کد مطلب: 55802
 
گردشگری در سیستان و بلوچستان مغفول ماند/ صنعت گردشگری نیازمند توجه بیشتر است
با آنکه امسال سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ایران نام گذاری شده اما کمبودها و مشکلات عدیده ای در این بخش وجود دارد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۰
 
به گزارش زاهدنیوز، سیستان و بلوچستان با توجه به پیگیری و تلاش انجام شده توسط استاندار و دیگر دستگاه های اجرایی به عنوان مقصد گردشگری ایران در سال 96نامگذاری شده است تا گردشگران به این خطه از کشور روی آورده و از ظرفیت های آشکار و نهان، به این استان سفری داشته باشند.
از نظر گردشگری سیستان و بلوچستان را به تفتان، شهر سوخته و چابهار می شناسند و این سه را در هرجای ایران که عنوان کنیم به طور کم و بیش آشنائیتی با آن دارند اما بسیاری از آثار و مناطق گردشگری و طبیعی به مثل تمین، لادیز، لار، گوری کهنه، قلعه پرتغالی ها، قلعه رستم و غیره آنطور که باید در بین گردشگران شناخته شده نیست.
کمبودها در مناطق گردشگری و طبیعی نیز کم نیست که یکی از اساسی ترین کمبودها نبود پایگاه های اورژانس در محدوده های گردشگری و طبیعی است که با توجه به مقصد گردشگری شدن استان در سال جاری، انتظار کی رفت تا مسئولان برای رفع مشکلات اقدام لازم را انجام داده باشند.
یکی از گردشگران که به منطقه لار رفته است به خبرنگار ما گفت: در این بخش آنتن دهی خطوط مخابراتی به میزان قابل توجهی قطع و وصل می شود و اینترنت نیز وجود ندارد.
ع.آصف مهر افزود: نبود پایگاه هلال احمر و اورژانس، پاسگاه انتظامی، خودروهای امدادی نیز از دیگر مشکلات مهم قابل بیان این منطقه است.
وی ادامه داد: نبود جاده و مسیر مواصلاتی درست نیز از مهمترین مشکلات این منطقه می باشد چرا که در سفر به این منطقه چندین بار خودرویمان در شن ها گیر کرد و اگر نیروهای گشت های مرزبانی در منطقه نبودند ما همانجا به دلیل نبود آنتن خطوط مخابراتی مانده بودیم و هیچ کاری هم از دستمان بر نمی آمد.
وی تاکید کرد: مسئولان باید بیش از پیش با توجه به ارز آور بودن، به بخش گردشگری سیستان و بلوچستان توجه داشته باشند.
این گردشگر با اشاره به علاقه خود به گردشگری، بیان کرد: به آثار تاریخی استان آنگونه که باید توجه نمی شود، برخی از آثار توسط سودجویان مورد کند و کاو قرار می گیرد و برخی از آنها به مثل قلعه رامرود رو به نابودی و فنا است که نیازمند توجهی جدی می باشد.
وی گفت: درصورتی که مشکلات به این وضعیت در حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان باقی بماند، دیگر نه خود به این مناطق خواهم آمد و نه خانواده و دوستانم را می گذاریم به حوزه گردشگری ورود داشته باشند.
یک گردشگر مشهدی در این رابطه گفت: در طی مسیرهای مواصلاتی استان در بخش های اصلی، فرعی و روستایی نقاط کور آنتن دهی خطوط مخابراتی را مشهود می سازد که تعدادشان نیز کم نیست.
م. مسقتی افزود: نبود و کمبود نهادها و ارگانهای امدادی، وجود نقاط کور آنتن دهی خطوط مخابراتی، نبود تابلوهای راهنمای مناسب، نبود راهنما و نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عدم وجود سرویسهای بهداشتی، عدم درج آثار تاریخی و طبیعی سیستان و بلوچستان در نقشه های ماهواره ای و نرم افزارهای تلفن های همراه، عدم وارد کردن صحیح مردم در بخش گردشگری و غیره از جمله مشکلاتی است که می توان در بخش گردشگری استان نام برد.
وی بیان کرد: هیچ گونه فضا سازی و ساماندهی در عرصه های تاریخی سیستان و بلوچستان به جز برای تعدادی محدود انجام نشده است که جای تاسف دارد.
وی بیان کرد: در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان اقامت گردشگران و مسافران امکان پذیر نیست و نمی دانم چرا این خطه را به عنوان مقصد گردشگری عنوان کرده اند؟
یک طبیعت گرد و گردشگر اصفهانی که اصالتا خود را کرمانی می داند، در این زمینه گفت: عدم توجه به بخش گردشگری سیستان و بلوچستان توسط مسئولان جای تاسف دارد.
ه.اتقایی افزود: گردشگری در سیستان و بلوچستان به چند محل محدود به مثل تفتان، دریای مکران(چابهار)، چاه نیمه های زهک ، کوه خواجه و شهر سوخته محدود شده است و این درحال است که درصورت تلاش مسئولان با توجه به تعداد آثار تاریخی و محل های با قابلیت گردشگری و طبیعت گردی در این خطه از کشور می توان نه تنها برای مردم بلکه برای کشور نیز درآمد قابل توجهی را کسب کرد اما این موضوع نیازمند سرمایه گذاری است.
وی بیان کرد: هنوز زیرساخت لازم گردشگری به مثل راه، پایگاه های اورژانس و هلال احمر، اقامتگاه ها و غیره در استان تکمیل نشده است و نباید امسال به عنوان مقصد گردشگری نامگذاری می شد.
وی اضافه کرد: در مسیر قطعی های تلفن های همراه و کثیف بودن چهره شهرها نیز از دیگر مشکلات موجود در منطقه است که باد مرتفع شود.
این گردشگر تاکید کرد: باید با توجه به وجود ظرفیت منطقه آزاد، به مسافرانی که مقصد سفر خود را سیستان و بلوچستان در نظر می گیرند امتیازات و تخفیفاتی در ارائه خدمات داده شود تا گردشگران رغبت کنند و به این استان سفری داشته باشند اما قبل از آن باید مسئولان تکمیل زیر ساخت هایی به مثل اقامتگاه ها و رفع مشکلاتی به مثل قطعی های خطوط تلفن های همراه را در دستور کار داشته باشند.
یک گردشگر دیگر در این خصوص گفت: طی چند روز گذشته صحنه ای را دیدم که اگر مردم به داد راننده خودرو نمی رسیدند، شاید راننده کشته می شد.
م. بلوچزهی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در چند روز گذشته و برای طبیعت کردی به منطفه تمین در میرجاوه سفری داشتیم که در مسیر با توجه به نبود شانه خاکی و علائم انتظامی و اخطاری مناسب خودروی پرایدی به پایین جاده پرت شده بود با توجه به نبود شبکه آنتن دهی، رانندگان با توقف خودرویشان به کمک این راننده رفته و او را از مرگ حتمی نجات دادند.
وی افزود: بسیاری از مناطق گردشگری ما از نبود خطوط مخابراتی و اورژانس و هلال احمر رنج می برند و این موضوعات چندین بار به نهادهای مختلف گزارش شده است.
وی بیان کرد: مسئولان باید توجه ویژه ای به حوزه گردشگری داشته باشند و از انجام کارهای متفرقه بپرهیزند.

کمبود نیرو بزرگترین مشکل در ایجاد پایگاه های جدید
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کمبود نیرو بزرگترین مشکل ما در راه اندازی پایگاه های اورژانس در مناطق گردشگری حوزه استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
دکتر فریبرز راشدی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: برای مناطق گردشگری به مثل تمین و لادیز در میرجاوه در برنامه پنجم توسعه وجود و فعالیت پایگاه های اورژانس مصوب شده است.
وی ادامه داد: در ابتدا برای راه اندازی هر پایگاه اورژانس، باید مجوز لازم گرفته شود که برای مناطق گردشگری با مصوب شدن برنامه پنجم توسعه این مجوزها دریافت شده است.
وی اظهار کرد: مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از لحاظ امکانات، لجستیکی و ساخت پایگاه در مناظر گردشگری مشکلی ندارد، مشکل ما عدم جذب نیرو می باشد که از اول دولت یازدهم متوقف شده است.
این مقام مسئول گفت: در طی دولت یازدهم  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ‌گونه استخدامی نداشته و کمبود نیرو تنها منحصر به مرکز فوریت های پزشکی زاهدان نیست.
وی تاکید کرد: با توجه به وجود دانشگاه های متعدد علوم پزشکی، نیروی آموزش دیده و تکنسین فوریتهای پزشکی در استان وجود دارد اما باید برای بهره گیری از توان آنها مجوز جذب داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: دستگاهی به مثل جمعیت هلال احمر که از افراد آموزش دیده به عنوان امدادگر در پایگاه های امداد و نجات خود استفاده می کند و به صورت روزانه له آنها دستمزد می دهد با مشکل ما روبرو نیست، نیروها در اورژانس  باید متخصص باشند و تعهد کاری برای انجام کار خود بدهند.
وی با اشاره به کمبود پایگاه اورژانس در حوزه گردشگری میرجاوه گفت: در منطقه ریگ ملک میرجاوه  که منطقه ای مرزی می باشد، شورای تامین حضور و فعالیت یک پایگاه اورژانس را مصوب کرده است و در این راستا دکتر شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی پیگیری های لازم را در کنار سایر مسئولان استانی و کشوری انجام داد و توانست مجوز نیروی شرکتی و اعتبار مورد نیازش را دریافت کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به مجوز جذب درحال راه اندازی پایگاه اورژانس با امکانات و تجهیزات لازم در این بخش می باشیم.
وی با اشاره به اضافه شدن یک دستگاه آمبولانس اورژانس طی هفته‌های گذشته  به شهرستان میرجاوه بیان کرد: در حالی این دستگاه به تجهیزات و امکانات این شهرستان اضافه شده که  سهمیه این شهرستان براساس نرم تنها 2دستگاه می باشد که به سه دستگاه افزایش یافته است.
راشدی گفت: هر تعداد که آمبولانس مورد نیاز پایگاه های اورژانس باشد، آماده ارائه آن می باشیم.
وی تاکید کرد: ما قبول داریم در مناطق گردشگری حضور مناسبی نداریم اما با توجه به مشکلاتی که داریم سعی کرده ایم در ایام به خصوصی به مثل سیزده به در مناطق گردشگری حضور مستمری داشته باشیم.
وی با تاکید مجدد بر این نکته که درصورت حل مشکل جذب نیرو، می توانیم ظرف مدت دو هفته پایگاه ها در مناطق گردشگری راه بیندازیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: براساس برنامه پنجم توسعه ۲۱ پایگاه باید در استان راه اندازی شود و اما تنها مجوز جذبی که داشتیم و تامین اعتباری که شد برای 54نیروی شرکتی بود که به همت و تلاش دکتر شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی پیگیری و به سرانجام رسیده است و این افراد درجای سیر مراحل جذب خود می باشند و به زودی در10پایگاه جدید اورژانس به فعالیت مشغول خواهند شد.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیشنهادات ما برای ایجاد پایگاه ۴۲ پایگاه در نقاط مختلف استان می باشد و در این زمینه تمامی امکانات و تجهیزات لجستیکی لازم برای راه اندازی پایگاه های اورژانس جدید موجود می باشد.
وی در خصوص قطع بودن خطوط شبکه های تلفن های همراه نیز گفت: در کمیته ایمنی راه ها موضوع قطعی و نبود آنتن دهی تلفن های همراه در مسیرهای مواصلاتی روستایی  اصلی و فرعی بارها گفته شده است و به کمیته پیشگیری کمیته ایمنی راهها و هم به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز اطلاع رسانی شده است.
وی اظهار کرد: نبود آنتن دهی یکی از مشکلات زیر ساختی استان است که در حوزه شبکه های ارتباطی و مخابراتی وجود دارد، بارهای موضوع گفته شده و موضوعی است که در کشور و سایر استانهای همجوار هم رفع شده و در استان در این زمینه مصوبه شورای تامین استان نیز وجود دارد چرا که ارتباط یک چیز مهم است و باید همیشه وجود داشته باشد اما به نظر می‌آید که نظارت جدی بر اپراتورها وجود ندارد، در استان برخی نقاط وجود دارد که حتی بی سیم هم از کار می‌افتد.
وی تاکید کرد: در حوزه علوم پزشکی زاهدان پنجاه و دو نقطه کور آنتن دهی خطوط ارتباطی مخابراتی شناسایی شده است و سایر دستگاه های امدادی نیز از این موضوع گلایه مند هستند.
وی با اشاره به این مطلب که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۵۳ و در کل استان ۱۲۰ پایگاه فعال اورژانس وجود دارد، خاطر نشان کرد:  از ابتدای تیرماه امسال طرح امداد و نجات تابستانه آغاز و بیمارستان ها نیز آماده باش لازم داده شده است، این طرح تا اول مهرماه امسال ادامه خواهد داشت.
راشدی با اشاره به فعال بودن دو بالگرد در زاهدان و چابهار، خاطر نشان کرد: در حال پیگیری خرید یک فروند قایق آمبولانس با پیگیری دکتر شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می باشیم و در این راستا مجوز آن را از وزارت خانه دریافت کرده ایم.

منبع: جوان
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark