شود تا به یک انسجام برسد.
 
گفتنی است،  مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه 70 درصد از تالاب‌های کشور یا در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر جدی قرار دارد، گفت: بخش عمده مسائل مبتلا به تالاب‌های ایران به‌خاطر الگوی توسعه ناپایداری است که در حاشیه تالاب‌های کشور شکل گرفته است.
وی افزود: بخشی از این الگو ناشی از مدیریت ناصحیح اعمال شده در حوزه زنجیره این تالاب‌هاست که بر پایه یک نگاه صرفا توسعه محور شکل گرفته، بدون اینکه به حفظ محیط‌ زیست و حفظ کیفیت زندگی انسان‌های واقع در حاشیه تالاب‌ها و خدمات و کارکردهایی که تالاب‌ها در اختیار جوامع انسانی قرار می‌دهد، توجه شود.

سلیمانی تاکید کرد:با از بین‌رفتن تالاب‌ها خیلی از این خدمات و کارکردها نیز از بین رفته که اثراتش را در زندگی روزمره مردم شاهدیم که نمونه‌اش از بین‌رفتن مشاغل و معیشت‌های وابسته به تالاب‌ها نظیر بخش کشاورزی، دامداری و صیادی است.

وی تصریح کرد:اکنون معیشت 70 هزار خانوار وابسته به تالاب‌ هامون در زابل یا معیشت 12 هزار نفر وابسته به تالاب شادگان و هورالعظیم در خوزستان از بین رفته است. 

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، خاطرنشان کرد: موضوع مهم مورد توجه دولت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست تغییر الگوی توسعه در حوضه آبریز تالاب‌ها به‌گونه‌ای است که منجر به حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تالاب‌ها شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark