کد مطلب: 61390
 
کودکانی که کودکی شان گم شد؛
ساماندهی کودکان کار برعهده کدام نهاد است/ تکدی گری معضل گریبان گیر زاهدان
پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلاتی است که گریبان گیر کلان شهر زاهدان می باشد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵
 
به گزارش زاهدنیوز، این پدیده چند سالی است که در خیابان های شهرهای سیستان و بلوچستان به خصوص در زاهدان هم خود نمایی می کند .
کودکان کار، کودکانی هستند که به دلیل وجود شرایط و اوضاع و احوال خانوادگی، اجتماعی، مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، ساعاتی از عمر خود را در شبانه روز به کار کردن در کارگاه‌ها، ساختمان ها، خیابان‌ها و منازل مردم جهت کارگری می‌گذرانند که بسیاری از آنها کمک خرج خانواده و برخی دیگر خود به تنهایی عهده دار مخارج خانواده هستند.

یکی از آسیب هایی که چهره شهر زاهدان را خدشه دار و نامطلوب جلوه می دهد شبکه کودکان کار و خیابانی و بعضاً متکدیان است که معمولا در چهار راه ها و معابر عمومی شهر حضور دارند.

پدیده کودکان خیابانی و کار، یکی از معضلات گریبان گیر در کلان شهر زاهدان است.

در همین راستا یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: وجود کودکان خیابانی در کلان شهر زاهدان به هیچ وجه زیبنده شهروندان نیست به همین دلیل باید راه کارهای عملیاتی برای ساماندهی آنان انجام شود، کودکان آینده‌سازان کشور هستند و نباید اجازه داد استعدادها و توانمندی‌های آنان به خاطر شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی به هدر رود.

وی افزود: کودکانی هستند که کودکی‌شان را زیر سنگ‌فرش خیابان‌ها دفن کرده و قدم‌های کوچکشان را بر آن کوبیده‌اند تا یادشان برود روزی کودک بودند، آنها در خیابان‌ها و حتی در کوچه پس کوچه‌های شهر کودکی خود را فدا می‌کنند.

یکی از کاسبان به خبرنگار ما گفت: در خیابان های اصلی شهر زاهدان به خصوص در خیابان های معلم، بزرگمهر و دانشگاه در سرچهارراه ها شاهد حضور کودکان کار زیادی هستم، کودکانی که معمولا آدامس و یا شکلات در دست دارند و از ما می‌خواهند از آنها خرید کنیم.

وی افزود: عصرها این بچه‌ها بیشتر به خیابان می‌آیند، بنده در این مدت ندیدم که کسی به سراغ آنها بیاید یا آنها را به شهرداری معرفی کند البته چندین بار هم دختربچه‌هایی زنگ منزل ما و همسایه‌ها را می‌زنند و طلب کمک می‌کنند، این دختربچه‌ها در سن مدرسه قرار دارند.

۱۹ دستگاه برای حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی

طاهره میرشکار، رئیس اداره بهزیستی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: کودک کار و خیابانی حاصل فرآیند مشکلات اقتصادی جامعه است، توانمند سازی وحمایت باید خانواده محور باشد و توجه ویژه به فرهنگ سازی در خصوص عدم کمک مستقیم به کودکان کارانجام شود ومدل مدد کارانه توسط سازمان بهزیستی برای این کودکان در دست اجرا است.

وی افزود: تعداد زیادی ازاین کودکان فاقد مدارک هویتی هستند که متاسفانه تهیه ی این مدارک مدت طولانی زمان می برد.

میرشکار با اشاره به تعداد کودکان کار و خیابانی تصریح کرد: تعداد این کودکان مشخص نمی شود چرا که ورودی آن ها تاریخ دقیقی ندارد.

رئیس اداره بهزیستی زاهدان اذعان کرد: مجموعه ۱۹ دستگاه برای ساماندهی کودکان کار که مستلزم اجرای قانون حمایت از کودکان ونوجوانان توسط کلیه دستگاه های این آیین نامه است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark