کد مطلب: 57331
 
نسوار "بهداشتی" هم به بازار آمد/ فروش آزادانه "مرگ" در دکه های شهر زاهدان
مخدر "ناس" که از ایام قدیم همه آن را به عنوان ماده ای منفور و کثیف می شناختند این بار با بسته بندی شیک و به صورت بهداشتی! در بازار جولان می دهد و سلامت جامعه و جوانان را تهدید می کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
 
به گزارش زاهدنیوز ؛ ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی به شدت اعتیادآور و تخریب کننده اندام های داخلی است که با ترکیب ساده برگ تنباکو و آهک فعال ساخته می‌شود که در آزمایش های انجام شده مواد سمی چون نیکل ، کادمیوم، پولونیم۲۱۰،نیتراتها، آرسنیک، کروم، هیدرالازین و استالدئید به مقدار زیادی در آن یافت شده است.

این ماده مخدر که در گذشته به صورت جویدنی مصرف می شد اما در سال های اخیر به دلیل تغییر بازار مصرف کنندگان ناس از افراد مسن و پیر به جوانان و حتی کودکان، این ماده در اشکال مختلف به صورت پودر، آدامس، پاستیل، قرص های مکیدنی یا جویدنی و تحت عنوان خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف از جمله نعناع یا ادویه معطر، با قیمت بسیار ارزان بین 500 تا هزار تومان و در بسته بندی‌های گوناگون عرضه می شود.

این ماده مخدر به عنوان یکی از پرمصرف ترین مخدرهای غیر تدخینی جهان شناخته شده و با توجه به طعم و بوی تندی که دارد همواره از آن به عنوان کثیف ترین ماده مخدر یاد می شود اما با همه اینها تازه ترین محصولی که از این ماده مخدر به بازار آمده خیلی جالب توجه است چون با بسته بندی بهداشتی و شیک به اسم "نسوار ساعت" در حال عرضه در بازارهای استان و شهر زاهدان است.

طرح جدید این مخدر خطرناک به گونه ای وارد بازار شده که برای هر بیننده ای ایجاد سوال کرده و کنجکاوی او را بر می انگیزد چرا که بسته بندی شیک و جالب، برای بسیاری از کودکان و نوجوانان فریبنده بوده و حتی افراد جوان و میان سال را نیز به خود جذب می کند، حال این سوال مطرح میشود که چه گونه چنین مخدری با این گستردگی در استان پخش شده و حتی فروشگاه های بزرگ نیز آن را عرضه میکنند!

آری سوغاتی که در گذشته تنها می شد آن را در دستان کارگران افغانی و پاکستانی مشاهده کرد امروزه به صورت گسترده در کشور پخش شده و زنان، کودکان، جوانان و نوجوانان آزادانه و بدون هیچ ترس و لرزی آن را خریداری کرده و بدون اطلاع از عوارض شدید جسمی و روانی آن را مصرف می کنند که این خود علاوه بر بروز انواع بیماری ها برای آنان، زمینه مصرف دیگر مواد مخدر و اعتیاد را به همراه دارد.

در همین رابطه یک روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز، بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش ورود اینگونه مواد مخدر به کشور هستیم که قطعا با همکاری دشمنان ایران صورت گرفته و تبعات زیان باری برای سلامت افراد و جامعه خواهد داشت.

آرش دانش افزود: متاسفانه به دلیل دسترسی آسان و مصرف ساده مواد مخدر صنعتی، چندسالی است که این نوع از مواد مخدر در ایران جایگزین مواد مخدر سنتی شده و به سرعت نیز درحال رشد در بین تمامی رده های سنی مصرف کننده است.

وی ادامه داد: یکی از راههای اصلی و سیاست های همیشگی در سهم خواهی از بازار اینگونه از مواد مخدر و جذب مشتری، گول زدن مصرف کننده با اسامی جدید و بسته بندی در اشکال و اندازه های مختلف و زیباست تا مورد پسند همه رده های سنی باشد.

دکتر دانش با اشاره به اینکه رسانه ها باید درباره اینگونه از مخدرهای ناشناس بیشتر اطلاع رسانی کنند، تصریح کرد: با آگاهی بخشی عمومی باید مضرات این مخدرها را برای دیگران توضیح داده تا بتوانیم جلوی توزیع آنها درجامعه را در حد توان بگیریم و البته مسئولین امر نیز باید جلوی فروش آزادانه ناس، پان و دیگر مخدرهای از این دست را گرفته و با عرضه کنندگان برخوردی جدی کنند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark