کد مطلب: 60329
 
پارالمپیک توکیو| آبشار طلای والیبال نشسته ادامه دارد/ حسن ختام طلایی؛ عزیزی اقدم تاریخ ساز شد
یازدهمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با ادامه رقابت‌های نمایندگان کاروان ورزش جانبازان و معلولین کشورمان برگزار شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷
 
به گزارش زاهدنیوز؛ به نقل از راه دانا، در نهمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، ورزشکاران کشورمان در شش رشته پاراتیراندازی با کمان، پاراکانو، والیبال نشسته، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی و پاراتکواندو به مصاف رقبای خود رفته و می‌روند.

 

*جاهدی حذف شد

 مرحله نیمه نهایی مسابقات پاراکانو انفرادی VL۲ بازی های پارالمپیک توکیو صبح امروز در توکیو برگزار شد. در این مرحله از مسابقات، اسلام جاهدی نماینده ایران هم حضور داشت اما در گروه خود با ثبت زمان ۵۸.۰۵۷ چهارم شد و نتوانست به فینال راه یابد.
در این گروه ورزشکار آمریکا ۵۴.۵۷۶ ثانیه اول شد و به همراه نمایندگان مجارستان و کانادا صعود کرد.
 
 
*بهروزی راد هفتم شد
در مرحله نیمه نهایی ۲۰۰ متر انفرادی KL۳ زنان هم شهلا بهروزی راد با حریفان خود رقابت کرد و توانست با قرار گرفتن در رده سوم گروه خود به فینال این مسابقات صعود کند.
بهروزی راد با زمان ۵۱.۳۱۶ ثانیه از خط پایان گذشت و بعد از ورزشکاران آلمان و سوئد راهی فینال شد.
 
در مرحله فینال که از ساعت ۱۱:۳۰ (به وقت محلی) در «سی فارست واتروی» توکیو آغاز شد، شهلا بهروزی راد نماینده کشورمان با هفت ورزشکار از کشورهای دیگر رقابت کرد و در نهایت به عنوان هفتم رسید. 
بهروزی راد در فینال با زمان ۵۲.۷۸۹ ثانیه در رده هفتم قرار گرفت و از رسیدن به مدال بازماند.
 
در این ماده «لائورا» از بریتانیا با زمان ۴۹.۵۸۲ ثانیه از خط پایان گذشت و قهرمان شد. ورزشکاران فرانسه و آلمان دوم و سوم شدند.

*شهاب به برنز نرسید

در ادامه مسابقات پاراتکواندو بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو از ساعت 10:30 امروز (شنبه) رایحه شهاب در وزن 58+ کیلوگرم این رقابت‌ها به مصاف گل‌جونوی نایمووا از ازبکستان رفت.
 
در این رقابت که در سالن تکواندو مجموعه ماکاهوری برگزار شد، نماینده کشورمان با نتیجه 30 بر 9 مقابل نایمووا تن به شکست داد و از راهیابی به جمع هشت تکواندوکار برتر وزن خود باز ماند.
 
گل‌جونوی نایمووا در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات به مصاف شوکو اوتا از ژاپن خواهد رفت. با توجه به راهیابی نایمووا به فینال شهاب در جدول شانس مجدد قرار گرفت.
او در جدول شانس مجدد این مسابقات به دانیلا آندریا مارتینز مارسیکال از مکزیک رفت.
این مسابقه که از ساعت ۱۴:۳۰ امروز (شنبه - به وقت توکیو) در سالن تکواندوی مجموعه ماکاهوری برگزار شد، در پایان به برتری ۱۷ بر ۱۰ بانوی شایسته کشورمان انجامید.
راند اول این مسابقه نتیجه‌ای جز تساوی ۲ - ۲ نداشت، اما در راند دوم برتری ۶ بر ۵ از آن حریف مکزیکی شد. در نهایت با برتری ۱۰ بر ۲ شهاب در راند سوم، پیروزی ۱۷ بر ۱۰ از آن او شد.
 در ادامه این رقابت‌ها از ساعت ۱۹ امروز (شنبه – به وقت توکیو) رایحه شهاب در جدول شانس مجدد وزن ۵۸+ بانوان باید به مصاف رجایی آکرماش از مراکش می‌رفت که حریفش در میدان حاضر نشد.
 رایحه شهاب که با شکست مقابل گل‌جونوی نایمووا از ازبکستان و پیروزی مقابل دانیلا آندریا مارتینز مارسیکال از مکزیک و رجایی آکرماش از مراکش به دیدار رده‌بندی وزن 58+ کیلوگرم مسابقات تکواندوی بانوان راه یافت
شهاب در رقابت رده بندی که در سالن تکواندوی مجموعه ماکوهاری مسه برگزار شد با نتیجه ۳۱ بر ۴۱ تن به شکست داد و به مدال برنز پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نرسید.
این بانوی ایرانی در راند اول مبارزه با نتیجه ۱۳ بر ۸ پیروز شد، اما در راند دوم با نتیجه ۴ بر ۱۶ تن به شکست داد. در راند سوم نیز برتری ۱۴ بر ۱۷ تروسدیل رقم خورد و او در نهایت با نتیجه ۳۱ بر ۴۱ پیروز شد و به مدال برنز دست یافت.
 
 
*جوانمردی در فینال هفتم شد
 
رقابتهای تپانچه ۵٠ متر p4 مختلط کلاس SH1 پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو صبح امروز به وقت محلی در سالن تیراندازی آساکا برگزار شد و دو نماینده کشورمان در مرحله مقدماتی به رقابت با حریفان پرداختند.
 
ساره جوانمردی، توانست با امتیاز 539 -5x در رده سوم جدول رقابت مقدماتی قرار بگیرد و به فینال رقابتهای تپانچه ۵٠ متر p4 مختلط کلاس SH1 پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو صعود کند و در جمع ٨ تیرانداز برتر قرار گرفت.
 
در رقابت فینال ساره جوانمردی تنها زن حاضر در این رقابت، نتوانست به مدال دست یابد و حذف شد. 
پاراتیرانداز کشورمان در دور دوم شلیک و پس از حذف تیرانداز ازبکستانی با امتیاز ١١٨.٨ بعنوان دومین حذف شده، رقابت فینال را ترک کرد. 
 
جوانمردی در این ماده رکوردار است. او در پارالمپیک ٢٠١۶ با ثبت امتیاز ١٨٩.۵ رکورد پارالمپیک را به نام خود ثبت کرد. 
 
جوانمردی مدال طلای تپانچه بادی ١٠ متر زنان در پارالمپیک توکیو، مدال طلای در دو تفنگ ۵٠ متر میکس و تپانچه بادی ١٠ متر پارالمپیک ٢٠١۶ را در کارنامه دارد.
 
دارنده ۴ مدال طلای رقابتهای آسیایی، در پارالمپیک ٢٠١٢ نیز توانسته بود مدال برنز تپانچه ۵٠ متر مختلط را کسب کند. 
 
 
*ارم هم حذف شد
 
سمیرا ارم نماینده کشورمان در این رقابت با امتیاز 465 - 3x در رده ٣۴ و آخر جدول مقدماتی قرار گرفت و از صعود به فینال و جمع تیراندازان برتر بازماند.
 
تیرانداز ازبک با امتیاز 539 -9x در جایگاه نخست دور مقدماتی قرار گرفت. 
 
 
*صالح فرج زاده به عنوان ششم بسنده کرد
 
مرحله نهایی مسابقات پرتاب وزنه پارالمپیک در ماده F۳۴  صبح امروز شنبه برگزار شد که سیامک صالح فرج زاده نماینده کشورمان با حریفان خود به رقابت پرداخت.
فرج زاده در پایان این ماده با پرتاب ۱۰ متر و ۸۰ سانتیمتر در رده ششم قرار گرفت.
 
هر سه مدال این ماده به نمایندگان کشورهای عربی رسید. «احمد هندی» از اردن با پرتاب ۱۲ متر و ۲۵ سانتیمتر قهرمان شد و رکورد جهان را شکست. «عزیزالدین نوری» با ۱۱.۵۵ و «عبدالغدیر عبدالرحمان» از قطر با ۱۱.۳۶ سوم شد.
 
نتایج پرتاب فرج زاده به این ترتیب است:
پرتاب نخست: ۱۰ متر و ۷۶ سانتیمتر
پرتاب دوم: ۱۰ متر و ۸۰ سانتیمتر 
پرتاب سوم: ۱۰ متر و ۷۲ سانتیمتر
پرتاب چهارم: ۱۰ متر و ۶۵ سانتیمتر
پرتاب پنجم: ۱۰ متر و ۷۴ سانتیمتر
پرتاب ششم: خطا
 
 
*عزیزی با طلا تاریخ ساز شد
 
مسابقات پاراتکواندوی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو امروز با رقابت تکواندوکاران در اوزان ۷۵+ کیلوگرم مردان و ۵۸+ بانوان پیگیری می‌شود.
در مرحله یک چهارم نهایی مساباقت وزن ۷۵+ کیلوگرم مردان اصغر عزیزی اقدم از ساعت ۱۳:۴۵ امروز (شنبه - به وقت توکیو) در سالن تکواندوی مجموعه ماکاهوری به مصاف گومز مولینا از کارستاریکا رفت و با نتیجه ۱۱ بر ۹ پیروز شد. 
پس از تساوی ۳ - ۳ در راند اول، راند دوم به برتری ۴ بر ۳ مولینا انجامید و با پیروزی ۳ بر ۲ عزیزی اقدم در راند سوم کار به راند طلایی کشیده شد. در راند طلایی برتری ۲ بر صفر از آن عزیزی شد تا نماینده کشورمان به مرحله نیمه نهایی برسد.
عزیزی اقدم از ساعت ۱۸:۴۵ امروز (شنبه - به وقت توکیو) در سالن تکواندوی مجموعه ماکوهاری مسه و در مرحله نیمه نهایی وزن ۷۵+ مسابقات پاراتکوندوی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به مصاف زین‌الدین آتایف از کمیته ملی پارالمپیک روسیه رفت که در این مسابقه با نتیجه ۹ بر ۴ به برتری شد.
عزیزی اقدم راند اول مبارزه را با برتری ۳ بر ۲ پشت سر گذاشت، در راند دوم با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید و راند سوم را هم با برتری ۳ بر ۲ پشت سر گذاشت و در نهایت با نتیجه ۹ بر ۴ پیروز و فینالیست شد.
اصغر عزیزی اقدم در دیدار فینال وزن ۷۵+ کیلوگرم مسابقات پاراتکواندوی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به مصاف ایوان میکولیچ از کرواسی رفت. 
در این رقابت که از ساعت ۲۱:۱۵ امروز (شنبه - به وقت توکیو) در سالن تکواندوی مجموعه ماکوهاری مسه برگزار شد، عزیزی اقدم با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ به برتری رسید و به مدال طلا دست یافت. 
حریف کروات در راند اول این مبارزه با نتیجه یک بر ۶ پیروز شد، اما در راند دوم عزیزی اقدم فوق‌العاده کار کرد و ۹ بر یک پیروز شد. در راند سوم نیز برتری ۲ بر ۳ میکولیچ رقم خورد، اما این مانع از برتری عزیزی اقدم نشد و او در نهایت با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ برنده از میدان خارج شد.
پیش از این کاروان سردار دل‌ها موفق به کسب ۱۱ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز شده بود که با مدال طلای عزیزی اقدم، تعداد مدال‌های طلای ایران به عدد ۱۲ رسید.
 
 
*تیم میکس ریکرو ایران چهارم شد
 
 مسابقات تیمی میکس پاراتیراندازی با کمان بازی‌های پارالمپیک در رشته ریکرو عصر امروز در یومنوشیما پارک شهر توکیو برگزار شد و تیم ایران که در دور نخست با قرعه استراحت روبرو شده بود در مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها به مصاف تیم میکس بریتانیا رفت. 
زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی ترکیب تیم میکس ریکرو ایران را در این دوره از بازی ها تشکیل می دهند.
در این دیدار کمانداران ایران با نتیجه  6 بر صفر توانستند از سد تیم میکس ریکرو بریتانیا گذشت. تیم ایران با برد در این بازی حریف تیم ایتالیا در مرحله نیمه‌نهایی شد. ایتالیا در مرحله یک‌چهارم نهایی موفق شده بود تیم ژاپن میزبان را حذف کند. 
دیگر دیدار این مرحله را تیم میکس ریکرو روسیه و چین برگزار خواهند کرد. 
مسابقات تیمی میکس تیراندازی با کمان بازی‌های پارالمپیک در رشته ریکرو عصر امروز در پارک یومنوشیما شهر توکیو برگزار شد و تیم ایران که پس از استراحت در دور نخست با غلبه بر بریتانیا راهی نیمه نهایی شد. در این مرحله هم به مصاف تیم ایتالیا رفت اما در کمال نا باوری با شکست در این مسابقه به فینال نرسید.
زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی ترکیب تیم میکس ریکرو ایران را در این دوره از بازی ها تشکیل می دهند.
در این دیدار کمانداران ایران با نتیجه ۶ بر ۲ مقابل تیم میکس ریکرو ایتالیا شکست خوردند.
زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی ترکیب تیم میکس ریکرو ایران را در این دوره از بازی ها تشکیل می دهند.
در دیدار رده بندی کمانداران ایران با نتیجه  مقابل تیم میکس ریکرو چین 6 بر2 شکست خورد. تیم ایران با شکست مقابل تیم چین نتوانست به مدال برنز هم نرسید.
این در حالی بود که تیم ایران در مسابقه نیمه نهایی هم بر اثر یک اشتباه مسابقه را واگذار کرد و گرنه شانس کسب مدال طلا را داشت.  
از زمان شروع مسابقات نیمه نهایی بارش شدید باران در پارک یومنوشیما شروع شد و مسابقه ایارن و ایتالیا هم زیر بارش شدید باران برگزار شد.
 
 
*بیت سیاح به مدال نقره رسید
 
رقابت های مرحله نهایی پرتاب نیزه کلاس F41  پارالمپیک 2020 امروز شنبه در استادیوم المپیک توکیو برگزار شد. 
 
صادق بیت سیاح نماینده ایران در این ماده بود که با پرتاب 43 متر و 35 سانتیمتر به عنوان دوم رسید و مدال نقره را از آن خود کرد.
«سون» از چین با پرتاب 47 متر و 13 سانتیمتر قهرمان شد و «ویلدان» از عراق با 41 متر و 39 سانتیمتر به عنوان سوم دست یافت.
 
میزان پرتابهای سیاح به این ترتیب است:
پرتاب اول: 41 متر و 98 سانتیمتر
پرتاب دوم: 43 متر و یک صدم سانتیمتر
پرتاب سوم: خطا
پرتاب چهارم: 43 متر و 35 سانتیمتر
پرتاب پنجم: 42 متر و 30 سانتیمتر
پرتاب ششم: 41 متر و 80 سانتیمتر
 
 
*قهرمانی والیبال نشسته برای هفتمین بار در پارالمپیک
 
در آخرین شب بازی های پارالمپیک، فینال مسابقات والیبال بین تیم های ایران و روسیه برگزار شد. سالن A  تالار بزرگ "ماکاهاری مسه" محل مصاف دو تیم مدعی عنوان قهرمانی بود.
تیم همیشه فینالیست والیبال نشسته ایران و پر افتخارترین تیم جهان که در هشت دوره حضور قبلی خود در بازی های پارالمپیک، همیشه فینالیست بوده و جز در بازی های آتن و لندن در ۶ دوره دیگر قهرمان بازی ها را به خود اختصاص داده و مدال طلا را مال خود کرده، برای رسیدن به فینال بازی های توکیو در بازی های قبلی با قدرت نمایان و انگیزه کامل ظاهر شده و همه حریفان (آلمان، برزیل، چین و بوسنی و هرزگوین) را شکست داده بود.
تیم ایران همه حریفان حتی بوسنی را ۳- ۰ شکست داده بود. تیم روسیه هم جز یک دست باخته مقابل برزیل ، دیگر تیم های مقابل خود را تا رسیدن به فینال(ژاپن، بوسنی هرزگوین، مصر) ۳-۰ مغلوب کرده بود. بعد از ترنم سرود ملی دو کشور، دو تیم با فضاوت توماس مورولو(داوراهل استونی) و کمک داور هلندی (بنو میجر)در برابر یکدیگر صف آرایی کردند.
تیم ایران با پیراهن سفید و حریف روسی با پیراهن قرمز مقابل یکدیگر صف آرایی کردند. ایران شروع کوبنده ای داشت و با یک اسپک از میثم علی پور و یک سرویس موثر با حساب ۲-۰ پیش افتادند.
اما روس ها زود جبران کردند و تا امتیاز ۵-۵ با تیم ما شانه به شانه پیش آمدند. معلوم بود آنها حریف قدرتمند خود را جدی گرفته و حاضر نیستند به راحتی پاپس بکشند و یک از پیش باخته باشند.
این هشداری بود برای بچه های ما که حریف را دستکم نگیرند و به ورطه غرور دچار نشوند. وقتی علی رغم پیش افتادن موقت تیم ایران در امتیاز ۱۲ به تساوی کشیده شد معلوم شد که این هشدار واقعا جدی است. گویا بچه ها این هشدار را دریافتند چون بعد از این جدی تر و کوبنده تر ادامه دادند و با حضور موثر مرتضی مهرزاد جلوی تور خود را تا امتیاز ۱۶ بالا کشیدند.
روس ها به خود آمدند و به ویژه با سرویس های خوب ویکتور میلینین یار با تجربه خود تا یک قدمی ایران پیش آمدند(۱۷-۱۶). ملی پوشان ایران نیز با درک این که حریفی مصمم پیش رو دارد دوباره پیشروی آغاز کرد و چهار امتیاز حاشیه امنیت را حفظ کرد ۲۲-۱۸. بعد از یک تایم اوت بچه ها یا علی گویان به میدان آمدند تا کار را تمام کنند. آنان علی رغم سماجت حریف این کار را انجام دادند و ۲۵-۲۱ ست اول را به نفع خود پایان بردند. در پایان ست اول به خوبی معلوم شد که حریف روسی بی جهت تا این مرحله بالا نیامده و کاملا استحقاقش را داشته است. علیپور(با ۸) و مهرزاد( با۶) امتیاز آورترین ملی پوشان ما در ست اول بودند.
 
ست دوم را روس ها با زدن سرویس شروع کردند اما وقتی ضربه ساویچف یکسره به بیرون رفت امتیاز اول به نام تیم ایران ثبت شد .در این ست پیشروی تیم ما از همان ابتدا رقم خورد.۴-۱، اما باز روس ها نشان دادند کوتاه بیا نیستند و در امتیاز ۵ به تیم ایران رسیدند. اسپک های بابادی و علیپور دوباره چهار امتیاز فاصله را برای ایران ایجاد کرد۱۰-۶. و بعد ۱۶-۱۱. از شواهد چنین برمی آمد که اگر بچه ها همینطور ادامه دهند این ست را هم می توانند به نفع خود به پایان برسانند. پیشروی وبرتری تیم ایران از همین نقطه آغاز شد و وقتی بر تابلو نتیجه ۲۰-۱۲ نقش بست برتری تیم ایران در این ست هم قطعی به نظر می رسید.
سرانجام ست دوم هم با نتیجه۲۵-۱۴ به نفع ملی پوشان ایران تمام شد تا آنها یکقدم به مدال طلا و جشن هفتمین قهرمانی پارالمپیکی خود نزدیکتر شوند. در این ست هم علاوه بر مهرزاد و علیپور، بابادی هم جزو امتیازآورترین بازیکنان ما به حساب می آمد. ضمن اینکه علیپوریان هم حضور موثری در دفاع داشت و چند امتیاز گره گشا به نام تیم ایران ثبت کرد.
ست سوم را روس ها با توپ پر شروع کردند و خیلی زود۳-۰ پیش افتادند. بچه ها کاملا متوجه شدند حریف منتظر غفلت و عدم تمرکز آنهاست پس به خود آمدند و ابتدا امتیازات را در عدد ۳ مساوی کردند بعد پیشروی را با اسپک مهرزاد آغاز کردند. اما روس ها اجازه ندادند این پیشروی  مثل ست های قبلی به ایجاد فاصله منجرشود. دوتیم تا پوئن ۱۱ پایاپای پیش رفتند.
در اینجاویکتور ملینین بهترین یار حریف با همکاری یارانش حساب کار را ۱۱- ۱۴ به نفع تیم روس رقم زدند. یک " تایم اوت" از رضایی سرمربی تیم ملی تاثیرگذار بود و تیم ایران را درراین لحظات حساس ۱۶-۱۵ پیش انداخت. اما روس ها تمام توان خود رابه کاربسته بودند که کاری سخت را شدنی کنند چرا که خیلی زود ۱۶-۱۹ جلو افتادند.
آنها قدر این برتری را تا پایان ست دانستند و دست سوم را به ۱۹-۲۵ به نفع خود تمام کردند تا هم کار به ست سرنوشت ساز چهارم بکشد و هم تیم والیبال اولین ست باخته را در این مسابقات تجربه کند.
ست چهارم را تیم ایران در همان شروع ۴-۰ پیش افتاد و مربی روس را وادار به گرفتن یک تایم اوت زودهنگام کرد.
وقتی ایران ۵-۰ پیش افتاد روس ها تازه اولین امتیاز را دشت کردند. بچه ها گویا می خواستند ست سرنوشت را به نفع خود تمام کنند و اجازه قدرت نمایی مجدد را به حریف ندهند. برتری بافاصله ایران وقتی به امتیاز ۱۶ رسید روس ها در امتیاز ۵ متوقف بودند. این نوید پیروزی و قهرمانی تیم ایران را می داد. روس ها تلاش می کردند خود را جمع و جور کنند اما گویا یک ست پیروزی در برابر پرافتخار ترین تیم جهان آنها را هم راضی کرده بود! در ادامه کار بچه ها به روس ها فرصت بازیابی ندادند و... سرانجام با نتیجه ۲۵-۱۷ این ست را به نفع خود تمام کردند.
 بنابراین ملی پوشان ما با  قدرت و شایستگی وبا نتیجه ۳-۱  هم برتری خود را بر حریف دیکته کردند و هم مدال طلای والیبال نشسته در پارالمپیک را قطعی ساختند.
 
 
*یازدهمین نقره کاروان ایران و پایان کار ایران در پارالمپیک
 
در ادامه مسابقات دوومیدانی پارالمپیک و در ماده پرتاب وزنه ایستادهF۶۳  سجاد محمدیان با هشت ورزشکار از کشورهای دیگر رقابت کرد و در نهایت به مدال نقره رسید.
در این رقابت ها که در استادیوم المپیک توکیو برگزار شد، محمدیان با پرتاب ۱۴ متر و ۸۸ سانتیمتر، عنوان دوم را از آن خود کرد و جمع مدال های نقره ایران را به عدد ۱۱ رساند.
«دیویس» از بریتانیا با ۱۵ متر و ۳۳ سانتیمتر عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و «فیصل» از کویت با ۱۴ متر و ۱۳ سانتیمتر سوم شد.
نتیجه پرتابهای محمدیان در رقابت امروز به این ترتیب است:
پرتاب اول: ۱۴ متر و ۸۸ سانتیمتر
پرتاب دوم: خطا 
پرتاب سوم: ۱۴ متر و ۱۲ سانتیمتر
پرتاب چهارم: ۱۴ متر و ۵ صدم سانتیمتر
پرتاب پنجم: خطا
پرتاب ششم: خطا
 
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark