کد مطلب: 52166
 
گزارش زاهدانه از زنگ خطر بیماری هاری؛
جلب توجه به قیمت زندگی!/ مراجعه 160 هزار نفر ایرانی به مراکز درمانی ضدهاری کشور
معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان وبلوچستان گفت: سال گذشته 160 هزار نفر به دنبال حيوان گزيدگی به منظور پيشگيری از ابتلا به هاری به مراكز درمانی ضدهاری كشور مراجعه و واكسن و سرم ضدهاری دريافت كردند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
 
به گزارش زاهدانه، این روزها که همزیستی انسان و حیوان نشانه با کلاس بودن است و کوچه پس کوچه های شهر جولانگاه حیوانات؛ بهداشت و سلامت عمومی مورد خطر قرار می گیرد بگونه ای که جولان سگ های ولگرد در برخی خیابان های شهر زاهدان همچون خیابان باقری، کریم آباد، رسالت، مهرشهر و غیره گلایه های فراوانی در بین شهروندان به وجود آورده است.
در این زمینه گرچه فرماندار زاهدان با هماهنگی دستگاه های مربوطه کار جمع آوری و معدوم سازی سگ‌های ولگرد و بدون شناسنامه را در دستور کار قرار داد و این اطمینان را به شهروندان زاهدانی داد که تا قبل از بازگشایی مدارس، این مشکل حل شود و دیگر خانواده ها از این بابت دغدغه ای نداشته باشند اما باز هم شاهد جولان سگ های ولگردی هستیم که آسایش را از بین برده و شیرینی بازی را برای کودکان مهرشهری تلخ کرده است.
از بین رفتن آسایش و سلب بازی از کودکان یک طرف قضیه است و وضعیت از آنجا بدتر می شود که بیماری هاری نوعی بیماری ویروسی به شمار می آید که از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن انسان شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه ها رفته و شروع به تکثیر می کند که متاسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به این ویروس مرگ او طی چند روز پس از شروع اولین علایم قطعی می باشد.
علایم این بیماری سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدون درد، سوزش در محل گاز گرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلو درد است که افراد به محض مشاهده چنین علائمی باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.
حال این روزها که خیابان های زاهدان جولانگاه سگ های ولگرد به ویژه در مهرشهر شده است، می طلبد تا شهروندان دقت بیشتری داشته باشند و سلامت جان خود را به راحتی در خطر نیندازند.
در همین زمینه معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان وبلوچستان با بیان اینکه هاری یک بیماری وحوش است، اظهار داشت: این بیماری از طریق گزش حيوانات اهلی به انسان منتقل شده یا اینکه خود افراد به این بیماری مبتلا می شوند.
دكترملک کیانی با بیان اینکه فرد مبتلا به هاری صددرصد محكوم به مرگ است، گفت: اهميت اين بيماری در آن است كه بلافاصله پس ازگزيدگی بوسيله حيوان مشكوک به هاری، جهت درمان ضدهاری اقدام شود.
وی بیا کرد: با بروز علائم هاری اختلال درسیستم عصبی افراد مبتلا به وجود می آید که معمولا سبب مرگ می شود.

این مسئول نخستين اقدام پس ازگزش به وسيله حيوان مبتلابه هاری را شست ‌وشوی محل گزش عنوان کرد و افزود: طبق توصيه سازمان جهانی بهداشت اين شست‌وشو بايد حداقل 15 تا 20 دقيقه زمان ببرد زیرا ذرات صابون با آب فراوان از محل گزيدگي خارج شوند.
وی با بیان اینکه باید با استفاده ازالكل 70 درصد يا بتادين محل گزش را ضدعفوني كرد، گفت: باید برای دريافت واکسن و سایر اقدامات پیشگیری از هاری به مركز درمان ضدهاری شهرستان یا بیمارستان مراجعه کرد.
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان با اشاره به زمان ظهورعلايم هاری درفردی كه مورد گزش حيوان آلوده قرارگرفته است، گفت: ظهورعلايم بيماری از زمان گزش، 15 روزتا 3 ماه و به طور متوسط 1 تا 2 ماه به طول می ‌انجامد.


دکتر کیانی تصریح کرد: آلودگی مربوط به بيماری «هاری»تقريبا درهمه استان‌هایكشور وجود دارد.
وی ادامه داد: براساس آمار، طی سال گذشته استان‌های گلستان، گيلان، كرمان، فارس و خراسان رضوی به ترتيب بيشترين موارد آلودگی به هاری را داشتند.
وی سهم سیستان وبلوچستان در آمار مبتلایان به این بیماری 1 درصد عنوان کرد و افزود: سال گذشته 160 هزار نفر به دنبال حيوان گزيدگی به منظور پيشگيری از ابتلا به هاری به مراكز درمانی ضدهاری كشور مراجعه و واكسن و سرم ضدهاری دريافت كردند که از این میزان 1درصد سهم استان بوده است.
در پایان گفتنی است با توجه به اینکه 60 درصد از موارد حیوان گزیدگی در سال گذشته در گروه سنی 5 تا 29 سال به ویژه در بین نوجوان و دانش آموزان اتفاق افتاده است لذا توجه خاص به این گروه جهت افزایش سطح آگاهی آنان در خصوص هاری و نزدیک نشدن به محل تجمع سگ های ولگرد، عدم تحریک آنان و به کار بردن نکات حفاظتی در موقع برخورد با سگ های ولگرد باید مورد تاکید قرار گیرد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark