کد مطلب: 56955
 
مسئول بسیج سازندگی سیستان و بلوچستان:
تنها بخش اندکی از اقتصاد مقاومتی در جامعه اجرایی شده است/ دولت به گروه های جهادی اعتماد کند
مسئول بسیج سازندگی سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای اخیر بخش اندکی از اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری می باشد در کشور اجرایی شده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۱
 
علی اکبر جعفری در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز، در سالهای اخیر مقام معظم رهبری بارها بر اجرایی شده اقتصاد مقاومتی در سطح کشور تاکید داشته اند و بر این اساس نام گذاری سالها را نیز با این عنوان انجام داده اند.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با توجه به درایت و تدبیر و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب که داشتند در بین تمامی اقتصادهای ریاضتی و تکانهای اقتصادی که در سطح کشورهای دنیا وحود دارد، اقتصاد مقاومتی را مطرح و چندین محور و اصل برای اجرای دقیق و بهتر آن عنوان کردند.
وی اضافه کرد: مشکلات اقتصاد و جنگ اقتصادی تنها مربوط به کشور ایران نیست، بلکه تمامی کشورها با آن روبرو هستند و کشوری به مثل مالزی و حتی خود آمریکا دچار تنش است، همانطور که می بینیم با یک بالا پایین رفتن ارزش دلار دنیا به هم می ریزد.
وی با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی دغدغه مشترک همه کشورها می باشد، اظهار کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی باید، اقتصاد کشور درون زا، مردم بنیان، مردم محور باشد.
جعفری گفت: کاهش وابستگی به خام فروشی نفت، متکی بودن اقتصاد کشور بر مردم، داشتن اقتصاد برون زا، اصلاح الگوی مصرف، بهره گیری از توان جوانان، بهره گیری از کمترین زمان، مبارزه با فساد و داشتن نظارت درست و غیره از الزامات اجرای درست اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به بخش مبارزه با فساد در کشور که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز می باشد، تاکید کرد: دوسال است که دولت یک بخش در کشور را در دست گرفته و در مورد فساد اقتصادی بررسی می کند که طی این مدت چندین فساد اقتصادی به مثل اختلاس 3هزار میلیاردی شناسایی شده است.
این مسئول، خاطر نشان کرد: در حالی ازکشور ما نفت خام به دیگر نقاط دنیا صادر می شود که فرآورده های آنان به قیمتی 20تا 30برابری به داخل کشور وارد می شود و این گام درستی برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی نیست.
وی با بیان اینکه طی این مدت صادرات داشته ایم اما این موضوع دلیل کاهش وابستگی نمی باشد، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی مبنی بر حمایت از تولید داخل داشته اند و دولت نیز با ممنوع کردن واردات برخی از اقلام در این راستا گام نهاده اما از طرف مقابل تولید داخل باقیمت بسیار بالاتر از جنس خارجی به مردم عرضه می شود که این روند دستی نیست.
وی تصریح کرد: ما از جمله کشورهای پر مصرف دنیا هستیم در این زمینه نیز دولت و مردم مقصر هستند چرا که الگوی مصرفمان درست نبوده است.
وی با اشاره به اینکه تکیه بر مردم در اقتصاد مقاومتی از الزامات است، خاطر نشان کرد: دولت در این خصوص سامانه ای به نام کارا راه اندازی کرده است که آنقدر سنگ اندازی برای کارآفرینان در این سامانه می شود که حداقل 89درصد کسانی که ثبت نام انجام می دهند، نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.
جعفری ادامه داد: در کشور کسانی که بخواهند کارآفرین باشند و در بخش تولید به فعالیت بپردازند، باید تولید کننده، فروشنده و هم زمان بازاریاب نیز باشد که روند درستی نیست، در کشورهای دیگر دولتها خرید و بازاریابی محصولات را انجام می دهند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بیش از 400بار از کلمه های روحیه حهادی، مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی در سخنان خود نام برده است، گفت: هرکس در هر جا و هر شغلی که دارد و بتواند یک قدم کار نظام را جلو ببرد در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشته است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر روحیه، مدیریت و فکر جهادی در مجموعه دولت مشاهده نمی شود و دستگاه های اداری که باید دارای روحیه و فعالیت های جهادی باشند به مثل جهاد کشاورزی و بدنه دولت همه پشت میز نشین شدند و روحیه جهادی ندارند و تنها به دادن دستور العمل و دستور اکتفا می کنند و معلوم نیست محور اجرا با کیست؟
وی نظارت را از الزامات هر جامعه و دستگاه های دولتی بر شمرد و بیان کرد: متاسفانه سیستم نظارتی در دولت تعطیل است، اگر تعطیل نبود خودرو سازان خودسرانه و بدون هیچ بازخواستی قیمت تولیدات خود را افزایش نمی دادند و در صنوف نیز قیمت ها، ساعتی تغییر نمی کرد.
مسئول بسیج سازندگی استان تصریح کرد: متاسفانه از آن چیزی که مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی مورد تاکیدشان بود تنها بخش اندکی در کشور محقق شده که ثمرات بسیار خوبی نیز داشته است اما برای عدم اجرای کامل اقتصاد مقاومتی مردم و دولت مقصر هستند و بخشی از تاثیرات این بخش نیز از بیرون کشور است.
وی تاکید کرد: نگاه به درون می تواندمشکلات اقتصادی کشور را از بین ببرد و لازمه آن اجرای کامل اقتصاد مقاومتی است.
جعفری گفت: سپاه پاسداران باتوجه به مردمی بودن، 3تا4سال قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده و چندین بار رهبر معظم انقلاب به دولت این مطلب را گوش زد کرده که از توانایی و تجارب سپاه در این بخش استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه حمایت دولت در سالهای اخیر از طرح و اقدامات جهادی ضعیف بوده است، تاکید کرد: دولتمردان با آنکه میدانند چه ظرفیتی در بخش گروه های جهادی سپاه وجود دارد و می تواند پروژه هایی به مثل مدرسه سازی را با یک سوم قیمت اجرا کند، اما بهره لازم را از آنها نمی گیرد.
وی ادامه داد: دولت اعتمادی که باید به مجموعه گروه های جهادی داشته باشد را ندارد، متاسفانه به جای آنکه دولتمردان به دنبال بهره گیری از ظرفیت گروه های جهادی بسیج سازندگی باشد، گروه های جهادی به دنبال دولتمردان برای انجام فعالیت های اقتصاد مقاومتی و فعالیتهای جهادی است.
وی تاکید کرد: 432گروه سازماندهی شده در استان حضور دارند که به صورت تخصصی می توانند در همه عرصه ها ورود پیدا کرده و کمک یار دولت و مردم باشند.
وی درپایان گفت: در سالهای اخیر نیز پروژه های بسیاری توسط گروه های جهادی اجرا و تحویل مردم شده است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark