کد مطلب: 60021
 
روایت روحانیون جهادی از خدمتی متفاوت در سنگر مقابله با کووید19؛
طلاب بسیجی تخریبچی های میدان جنگ با کرونا هستند/سایه مرگ بر روزهای سیاه سیستان و بلوچستان با عدم رعایت پروتکل ها از سوی مردم
حجت الاسلام مهدی کوچکزایی مسئول بسیج طلاب و روحانیون سپاه زاهدان گفت: مشاهده عدم رعایت پروتکلها از سوی مردم خستگی طلاب بسیجی را صدچندان می کند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۱۵
 
به گزارش زاهدنیوز،با شروع پیک جدید کرونا و تشدید بحران در سیستان و بلوچستان شاهد فوت تعداد زیادی از همشهریان زاهدانی هستیم و این روزها طلاب بسیجی گروه های جهادی که از ابتدای شیوع این ویرس به تدفین و تغسیل اموات کرونایی مشغول شدند شاهد روزهای دردناک، سخت و طاقت فرسایی هستند.
از یک سو داغ از دست دادن همشهریان و از طرفی حجم طولانی ساعات کاری به دلیل ازدیاد اموات کرونایی این طلبه های جهادگر را با مشقت های فراوانی روبرو کرده است و بزرگترین خواسته آنها از مردم رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت خود و خانواده هایشان است.
 شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان دلایل متعددی دارد، عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم سب شده تا کرونا بی رحمانه بر پیکره این استان بتازد و با شیوع پیک جدید همچنان شاهد حضور بسیاری از افراد بدون ماسک در سطح شهرها هستیم.

در این روزهای سیاه سیستان و بلوچستان و شیوع کرونای دلتا در استان به سراغ مسئول بسیج طلاب سپاه زاهدان رفتیم تا با گوشه ای از فعالیت های طلبه های جهادی که نتوانستند بی تفاوت از کنارآثار کرونا بر خاونواده متوفیان کرونا بگذرند، آشنا شویم و آلام این روزهای طلاب بسیجی را از نزدیک ببینیم.

مشاهده عدم رعایت پروتکلها از سوی مردم خستگی طلاب بسیجی را صدچندان می کند

حجت الاسلام مهدی کوچکزایی مسئول بسیج طلاب و روحانیون سپاه زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: شیوع ویروس کرونا از اسفند 98 سبب فوت برخی از هموطنان شد و طلبه های گروه های جهادی از فرودین 99 با سازماندهی با نام قرارگاه امام سجاد(ع) متشکل از دفتر امام جمعه، مرکز مدیریت حوزه علمیه، اداره تبلیغات اسلامی، نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان شکل گرفت و کار میدانی تدفین و تغسیل بیماران کرونایی در آرامستان برعهده مجموعه بسیج طلاب و روحانیون زاهدان قرار گرفت.

وی افزود: بسیج طلاب و روحانیون 30 نفر از طلبه ها را در قالب پنج گروه جهادی را سازماندهی کردند و از فروردین 99 فعالیت خود در راستای تغسیل و تدفین اموات کرونایی را آغاز کردند و پیک های مختلف را پشت سر گذاشتند در آذر ماه سال گذشته تعداد متوفیان روزانه 11تا 13 نفر بود و طلاب همواره در صحنه بودند.

وی خاطرنشان کرد: این گروه های جهادی متشکل از خواهران و برادران طلبه، مسئولان هیئت ها، علمای اهل سنت هستند که با توجه به شرایط زاهدان پای کار بودند و در پیک هایی که آمار متوفیان افزایش داشت با فراخوان هایی که داشتیم نیروهای تازه نفس به طلاب افزوده شد.

حجت الاسلام کوچکزایی تاکید کرد: با توجه به اینکه یک سنگ غسالخانه ساخته شده توسط شهرداری را در اختیار داشتیم، شیوع پیک کرونا در تیرماه و افزایش آمار متوفیان کرونایی به روزانه 16 تا 19 نفر سبب شد تا یک سنگ پاسخگو نبوده و مجموعه شهرداری یک قسمت از غسالخانه ای را که برای اموات عادی احداث کرده بود را در اختیار ما قرار دادند و اشکالات شرعی و بهداشتی آن برطرف شد و سه سنگ غسالخانه برای این امر در اختیار ما قرار گرفت.

30 درصد آمار متوفیان هفته های اخیر افراد زیر 50 سال هستند

وی ادامه داد: اکنون گروه های جهادی طلاب شیعه و سنی به صورت متغیر روزانه از 16 تا 27 نفر از متوفیان را تدفین و تغسیل می کنند، طلاب از ساعت هشت صبح تا بیست و سی شب مشغول غسل و تدفین اموات کرونایی هستند، امکاناتی از سوی سپاه سلمان و بسیج سازندگی استان در اختیار طلاب بسیجی قرار گرفته است و پشتیبانی همه جانبه ای را از ما داشتند همچنین لوازم بهداشتی و ایمنی از سوی علوم پزشکی زاهدان و مدیریت بحران استان تهیه و در اختیار طلاب قرار گرفت.

وی اذعان کرد: اگرچه از دست دادن همشهریان سخت و طاقت فرساست اما همین که خانواده ها دغدغه تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی خود را ندارند خستگی طلاب جهادی را کمتر می کند اما زمانی که علی رقم همه مصیبت ها و فوت عزیزان شاهد حضور مردم در مراسمات خاکسپاری بدون رعایت پروتکل ها هستیم خستگی طلبه ها جهادی صدچندان می شود.

این طلبه جهادگر افزود: آغاز پیک جدید کرونا در استان سبب شده تا در هفته های اخیر 30 درصد آمار متوفیان افراد زیر 50 سال از نوزاد ده روزه تا 6ماهه و بالاتر تشکیل دهند و این اندوه و خستگی ما را افزایش داده است.

طلاب بسیجی همانند تخریبچی های زمان جنگ وارد میدان شدند

مسئول بسیج طلاب ناحیه زاهدان تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی و امکانات با همت سپاه سلمان و خیران نداریم، شهرداری نیز قوی تر وارد میدان شده است اما عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی بخشی از مردم و جامعه اهل سنت سبب شده تا خطر کرونا بیش از گذشته در کمین همشهریان باشد.

کوچکزایی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند کرونا هم فرصت و هم تهدید است، در نخستین روزهای شیوع کرونا که هیچ کس جرات نزدیک شدن و غسل و تدفین اموات کرونایی را نداشت اما طلبه های بسیجی وارد صحنه شدند و همانند تخریبچی های زمان جنگ در این جبهه قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: طلبه های بسیجی گروه های جهادی همواره در معرض خطر هستند بسیاری از طلاب خود و خانواده هایشان مبتلا به کووید19 شدند اما به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفتند و برای خدمت به مردم و انجام احکام شرعی اموات کرونایی وارد صحنه شدند این گروه های جهادی همانند سایر مدافعین مرزها و امنیت وارد این جنگ سلامت شدند.

وی ادامه داد: تعدادی از طلاب جهادی برای روحیه بخشی به خانواده بیماران، کمک به کادر درمانی در بیمارستان ها مستقر هستند و انسجام خوبی بین طلاب مجموعه های مختلف گروه های جهادی سپاه و دستگاه ها و نهادها صورت گرفته است اما انتظار می رفت برخی مسئولان دستگاه ها حضوری میدانی در کنار این گروه های جهادی داشته باشند و پای درد دل و مشکلات آنها می نشستند چراکه این گروه ها پتانسیلی قوی برای جامعه در لحظات بحرانی هستند که می توانند به کمک دستگاه های دولتی بیایند.

علمای شیعه و سنی برای فرهنگ سازی رعایت موازین بهداشتی دست به دست هم دهند

وی گفت: ما صحنه های دردناکی را در آراستان ها مشاهده کردیم اما باز هم مردم پروتکل ها را رعایت نمی کنند، برخی از جامعه اهل سنت اعتقادی به کرونا ندارند و اموات کرونایی خود را با شرایط سایر اموات تدفین می کنند و موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند و نگرانی ها را افزایش می دهند.

حجت الاسلام کوچکزایی از علمای اهل سنت، نخبگان معتمدین و بزرگان شیعه و سنی تقاضا کرد تا برای ریشه کنی این ویروس و فرهنگ سازی رعایت موازین بهداشتی توسط مردم دست به دست هم دهند وگرنه این بیماری دست از سر ما و استان و کشور بر نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مسئولان عزیز بیایند عکس و فیلم خود را بگیرند اما پای دردل بچه های گروه های جهادی نیز بنشینند، امکانات لازم را در اختیار آنها بگذارند و به صورت عملی و نه شعاری وارد میدان شوند از مجموعه سپاه سلمان، بسیج سازندگی، قرارگاه قدس ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مدیریت بحران علوم پزشکی برای حمایت همه جانبه قدردانی می کنیم اما انتظار داشتیم بسیاری از نهادها و مسئولان حداقل برای یک خداقوت در کنار گروه های جهادی حضور پیدا کنند تا انگیزه و روحیه طلاب افزایش یابد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark