کد مطلب: 61967
 
زنگ خطری که باید جدی گرفته شود؛
سایه‌ شوم اعتیاد بر سر دانش آموزان
اعتیاد دانش‌آموزان، زنگ خطری که باید توسط خانواده‌ها و مدارس جدی گرفته شود چراکه نیمی از آنان اولین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، اعتیاد فاجعه‌ای است که آسیب‌ها و قربانیان زیادی دارد، زنگ خطر کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور سالهاست به صدا در آمده است، هشداری که غفلت از آن در آینده منجر به صدمات و ضرر‌های جبران ناپذیری خواهد شد.

در
امروزه در میان نوجوانان و دانش‌آموزان بیشتر از سایر افراد جامعه، شاهد اعتیاد به مواد مخدر می‌باشیم.
گذشته استعمال مواد مخدر تنها مختص به افراد بالای ۵٠ سال بود، طی ۲ دهه گذشته سن اعتیاد به بیست سالگی رسید و امروزه سن گرایش به مواد مخدر و استعمال آن به دوره نوجوانی یا به عبارت دیگر بین ۱۲ تا ١۴ سالگی رسیده است.

امروزه در میان نوجوانان و دانش‌آموزان بیشتر از سایر افراد جامعه، شاهد اعتیاد به مواد مخدر می‌باشیم، اعتیاد در دوران تحصیل یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های والدین محسوب می‌شود.

بسیاری از والدین به دلیل عدم شناخت دلایل اعتیاد و ناآگاهی در رابطه با علائم آن در این دوران، شروع به کنترل فرزندان خود می‌کنند که همین موضوع می‌تواند دلیل محکمی برای گرایش نوجوانان به سمت اعتیاد شناخته شود.

یکی از شایع‌ترین دلایل اعتیاد در
یکی از شایع‌ترین دلایل اعتیاد در دوران تحصیل، نقش پررنگ گروه‌های همسن فرد است.
دوران تحصیل، نقش پررنگ گروه‌های همسن فرد است، در صورتی که اعتیاد در میان دوستان و یا نوجوانان هم مدرسه‌ای، رایج باشد، ممکن است موجب وسوسه فرد برای امتحان مواد مخدر شود.

یکی از آسیب‌های دوران نوجوانی مصرف مواد مخدر است

حسن میرشکار، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: اعتیاد حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی، طبیعی دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می‌شود.
وی افزود: دوره نوجوانی دوره‌ای بسیار مهم و حیاتی است و از آن به دوره گذر از کودکی به جوانی و بلوغ یاد می‌شود.

میرشکار تصریح کرد: در دوره نوجوانی
در دوره نوجوانی از لحاظ جسمی، روحی و روانی تغییرات و چالش‌های بسیار مهم و خاصی صورت می‌گیرد.
از لحاظ جسمی، روحی و روانی تغییرات و چالش‌های بسیار مهم و خاصی صورت می‌گیرد.

وی گفت: دوره نوجوانی به لحاظ طبقه سنی در دوره دانش‌آموزی افراد قرار دارد و بنابراین آسیب‌ها و فرصت‌های روی در روی فرد در این دوره مقابل وی قرار می‌گیرد.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های شایع در دوره نوجوانی مصرف مواد مخدر است بیان کرد: این آسیب سلامت جسمی و روانی بسیاری از آن‌ها را تهدید می‌کند و عامل مهم و خطرسازی برای رشد دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

میرشکار ادامه داد: هم کلاسی و نوجوانانی که فرد با آن‌ها در طول روز ملاقات دارد، می‌توانند باعث گرایش فرد به سمت اعتیاد شوند.

وی از دیگر
سیستان و بلوچستان به دلیل همسایگی با بزرگترین تولید‌کننده مواد مخدر دنیا و کشور‌های بی‌ثبات افغانستان و پاکستان مواجه با پدیده اعتیاد در تمامی سنین است.
دلایل اعتیاد در دوران تحصیلی را مشکلات و اختلافات میان والدین و دیگر اعضای خانواده برشمرد.

اعتیاد دانش آموزان یکی از آسیب‌های پیش روی آموزش و پروش

این کارشناس اجتماعی تشریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل همسایگی با بزرگترین تولید‌کننده مواد مخدر دنیا و کشور‌های بی‌ثبات افغانستان و پاکستان مواجه با پدیده اعتیاد در تمامی سنین است و آمار‌ها از اعتیاد دانش‌آموزان به عنوان یکی از آسیب‌های پیش روی آموزش و پرورش در این استان حکایت دارد.

میرشکار خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که در مدارس توسط معلمان، مشاوران و به خصوص معلمان تربیتی و مدیران که رسالت انسان‌سازی را در مدارس بر عهده دارند آگاهی دادن در خصوص آسیب ها و ضررهای مواد مخدر به افراد و جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های والدین گا‌هاً به صورت بی‌مسئولیتی و اعتماد بیش از حد به فرزند ظاهر می‌شود و حتی برخی از خانواده‌ها آموزش و اطلاعات مناسبی در خصوص اعتیاد به فرزندان خود انتقال نمی‌دهند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark