کد مطلب: 57368
 
توصیه های بهداشتی برای تهیه و توزیع نذری در ایام محرم
کارشناس تغذیه حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نذری را یکی از دغدغه های کسانی برشمرد که در این امر خیر شرکت می کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
 
مهندس مسعود فیروزکوهی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: فلسفه کار خیر و ادای نذورات را تقرب به خداوند از طریق خدمت به مردم است.

وی افزود: به همین دلیل تمام خیرین و واقفان از انگیزه های قوی برای رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات برخوردارند و همه مسئولین هیئت ها به دنبال انجام کارهائی هستند تا نذری، هم برکت و خیر داشته باشد و هم مغذی و سالم باشد و سلامت مصرف کننده را تهدید نکند.

کارشناس تغذیه حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: ارائه نکات آموزشی در زمینه بهداشت مواد غذائی و نظارت هائی که از مراکز عمده طبخ و توزیع نذورات در ایام محرم صورت می گیرد نیز صرفا با هدف یادآوری و معرفی راهکارهای عملی برای تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی های سالم انجام می شود.

وی با تاکید براینکه مواد اولیه مصرفی باید کاملا سالم، ترجیحا دارای بسته بندی معتبر و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشتی باشد گفت: رعایت این موارد در انتخاب مواد اولیه احتمال وجود آلودگی های میکروبی در گوشت، برنج، حبوبات، رب گوجه، شکر، قند، چای، خرما و سایر اقلام مصرفی را به حداقل ممکن می رساند.

این کارشناس تغذیه در خصوص کسانی که در تهیه و طبخ غذای نذری مشارکت دارند نیز یادآور شد: لازم است تا تمامی دست اندرکاران تهیه،بسته بندی و توزیع مواد غذائی از سلامت کامل برخوردار بوده و ترجیحا کارت بهداشت داشته باشند و در آشپزخانه از تجهیزاتی مانند دستکش، کلاه و روپوش نیز استفاده نمایند.

وی افزود: حتی یک سرماخوردگی ساده، سرفه و عطسه یا وجود زخم در دست ها، می تواند سلامت ماده غذائی را کاهش دهد.

فیروزکوهی در خصوص ظروفی که غذا و نوشیدنی نذری در آن سرو می شود نیز بیان کرد: امروزه بسیاری از افراد در مراسم خود از ظروف یکبار مصرف استفاده می کنند امّا باید حتما به این نکته توجه داشته باشیم که غذا و مایعات گرم باید در مظروف آلومینیمی، کاغذی، گیاهی و یا فوم مناسب برای مواد غذائی گرم بسته بندی و توزیع شود و تنها غذا ها و نوشیدنی های سرد را می توان در ظروف یکبار مصرف معمولی استفاده کرد.

وی ادامه داد: مواد غذائی پس از خروج از دمای پخت و بعد از بسته بندی در ظروف باید در اولین فرصت ممکن مصرف شود تا هم کیفیت آن حفظ شود و هم احتمال آلودگی میکروبی به حداقل برسد.

این کارشناس تغذیه در خصوص توزیع شیرکاکائو نیز تصریح کرد: ترجیحا از شیر پاستوریزه و لیوان های کاغذی یکبار مصرف برای اینکار استفاده شود و اگر شربت توزیع می شود نیز از سالم بودن یخ، آبلیمو، گلاب و شکر اطمینان حاصل شود.

فیروزکوهی تاکید کرد تا به هیچ وجه در تهیه شربت از رنگ، اسانس و شیرین کننده های مصنوعی استفاده نشود و درباره تهیه شله زرد خاطرنشان کرد: استفاده از زعفران طبیعی برای تهیه این ماده غذائی ضرورت دارد و نباید بهیچوجه از رنگ های خوراکی زرد یا نارنجی که کمی هم طعم زعفران دارند در تهیه شله زرد استفاده کرد.

وی آش و حلیم را از دیگر مواد غذائی رایج در ایام محرم عنوان کرد و گفت: رعایت اصول کلّی بهداشتی در زمینه سلامت مواد اولیه در خصوص این ماده غذائی نیز صدق می کند و علاوه بر این باید حبوبات این ماده غذائی به طور کامل پخته شود تا در مصرف کننده ایجاد نفخ ننماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حلیم بصورت گرم و تازه مصرف شود زیرا حلیم مانده که مجدد گرم می شود قابلیت هضم کمتری داشته و ممکن است در افراد حساس مثل سالمندان و کودکان ایجاد نفخ نماید.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark