کد مطلب: 55991
 
تلاش مردم و مسئولان سیستان و بلوچستان برای ثبت نام‌شان در جمع خادمان زائران پاکستانی
این روزها مردم و مسئولان استان ولایت‌مدار سیستان و بلوچستان دست به دست هم داده‌اند تا میزبانی خوبی از زائران پاکستانی در مدت اقامت کوتاهشان در استان داشته باشند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
 
به گزارش زاهدنیوز به نقل از تسنیم، این روزها که حجم زیادی از زائران پاکستانی از سیستان و بلوچستان وارد خاک ایران می‌شوند تا خود را به خیل عظیم عاشقان حسینی(ع) در پیاده‌روی اربعین برسانند، مردم و مسئولان این استان ولایت‌مدار دست به دست هم داده‌اند تا میزبانی خوبی از زائران پاکستانی در مدت اقامت کوتاهشان در استان داشته باشند.

مردم و مسئولان پایتخت وحدت ایران هر یک به اندازه توان خود تلاش دارند تا نام خود را در میان خادمان زائران پاکستانی امام حسین(ع) به ثبت برسانند و در همین راستا شور خاصی در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان که محل اسکان موقت این زائران محسوب می‌شود، برپا شده است.

رسانه‌ها به رسالت خود نسبت به اربعین پایبند باشند

رئیس سازمان بسیج رسانه سیستان و بلوچستان که در جمع خادمان ستاد مردمی اربعین حاضر شده به خبرنگار تسنیم می‌گوید: فضاسازی و کارهای فرهنگی توسط ستاد مردمی اربعین استان که متشکل از دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی و فرهنگی مختلف از جمله سپاه، قرارگاه خاتم الاوصیا(ص)، اداره کل اوقاف است بسیار عالی و با افزایش کمی و کیفی بهتری نسبت به سال‌های قبل انجام شده است.

سرهنگ یوسف علی بیگی افزود: نکته قابل توجه در این کار فرهنگی، برنامه‌ریزی ستاد مردمی اربعین برای تمامی زائران حسینی(ع) پاکستان از کودک تا بزرگسال است که جای تقدیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: مهدکودکی که در زائرسرا دائر شده اقدامی بسیار مثبت و آینده‌نگر است که باید تجهیزات آن بیشتر و خدمات آن نیز تخصصی‌تر شود. همچنین برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه برای بزرگسالان نشان می‌دهد که امسال برای تمامی حوزه‌های کارهای کارشناسی دقیق صورت گرفته و طبق یک اصول و قاعده منظم در حال اجرا است.

رئیس سازمان بسیج رسانه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کاروان اسراء که شامل خاندان امام حسین(ع) بود بهترین پیام‌رسانان عاشورا بودند و پیام حق طلبی و عدالت‌جویی قیام عاشورا را به بهترین نحو در تاریخ ماندگار کردند. امروز هم رسانه‌ها باید ادامه دهنده راه کاروان اسرا باشند و پیام حقیقی حرکت مردمی اربعین را به جهانیان مخابره کنند.

علی بیگی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دروازه ورود بیشترین زائران غیرایرانی اربعین محسوب می‌شود، افزود: مردم استان باید میزبانان خوبی برای این زائران باشند و نسبت به سال‌های قبل حضور جدی‌تری داشته باشند که افزایش مقبولیت این حرکت به عهده رسانه‌ها است و اصحاب رسانه باید به رسالت خود در این زمینه پایبند باشند.

خدمت‌رسانی به زائران حسینی(ع) مردمی و غیردولتی بماند

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که به زائرسرای امام رضا(ع) آمده بود به خبرنگار تسنیم گفت: 3 سال است که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با همکاری سایر نهادهای فرهنگی و انقلابی مشغول خدمت‌رسانی به زائران حسینی(ع) پاکستان است اما امسال فضای ایجاد شده در مقایسه با سال‌های قبل تفاوت بسیاری دارد که این پیشرفت چشمگیر به وضوح قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام رضا ایمانی‌خواه افزود: آنچه من دیدم فضای مناسب در شان زائران امام حسین(ع) است که قطع به یقین به دنبال آن  زحمت و تلاش‌های بسیاری بوده است.

وی در مورد فضیلت کمک به زائر امام حسین(ع) گفت: بحث زیارت اربعین در روایات آمده و قدمت و پیشینه زیارت اربعین از زمان ائمه اطهار(ع) و اهل بیت بوده که برای زیارت امام حسین(ع) با اسب، شتر و پای پیاده به زیارت آن حضرت می‌رفتند. مردم ایران سال‌هاست حرکت بسیار زیبای راهپیمایی اربعین را آغاز کرده‌اند اما مهمتر از بحث زیارت، خدمت‌رسانی به زائر اباعبدالله الحسین(ع) با قصد و نیت غربت است.

این عالم دین افزود: بیشترین اخلاص نصیب خدمت‌گذار به زائر می‌شود که از زندگی خود می‌گذرد تا بتواند به زائران امام خدمت کند و در دستورات دینی بحثی به نام انفاق وجود دارد و در روایات هم آمده که بهترین عبادت سختترین آنهاست پس کسانی که خدمت‌گذاری به زائر می‌کنند در اجر و ثواب زیارت کنندگان حرمین شریک هستند.

وی در توصیه به مردم استان گفت: این امر یک حرکت مردمی و بزرگ است که توسط ستاد مردمی اربعین و به صورت خودجوش اداره می‌شود اما در مورد ادارات کم کاری‌هایی وجود دارد که انشاءالله به برکت این روزها برطرف خواهد شد. همچنین وظیفه اصلی انعکاس این فعالیت به مردم باید توسط رسانه‌ها در فضای مجازی و تبلیعات شکل گیرد.

ایمانی‌خواه ادامه داد: اصحاب رسانه، صدا و سیما و افراد دیگر باید موضوعات را از قبل برنامه‌ریزی کرده و عملکرد سال‌های اخیر را به نمایش بگذارند تا مردم بتوانند از این طریق از روایات و برنامه‌های پیش رو مطلع شوند.

وی گفت: خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) نباید اداری، دولتی و سیستمی شود؛ خدمت به امام حسین(ع) کاری دلی است و از سرشت پاک انسان‌ها نشأت می‌گیرد؛ حتی باید هوشیار باشیم که هر پولی نباید در راه خدمت‌رسانی به زائر امام حسین(ع) خرج شود.

تلاش برای تجهیز مهدکودک زائرسرای امام رضا(ع)

مدیرکل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان نیز در جریان بازدید از زائرسرای امام رضا(ع) به خبرنگار تسنیم گفت: باید با همکاری و همدلی، فضای متنوع و مفرحی را برای فرزندان زائران حسینی پاکستان آماده کنیم که بهزیستی نیز سعی می‌کند در حد توان خود قدری از تجهیزات مهدکودک دایر شده توسط ستاد مردمی اربعین در زائرسرا را مهیا کند و این کار را جزو افتخارات خود می‌دانیم.

محمدرضا سراوانی افزود: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده با ستاد مردمی اربعین و با همکاری و همفکری کانون توسعه مهد کودک‌ها, تصمیم بر این شد که فضای مفرح و مجهزی را برای کودکان در زمینه فضاسازی و بازی‌های کودکانه داشته باشیم که تجهیز این مهدکودک به پوشش 80 متر گرانول از جمله این خدمات است.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست نیز استفاده کرد و می‌توان این کودکان را به زائرسرا آورد و آنها نیز از همین دوران، خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) را در عمل بیاموزند. همه ما در جهت رشد و تعالی این مجموعه تلاش خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم سال آینده برنامه بهتری ارائه دهیم و انشاءالله امام حسین(ع) این اعمال را از قبول کند؛ اگرچه نمیتوانیم به پابوس ایشان برویم اما حداقل باید کاری انجام دهیم که موجب خشنودی حضرت واقع شود.

سراوانی تصریح کرد: صدا و سیما باید در پوشش رسانه‌ای و خبری این حرکت عظیم مردمی همت بیشتری به خرج دهد چون تاکنون بازخورد مناسبی از عملکرد این رسانه ملی در استان دیده نشده است؛ صدا و سیما باید تیم‌های خبری خود را در زائرسرا و مرز میرجاوه مستقر کند و در کنار تولید و پخش برنامه‌های زنده، به فکر مستندسازی این حضور زائران پاکستانی در کنار خادمان افتخاری باشد.

زائرسرای امام رضا(ع) به شهرک زیارتی تبدیل شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان نیز با حضور در جمع زائران پاکستان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین مبادی ورود زائران غیرایرانی اربعین است که این موضوع یک نعمت بزرگ برای مردم محسوب می‌شود و همه باید شکرگذار آن باشند؛ به همین جهت و به پاس میزبانی پسندیده از این حجم زیاد زائران، لازم است که زائرسرای امام رضا(ع) به شهرک زیارتی تبدیل شود.

محمد هادی مرعشی خاطرنشان کرد: فضای فرهنگی و معنوی حاکم در محل اسکان زائران بسیار خوب و  مسرت بخش است، همچنین شور و شوق خادمان افتخار نیز غیرقابل وصف است چرا که این خادمان عاشقانه کار می‌کنند و زحماتشان قابل تقدیر است که امیدواریم اجرشان را از امام حسین(ع) بگیرند.

وی درباره وظیفه صدا و سیما و رسانه‌ها برای این حرکت خودجوش مردمی گفت: فعالیت صدا و سیما در ایام زمینه کمرنگ است و باید تلاش کنند که در بازه‌های مختلف زمانی طول روز، حال و هوای این زائران و خادمان را در رسانه ملی به تصویر بکشند. در این استان عاشقان حسینی زیادی هستند که می‌خواهند با جان و دل به زوار ابا عبدالله(ع) کمک کنند و این مهم در صورتی  قابل اجراست که رسانه‌ها و صدا سیما تلاش خود را برای جذب و اطلاع‌رسانی بیشتر کنند.

وی ادامه داد: سیستان وبلوچستان، با افتخار میزبانی زوار امام حسین(ع) را در بدو ورود به کشور بر عهده دارد و باید در تلاش باشیم که سال‌های آینده خدمات بیشتری ارائه دهیم و کاری کرد که زائرسرای امام رضا(ع) به شهرک زیارتی تبدیل شود.

مرعشی در مورد دستگاه‌های اجرایی دولتی در استان گفت: از دستگاه‌های دولتی استان نمی‌توان انتظار زیادی داشت چرا که آنها یک سری محدودیت‌هایی وجود دارند که نمی‌توانند به طور جدی وارد عمل شوند اما از دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند اداره‌کل اوقاف، شهرداری و سازمان تبلیغات باید انتظار کمک‌رسانی جدی داشت.

وی تصریح کرد: همه کسانی که در این زائرسرا هستند پذیرفته شده‌اند و توفیق خدمت‌گذاری را پیدا کرده‌اند. قطعاً این کار معنوی زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است که باید به بهترین نحو ممکن انجام گیرد و سعی کنیم همه در توسعه این کار سهیم باشیم. انشاءالله خداوند روزی ما را خدمت به امام حسین(ع) و زائرانش قرار دهد.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark