کد مطلب: 41915
 
سردرگمی نخبگان سیستانی/ تاملی بر رفتار سیاسی مسئولان سیستانی
یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت یک کشور و به طور موردی یک منطقه نخبگان آن منطقه وعمکلرد شان است .نخبگان در یک سرزمین هم می توانند بازوی اصلاح باشند وهم می توانند اثر گذاری منفی داشته باشند . اما اثر گذاری خنثی هیچ گاه شاخصی بر نخبه بودن به حساب نمی اید.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸
سردرگمی نخبگان سیستانی/ تاملی بر رفتار سیاسی مسئولان سیستانی
 
به گزارش زاهدانه ،وبلاگ تنگه احد نوشت : یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت یک کشور و به طور موردی یک منطقه نخبگان آن منطقه وعمکلرد شان است .نخبگان در یک سرزمین هم می توانند بازوی اصلاح باشند وهم می توانند اثر گذاری منفی داشته باشند . اما اثر گذاری خنثی هیچ گاه شاخصی بر نخبه بودن به حساب نمی اید.

منطقه سیستان نیز که در شرقی ترین نقطه ایران قرار دارد و دارای تاریخ چند هزار ساله بوده از دیرباز نخبگان متعددی را دیده از حافظ قران گرفته تا مبدع ومخترع اما آن چه که در عصر کنونی و در چند ساله گذشته شاهد آن هستیم نوعی سردرگمی در نخبگان سیستانی است . به تعبیری نخبگان سیستانی اثر گذاری پیشینیان را نه در سطح منطقه خود بلکه در سطح کشور ندارند.روند کاهش حضور نخبگان در بدنه سیاسی و فرهنگی کشور و عدم تاثیر گذاری آنان در مسائل استان مصداق بارز این موضوع است .

متاسفانه طی چند ساله گذشته نخبگان سیستان به جای آنکه تمام تلاش خود را برای توسعه وآبادانی سیستان بگذارند در گیر و دار مسائل سیاسی خود مانده و روحیه خدمتگذاری جای خود را به رقابت و کشمش های سهم خواهانه داده است .

علل ناکآرآمدی نخبگان سیستانی

از علل اصلی ضعف نخبگان در سیستان وبلوچستان عدم توجه به شایسته سالاری در استان است متاسفانه موضوعی که به خصوص در دولت یازدهم مشهود بوده است انختاب مسئولان استان وشهرستانها بر اساس معیارهای قومی ، باج خواهانه و جلب رضایت گروه خاصی بوده است و اگر دولت به جای اعمال رفتارهای سیاسی و تبعیض قومیتی شایسته سالاری را ملاک قرار می داد نقش نخبگان سیستانی بیشتر در استان نمایان می شد.

علت دیگر ضعف نخبگان سیستانی عدم اتحاد ویکپارچگی است .نخبگان به جای آنکه به دنبال راه حلی برای مسائل و مشکلات منطقه باشند نوعی پازل را به وجود آورده در یک طرف تیم و جناح خود و جناح دیگر دسته و گروهی بود و طی دو دهه اخیر کمتر مشاهد شده نخبگان سیستانی در موضوعات مختلف نظر مشترک و حرکت مشترکی را پایه گذاری به ثمر رسانند . هیچ گاه در صحبت ها و گرهمایی نخبگان سیستانی مدعی و همبستیگ نشده اند و به تعبیری در باسازی حرگت های گروهی ومشترک گذشته ناموفق بوده اند . هرجند نخبگان سیستانی گاها سعی داشته تا فعالیت هایی برای اعتلای سیستان انجام دهند اما عدم یگپارچگی و جزیره ای عمل کردن موجب شده تا فعالیت های این دسته از نخبگان ناکام بماند . از دلایل چند دستگی و وحدت ناپذیر بودن نخبگان سیستانی عدم اعتماد به نفش و محرومیت و بی صدا بودن سیستان است البته نمی توان از نقش تخریبی برخی افراد در این موضوع گذر کرد.

علت دیگری که می توان برشمرد منافع محوری و خود محوری و درگیرشدن به مسائل باندی نخبگان سیستانی است .بی شک حال روز امروز سیستان نیز دستاورد بزرگ سیاسی کاری نخبگان! و از بین رفتن نگاه خدمت به مردم است زمانی که مسئول ، نماینده سیستانی به فکر به جای آنکه هم وغم خود را به رانت خواری و مهرچینی فامیلی و خانوادگی اختصاص دهد . تلاش خود را در رشد وتوسعه استان می گذاشت آیا برای سیستان چنین وضعی اتفاق می افتاد .

نخبگان و مسئولان سیستانی بدانندکه رشد وتوسعه استان در گرو توجه به مشی و رفتار سیاسی آنهاست . اگر نخبه سیاسی به جای انکه منافع خود را در راه سیاست و چاپلوسی به یک دولت خاص بگذارد در مسر خدمت صادقانه و تلاش برای نجات سیستان می گذاشت آیا اوضاع امروز این گونه بود.

انتظار از نخبه سیستانی این است که زمانی که می بیند شخصی در استانداری یا دولت علیه سیستانیها به طور صریح صحبت و در رسیدگی به منطقه کوتاهی می کند با شهامت برای رضای خد و بنده اش جلوی ان بایستد.
Share/Save/Bookmark