کد مطلب: 36137
 
چیزی به دورهمی خانم­های بازیگر با شکسپیر نمانده است
نمایش «دورهمی‌زنان شکسپیر» به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما از 13 مردادماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۱۳
چیزی به دورهمی خانم­های بازیگر با شکسپیر نمانده است
 
به گزارش زاهدانه به نقل از روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر، بهاره رهنما از روز دوشنبه سیزدهم مردادماه تازه‌ترین نمایش خود را با عنوان «دور همی زنان شکسپیر» در سالن استاد سمندریان این مجموعه به روی صحنه خواهد برد.

رهنما ، نمایش خود را یک اثر با شکوه و پُرخرج در حد و اندازه بیگ‌پروداکشن‌های برادوِی دانست. این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره پروسه تولید، انتخاب متن و تمرین‌ها توضیح داد: نویسنده نمایشنامه خودم هستم و مشاور متن پیمان قاسم‌خانی بود. این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ای است که کمتر خوانده شده و چهارصد سال پیش توسط نویسنده‌یی به نام «چالرز جُرج» نوشته شده است. تعداد نوشته‌های این نویسنده، از شانزده مورد تجاوز نمی‌کند. او در انگلستان، کمدی یا کمدی‌رمانتیک یا کمدی‌موزیکال می‌نوشت و نگاه عمیقی به کانسپت زن در آثار شکسپیر داشته است.

کارگردان نمایش «دور همی زنان شکسپیر» در مورد چگونگی انتخاب متن نیز گفت: در اجرای یکی از نمایش‌هایم، خانم مترجمی گفت دوست دارم با گروه‌تان کار کنم. بعضی از کارهای این مترجم را خواندم و دیدم خوب هستند. در آن زمان دوست داشتم نمایشنامه خارجی هم کارگردانی کنم، چون در غیر این صورت، آدم در یک فضا می‌ماند. نمی‌خواستم اتفاقی که برای برخی فیلمسازها افتاده، برایم تکرار بشود. آدم باید از تجربه دیگران استفاده کند اما من نمایشنامه ایرانی خیلی دوست دارم. اگر کارگردان در چیزی بماند که خیلی دوست دارد، بعد از مدتی نمی‌تواند تجربه دیگری داشته باشد.

وی ادامه داد: به خانم مترجم گفتم با موضوع کانسپت زن و فضای عاشقانه برایم متن ترجمه کند. داستان‌های من عاشقانه است اما ضدمرد نیست. این را بارها گفته‌ام. من به دیالوگ «کلوپاترا» در این نمایش اعتقاد دارم که «دنیا را بدون مردها تصور کنید. دنیای حوصله سَربری است!». اینجا فقط فضای نمایش زنانه است، یعنی دغدغه‌ام مسائل زنان بود.در انتخا متن بیش‌تر روی نمایشنامه‌های انگلیسی و آمریکایی تمرکز داشتم. کارهای اروپایی برای کارگردانی مثل من که در آغاز راه است، سخت‌تر است. ایده اصلی نمایشنامه برایم جالب بود، ولی نمایشنامه را دوباره خودم نوشتم. در این بازنویسی، چند شخصیت کامل عوض شدند، پایان نمایش تغییر کرد و هفتاد درصد دیالوگ‌ها را خودم نوشتم. چیدمان پلات را هم آقای قاسم‌‎خانی تغییر داد.

رهنما همچنین با بیان این‌که در نمایش خود نگاهی ویژه به یک مهمانی زنانه دارد، گفت: البته نگاه من از دریچه‌ای است که مردها هیچ‌وقت ندیده‌اند. شاید از این نظر، برای آنها هم جذاب باشد. نمایش‌های قبلی من، اغلب در سالن‌های کوچک روی صحنه رفته‌اند، ولی این بار قضیه فرق می‌کند. من دو سال در نوبت اجرای ایرانشهر بودم. این سالن را خیلی دوست دارم، چون سقف بلندی دارد و در میان بلک‌باکس‌های ایران، از بهترین بلک‌باکس‌هاست. زمانی که این طرح را انتخاب کردم، خلاصه ترجمه و طرح کلی نمایش را در اختیار تماشاخانه گذاشتیم. سه کار اخیر من، کارهای پرفروشی بودند و گروه کوچک ما در حد و اندازه خود، تبدیل به یک برند تئاتری شد. بنابراین مدیریت تماشاخانه قبول کردند که در این مجموعه اجرا برویم.

کارگردان نمایش «دور همی ...» در مورد انتخاب بازیگران نیز ابراز داشت: در انتخاب بازیگران چند نکته را مد نظر داشتم. نخست این‌که بازیگر حرفه‌ای می‌خواستم. مجال و زمان و خاصیت این کار با بازیگر تازه‌کار نمی‌خواند.«دورِ همی...» یکی از پرخرج‌ترین تئاترهای ایران در سال‌های پس از انقلاب است، چون لباس‌هایمان با لباس‌های معمول تئاتر تفاوت دارد. از کوالیتی و سنگ‌هایی که روی لباس‌ها کار شده گرفته تا طراحی زیورآلات برای خانم‌های بازیگر. موسیقی ما را «کریستف رضاعی» و «علی بوستان» می‌سازند. همه چیز در حدی بود که خرج کار را بالا می‌بَرد. بنابراین باید روی بازیگرانی سرمایه‌گذاری فکری و کاری می‌کردم که از سطح حرفه‌یی برخوردار باشند. نکته دیگر قرار دادن این شش خانم کنار یکدیگر و مسئله اخلاقیات و حرفه‌یی‌بودن آنهاست.

کارگردان این نمایش در ادامه توضیحاتش با اشاره به باشکوه‌بودن تئاتر «دور همی ...» تاکید می‌کند: «نمایش ما درست مانند یک مهمانی باشکوه است. دوست داشتم ببینم آیا می‌شود چنین نمایشی را روی صحنه تئاتر ایران برد. گرچه در کارگردانی تازه‌مشق هستم و تعظیم و احترام می‌گذارم به همه کارگردان‌های تئاتر ایران که با زحمت کار کرده‌اند. در همه کارهایم دو ادعا داشته‌ام؛ اول رویکرد خاص به تئاتر خصوصی و پرداخت‌های بازیگران به موقع است. از اولین کارم ـ زمانی که باب نبودـ با عواملم قرارداد می‌بستم و قبل از پایان اجرا ـ حتی با اسپانسرهای کوچک ـ دستمزدها را پرداخت می‌کردم. همیشه می‌گشتم به دنبال مدیران موفقی که نسبت به مسائل فرهنگی واقفند. به بانک‌ها مراجعه می‌کردم. می‌خواستم توجه بخش تجاری را کمی به تئاتر معطوف کنم تا بازیگران از وضعیت بلاتکلیفی مالی نجات پیدا کنند. نکته دوم آن‌که دوست داشتم تئاتر علاوه بر این‌که در سالن‌های کوچک ـ مثل تجربه‌های خودم ـ برگزار می‌شود، حرمت و جایگاه خاصی بین تماشاگران دیگر هم پیدا کند. در نمایش‌هایی که در سالن نیاوران اجرا کردیم، توانستیم جنس دیگر از تماشاگران را به تئاتر جلب کنیم که خیلی هم اهل تئاتردیدن نبوند. آنها از طبقه مرفه بودند، ولی راندمان مطالعه و توجه به مسائل فرهنگی در این طبقه کمتر است. این کار در واقع یک پل است بین آدم‌های تئاتری و آدم‌هایی که صحنه، آنها را مجذوب می‌کند.

نمایش «دور همی زنان شکسپیر» به نویسندگی و کاگردانی بهاره رهنما از روز دوشنبه سیزده مرداد تا پانزده شهریور اجراهای خود را در تماشاخانه استاد سمندریان آغاز خواهد کرد. مهناز افشار، سحر دولتشاهی، کمند امیرسلیمانی، نسیم ادبی، بهنوش بختیاری و بهاره رهنما در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. همچنین سایر عوامل نمایش عبارتند از امیررضا احمد زمردی(مدیر تولید)، سیامک احصایی(طراح صحنه)، امید گل‌زاده (طراح گریم)، کریستف رضاعی و علی بوستان (طراح موسیقی)، مریم جلالیان(برنامه‌ریز) و الیزابت تجارب و بهاره رهنما(طراح لباس).

لازم به یادآوری است بهاره رهنما هم‌زمان با اجرای این نمایش، در نمایش «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی که در همین سالن و تماشاخانه اجرا می‌شود، بازی خواهد داشت. ساعت اجرای «دور همی زنان شکسپیر» 19 و ساعت اجرای نمایش «آرسنیک و تور کهنه» 21 خواهد بود.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش، می‌توانند برای رزرو و پیش‌خرید بلیت نمایش «دور همی زنان شکسپیر»، به نشانی الکترونیکی www.tamashkhaneh.ir مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 88814115 و 88814116 تماس بگیرند.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark