کد مطلب: 28767
 
لاریجانی در صحن علنی:
دیدار دزدانه هیئت پارلمانی اروپا کار سخیفی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادات نمایندگان در دیدار خارج از برنامه هیئت پارلمانی اروپا با دوتن از فتنه گران ۸۸ گفت: دیدار دزدانه هیئت پارلمانی کار سخیفی بود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱
به گزارش زاهدانه ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکرات نمایندگان در خصوص حاشیه‌های سفر هیئت پارلمانی اروپا و دیدار این هیئت با دوتن از فتنه گران ۸۸ در سفارت یونان گفت: به نظرم هم تذکرات در این باره داده شد و هم توضیحات را آقای جلالی که پیگیر این موضوع بودند، عنوان شد تا هم مطلب برای نمایندگان روشن شود و هم برای ملت ایران، چیز پوشیده‌ای نیست، از مدت‌ها پیش پارلمان اروپا تقاضا کرده بود که به ایران سفر کند.  
 
وی ادامه داد: البته این کار کار خوبی است، ارتباط پارلمانی بین ایران و پارلمان‌های کل کشور‌ها و اتحادیه اروپا می‌تواند مفید باشد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران بدون هیچ پیش شرطی بوده است گفت: کاری که از طرف هیئت پارلمانی اروپا انجام شد کار سبک و بدی بود و اگر کسی میهمان جایی است، باید برنامه خود را هماهنگ کند و اینکه پنهانی به جایی بروند کار بسیار سخیفی است، اگر آن‌ها می‌خواستند ملاقاتی داشته باشند، باید به اطلاع ما می‌رساندند، یا ما قبول می‌کردیم یا قبول نمی‌کردیم، ولی عقل حکم می‌کرد که احترام رفتار دیپلماتیک خودشان را خودشان رعایت کنند.  
 
وی با تاکید بر اینکه هیئت پارلمانی اروپا کار سخیفی انجام داده‌اند اظهار داشت: اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ما باید در عباراتی که به خرج می‌دهیم هم دقت کنیم، اینکه مسئولین ایرانی ردیف شده‌اند برای ملاقات، تخفیف مسئولین خودتان است، چنین چیزی نبوده است، این‌ها به طور طبیعی آمدند و با مسئولین ملاقات داشتند، کسی علاقه‌ای نداشته برای ملاقات، شما در اعتراضات خود کوشش کنید که به موضوعات درست توجه کنید، نه اینکه مسئولان خود را تخریب کنید.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تذکر رسایی که گفته شد خوب بود بنده با این هیئت ملاقات نمی‌کردم، گفت: ما منافعی را در این گفتگوهای سیاسی می‌دیدیم، که این مسئله نباید در ایران برجسته شود، ضمن اینکه الآن هم  طرح این موضوع را غلط می‌دانم، آن‌ها کار خلافی کردند اما این دلیل نمی‌شود که ما از سایر منافعی که در مذاکرات داریم صرف‌نظر کنیم، این عکس العمل‌‌ همان چیزی بود که آن‌ها می‌خواستند.  
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: آن‌ها کار غلطی کردند، اما اینکه برگشتند و فوری این مسئله را علنی کردند، دنبال هیاهو بوده و می‌خواهند از آن بهره تبلیغاتی ببرند، شما به اندازه‌ای که این موضوع ارزش دارد به آن توجه کنید، کار بی‌ارزشی کردند، ما که نباید در دام آن‌ها بیفتیم، آن‌ها می‌خواهند سر و صدا کنند، پس ما هم هیزم آن را زیاد کنیم.  
 
لاریجانی اظهار داشت: کاری که انجام شد کار بسیار غلطی بوده، در سطح پارلمان اتحادیه اروپا نبود، اگر می‌خواستند با افرادی مذاکره کنند باید برنامه خود را ارائه می‌دادند، یا طرف ایرانی می‌پذیرفت یا نمی‌پذیرفت، اما اینکه در یک سفر رسمی دیدار دزدکی و پنهانی داشته باشند، رفتار غیردیپلماتیک بود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید به دنبال هدف خودمان باشیم، آن‌ها به دنبال این هستند که مسائل را در کشور بزرگ کنند و ما باید از طریقش عمل کنیم. بعضی مسائل لزوم ندارد رسانه‌ای شود و اختلاف در داخل کشور به وجود آید، وزیر خارجه هم به سفیر یونان تذکر داد، ما مسائل مهم دیگری داریم که نباید هوش و حواس‌هایمان به اینگونه مسائل که آن‌ها می‌خواهند معطوف شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark