کد مطلب: 51437
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد:
72درصد بیماری مالاریا سهم سیستان وبلوچستان از همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان/ حتی یک مورد فلج اطفال در استان نداریم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: علی رغم مشکلات متعدد در سیستان وبلوچستان و هم مرزی با دوکشور افغانستان وپاکستان خوشبختانه از سال 2هزار میلادی تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال در استان رخ نداده که محقق شدن این امر مرهون زحمات خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی استان است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
 
به گزارش زاهدانه، مهدی طباطبایی در مراسم تجلیل از سلامت‌نگاران رسانه در زاهدان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان پراکندگی جمعیت بالایی دارد، گفت: این مسئله دسترسی رسیدن به خدمات را با هزینه زیادی مواجه می کند از اینرو طبیعی است که ارائه خدمات ایده‌آل نیز با مشکل مواجه شود.

سالیانه بیش از 450 هزار کودک در استان واکسینه می شوند
وی بیان کرد: علی رغم مشکلات متعدد در سیستان وبلوچستان خوشبختانه پوشش واکسیناسیون در استان بالای 98 درصد است بگونه ای که از سال 2هزار میلادی با وجود هم مرزی با دوکشور افغانستان و پاکستان که این بیماری در آنجا بومی است تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال رخ نداده که محقق شدن این امر مرهون زحمات خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی استان است چرا که سالیانه طی 2 مرحله به بیش از 450 هزار کودک زیر پنج سال واکسن فلج اطفال تزریق می شود.

72درصد بیماری مالاریا سهم سیستان وبلوچستان از همسایگی با کشورهای همسایه

این مسئول با بیان اینکه در سال 1370 سالیانه 52 هزار مورد مالاریا در استان وجود داشته است، افزود: خوشبختانه هم اکنون 48 مورد از این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد که 72 درصد آن یعنی 35 مورد از کشورهای همجوار و تنها 6مورد مختص به کشور می باشد که آنها هم تحت مداوا و درمان هستند.
وی استقرار نظام شبکه سلامت را بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته مجوز جذب 67 دانش آموز بهورزی در جنوب استان گرفته شده که هم‌اکنون در حال آموزش هستند.

سلامت 420 هزار نفرحاشیه نشین درمعرض خطر است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان حاشیه نشینی را عاملی جهت تهدید سلامت شهروندان عنوان کرد و افزود: در سیستان و بلوچستان 420 هزار نفر حاشیه‌نشین وجود دارد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در آن مناطق سلامت ساکنان در معرض خطر قرار دارد.
طباطبایی در ادامه خاطر نشان کرد: در سیستان وبلوچستان 20 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، 6 درصد سرطان و 11 درصد سوانح و حوادث است که در برنامه تحول سلامت برای کاهش مرگ و میر و عوامل خطر این موارد برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است.
گفتنی است، در پایان از پایگاه خبری تحلیلی زاهدانه بعنوان دومین سلامت نگار برتر در سیستان وبلوچستان تجلیل شد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark