کد مطلب: 39297
 
کم خوابی منشأ بسیاری از اختلالات عصبی است
از نظر روانشناسان افراد افسرده به خواب بیشتری احتیاج دارند و هرگونه اختلال در خواب دیر یا زود باعث اختلال روانی می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۸
به گزارش زاهدانه ، حسن عشایری عصب شناس پایین آمدن سطح یادگیری، رفتارهای پرخاشگرانه و پایین آمدن آستانه تحمل افراد و همچنین کم شدن سطح هوشیاری را از عوامل و آسیبهای کم خوابی برشمرد و افزود: هرگونه اختلال در خواب دیر یا زود اختلالات روحی و روانی را ایجاد می‌کند و هر گونه اختلال روانی نیز باعث اختلال در خواب خواهد شد و این مشکل در بیماران افسرده و مضطرب وجود دارد. 

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم سطح هوشیاری فرد پایین می‌آید یعنی اینکه فرد شاید بیدار باشد اما هوشیار نیست واینجاست که در می‌یابیم خواب با کیفیت یادگیری و زندگی سروکار دارد، خواب مناسب آستانه‌ی تحمل افراد را بالا می‌برد و کسی که خواب کافی نداشته باشد با یک مشکل کوچک عصبی می‌شود و حتی شاید متوجه رفتار غیر اخلاقی خود هم نباشد.
 
وی با بیان این موضوع که: اضطراب امتحان در افراد شاغل به تحصیل و مشکلات روزمره باعث اختلال در خواب می‌شود، افسردگی اضطراب، بی برنامگی یا برنامه ریزی‌های نامنظم را از دیگر اختلالات خواب نامناسب دانست و ادامه داد: بعضی از افراد در جامعه به دلایل مالی دارای چند شغل هستند و بعد از یک روز پر کار بدون آنکه استراحت مناسب و کافی داشته باشند و قبل از اینکه لباس مناسب برای خواب بپوشاند و در رختخواب بروند گاهی مقابل تلویزیون به خواب می‌روند که همین مسئله باعث به وجود آمدن عوارض عصبی در آنها می‌شود و آنها روز بعد عصبی هستند. 

وی فرهنگ خواب و اینکه کجا و چگونه بخوابیم را بسیار مهم دانست و یادآور شد: قبل از خواب باید از دیدن فیلم‌ها و صحنه‌های ورزشی مانند فوتبال که دارای هیجان زیادی هستند پرهیز کنیم،
تغذیه‌ی فیزیکی یا همان خوردن و آشامیدن، تغذیه فکری یا همان دیدن، خواندن و شنیدن باید طوری باشد که خواب ما را آشفته نکند. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به عبارتی هر چیزی که با خواب در ارتباط است جزو بیت‌المال محسوب می‌شود، زیرا هر فردی در جامعه نقشی را ایفا می‌کند و با خواب مناسب سطح عملکرد او بالا می‌رود و مسئولیتی که به او محول شده را به نحو احسن انجام می‌دهد و جامعه از سلامت این فرد بهترین بهره را می‌برد. 

عشایری در ادامه به مبحث فرهنگ خواب پرداخت و گفت: اگر فرد محیط خانه را برای خواب مناسب آماده کند، آلودگی‌های صوتی مانند، بوق ماشین‌ها، صدای جوانانی که در کوچه و خیابان تا نیمه شب مشغول گفتگو و انجام فعالیت‌های ورزشی هستند و یا افرادی که در همسایگی ما به ساخت و سازهای شبانه می‌پردازند، کارناوال‌های عروسی که از معابر می‌گذرند،‌اینها را که تجاوز به حریم خصوصی و سلامت و آرامش شخصی هستند را نمی‌توان کنترل کرد. پس باید فرهنگ اجتماعی را در این زمینه بالاببریم، باید وظیفه‌ی شهروندی و همسایه داری را به خوبی انجام دهیم و رعایت کنیم.  
وی اظهار داشت: برخی افراد به خواب کمی احتیاج دارند اما برخی افراد به خواب زیاد نیاز دارند، از نظر روانشناسی افرادی که افسرده‌اند نیاز به خواب بیشتری دارند و هر وقت که از خواب بیدار می‌شوند احساس کم خوابی دارند. باید خواب افراد از نظر روانشناسی مورد بررسی قرار بگیرد. 

وی در پایان با اشاره به اینکه خواب را نمی‌توان به طور کامل و برای یک دوره طولانی محدود کرد و اگر این اتفاق بیافتد باعث به وجود آمدن بیماری‌های روحی و روانی می‌شود، خاطر نشان کرد: شاید در یک زمان کوتاه به طور مثال در فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان کمتر بخوابند اما اگر این روند ادامه پیدا کند مضر است و باعث مشکلات روحی و روانی خواهد شد. 

انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark