کد مطلب: 40212
 
تاثیر "امر و نهی زبانی" از تاثیر مشت پولادین حکومت‌ها بیشتر است
طرف امر به معروف و نهی از منکر فقط طبقه عام مردم نیستند، حتی اگر در سطوح بالا هم هستند شما باید به او امر کنید؛ مدل امر به معروف و نهی از منکر مدل خواهش و تقاضا و تضرع نیست، من به شما عرض می‌کنم که تاثیر امر و نهی زبانی اگر انجام گیرد، از تاثیر مشت پولادین حکومت‌ها بیشتر است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۷
تاثیر "امر و نهی زبانی" از تاثیر مشت پولادین حکومت‌ها بیشتر است
 
به گزارش زاهدانه ، امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.  

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و توجه ویژه به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

**مؤثرتر از مشت پولادین حکومتها

مقام معظم رهبری در مراسم پرسش و پاسخ 77.2.22  در دانشگاه تهران، بیان داشت: من به شما عرض می‌کنم که تاثیر امر و نهی زبانی اگر انجام گیرد، از تاثیر مشت پولادین حکومت‌ها بیشتر است.   
 
من چند سال است که گفته‌ام امر به معروف و نهی از منکر. البته عده‌ای این کار را می‌کنند اما همه نمی‌کنند همه تجربه نمی‌کنند، می‌گویند آقا چرا اثر نمی‌کند؛ تجربه کنید. منکری را که دیدید، با زبان تذکر دهید. اصلا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی کنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کی می‌تواند منکر را ادامه دهد.  

**خواهش ممنوع
 
طرف امر به معروف و نهی از منکر فقط طبقه عام مردم نیستند، حتی اگر در سطوح بالا هم هستند شما باید به او امر کنید؛ نه اینکه از او خواهش کنید. باید بگویید: آقا! نکن. این کار یا این حرف درست نیست. امر و نهی باید با حالت استعلا باشد، البته این استعلا معنایش این نیست که آمران حتما باید بالا‌تر از ماموران و ناهیان بالا‌تر از منهیان باشند.   
 
نه، روح و مدل امر به معروف، مدل امر و نهی است؛ مدل خواهش و تقاضا و تضرع نیست. نمی‌شود گفت که خواهش می‌کنم شما این اشتباه را نکنید؛ نه، باید گفت آقا این اشتباه را نکن.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark