کد مطلب: 45092
 
گفتگو با فرشته‌ای سفیدپوش / صبر زینبی، مهمترین ویژگی یک پرستار / کمبود نیروی انسانی،گریبان‌گیر پرستاری
برای پاسداشتی هرچند اندک، به گفتگو با یکی از پرستاران زاهدان که در واحد اتاق عمل یکی از بیمارستان‌های این شهر مشغول خدمت است، پرداخته‌ایم.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
 
زاهدانه: یکی از سخت‌ترین و شاید مظلوم‌ترین مشاغل در جامعه امروز بشری، پرستاری است. در وصف جایگاه این حرفه همین بس که روز ولادت بانوی صبور کربلا را به این عنوان نامگذاری کرده‌اند.
پیامبر اکرم نیز در این باره فرمودند: کسی که یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره کننده و درخشان از صراط عبور می‏کند.
در وصف پرستار و پرستاری هرچه قلم بزنیم، کفاف زحمات این تلاش‌گران را نخواهد داد.
زاهدانه ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، برای پاسداشتی هرچند اندک، به گفتگو با یکی از پرستاران زاهدان که در واحد اتاق عمل یکی از بیمارستان‌های این شهر مشغول خدمت است، پرداخته و از برخی مشکلات این قشر آگاه شده است. شرح این مصاحبه در ذیل آمده است:



چرا پرستاری را به عنوان شغل انتخاب کردید؟
هدف من از همان ابتدا با انتخاب رشته علوم تجربی در دبیرستان، کمک و خدمت به بیماران بود و برای رسیدن به چنین جایگاهی لحظه‌شماری می‌کردم. حتی اگر باز هم در مرحله انتخاب شغل قرار بگیرم، باز هم پرستاری را برخواهم گزید زیرا علاقه وافری به این عرصه دارم.

اعضای خانواده شما چگونه با حرفه شما کنار آمدند؟

در ابتدای امر تحمل چنین شرایطی برای آنها دشوار بود اما با وجود شرایط بسیار سخت و مشقت‌های فراوان به ویژه برای ما که به صورت شیفتی در صبح، عصر و شب و حتی تعطیلات مشغول کار هستیم، رفته رفته با شغل من کنار آمدند. گاهی اوقات نیز به دلیل کمبود نیرو ممکن است دو شیفت متوالی در بیمارستان باشیم.

به نظر شما یک پرستار خوب دارای چه ویژگی‌هایی است؟
یک پرستار خوب در وهله اول باید مانند حضرت زینب(س) بسیار صبور باشد؛ درک‌کردن شرایط بیمار و پاسخ دادن صحیح به نیازهای او، خوش‌خلقی و برقراری ارتباط صمیمانه با بیمار ویژگی‌هایی است که هر پرستار باید داشته باشد؛ برخورداری از یک رفتارِ درمانی خوب در کنار رابطه عاطفی با بیمار معنا پیدا خواهد کرد؛ چرا که در این صورت بیمار نیز به ما اطمینان می‌کند و بدیت ترتیب روند بهبودی او سریع‌تر پیش می‌رود؛ نکته مهم دیگری که باید مدنظر هر پرستار باشد این است که ذهن خود را درگیر مسائل جانبی نکند و فقط به فکر بیمار باشد و او را یکی از اعضای خانواده خود بداند.

توصیه شما به کسانی که می‌خواهند پرستاری را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، چیست؟
مسلم است که یک پرستار فقط به علت دغدغه‌های مالی و مادی، این شغل را انتخاب نکرده است؛ کسانی که می‌خواهند با نگاه اقتصادی وارد این وادی شوند، حتما باید نگاه خود را عوض کنند و با عشق و علاقه، به آن بپردازند. علاوه بر این، تحمل شرایط سخت بیمارستانی و رسیدگی بیماران حرف اول را در این حرفه می‌زند.

در پرستاری، دانش و مهارت حرف اول را می‎‌زند یا معنویت و احساسات؟
هرچه علم پرستار بیشتر باشد، بالطبع کمک بیشتری به بیمار خواهد کرد اما در کنار این علم، مهربانی و عطوفت نیز لازم است؛ علم بدون اخلاق، فرد را از رسیدن به هدف اصلی خود باز می‌دارد.

آیا در حال حاضر پرستاران کم‌تجربه در قبال بیماران، احساس مسئولیت می‌کنند؟
طبیعتا هر نیرویی در ابتدای به‌کارگیری در شغل خود، ممکن است خطا یا اشتباهی از وی سر بزند اما به مرور سعی می‌کند تا با پوشاندن نقاط ضعف خود، عملکرد خوبی داشته باشد.

استان ما در حوزه پرستاری چقدر با استاندارها فاصله دارد؟
به حق می‌توان گفت در شرایط کنونی کمبود دارو و کمبود تجهیزات پزشکی و پرستاری نداریم اما به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم؛ تعداد کم پرستاران سبب شده است تا هر پرستار به وضعیت چندین بیمار رسیدگی کند و در نتیجه شاید دقت کار افت کند و رضایتمندی بیمار از کادر پرستاری در حد مطلوب نباشد.

آیا دولت به پرستاری آنگونه که شایسته است، توجه کرده است؟
اگرچه پرستاران به لحاظ مادی انتظار زیادی از دولت ندارند اما شایسته است که برای برخی مشکلات چاره‌جویی کنند؛ برای مثال، یکسان‌بودن شرایط شیفتی برای پرستاری که فرزند خردسالی دارد و باید از او مراقبت کند با پرستار مجرد به گونه‌ای بی‌عدالتی است؛ اگر تسهیلاتی در بیمارستان برای پرستار برقرار شود که بتواند در شب‌های شیفتی، فرزند خردسالش را که نیاز به مهر مادر دارد، به بیمارستان بیاورد و هر یک ساعت به او سر بزند، بسیار کارساز خواهد بود؛ زیرا مادر مهم‌ترین رکن خانواده است. یکی دیگر از مشکلات پرستاری در بیمارستان، عدم رعایت قانون انطباق است؛ یعنی به دلیل کمبود نیروی انسانی ممکن است پرستار زن بر بالین بیمار مرد و پرستار مرد بر بالین بیمار زن حاضر شود که این یک ضعف عمده است. ضمنا تفاوت تعرفه حقوقی پرستار و پزشک بسیار زیاد است؛ اگر طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، تاحدودی این فاصله کاهش خواهد یافت. البته در سال‌های اخیر اقداماتی برای رفاه پرستاران صورت گرفته است که یکی از آنها کاهش ساعت کاری بوده است؛ به واسطه این قانون به ازای یک شب شیفت، دو شب استراحت در نظر گرفته شده است

انتظار شما از مردم چیست؟
نگاه مردم به پرستار را نمی‌توان ملاک قرار داد زیرا کسی که به بیمارستان مراجعه می‌کند دردمند است و ممکن است گاهی پرخاشی هم صورت گیرد و نمی‌توان انتظار زیادی از آنها داشت.
خاطرات خوب ما نیز با همین بیماران است که با تمام وجود برای حفظ جان او تلاش می‌کنیم و وقتی بهبود پیدا می‌کند و شادمانی بیمار را می‌بینیم، جان تازه‌ای می‌گیریم زیرا شادی او و همراهانش، مایه آرامش و شادمانی ماست.
Share/Save/Bookmark