کد مطلب: 49638
 
یک کارشناس سیاسی در گفت و گو با زاهدانه عنوان کرد:
از بازخوانی اولین حرکت ملی در صنعت نفت ایران تا اعتراض کارگران / رودست خوردن مصدق نتیجه اعتماد به آمریکایی ها بود
یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه اعتماد دکتر مصدق باعث شد از آمریکایی ها رودست بخورد، گفت: مشکل دکتر مصدق اعتماد به آمریکایی ها بود که این مهم باعث شد در دام آنها گرفتار شود بگونه ای که آمریکایی ها با کمک انگلیسی ها او را از نخست وزیری برکنار کرده و شاه فراری را دوباره به ایران برگرداندند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۵
 
به گزارش زاهدانه، تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز ۲۹ اسفندماه سال ‎۱۳۲۹، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان به شمار می رود.
در این راستا یک کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه در سال ۱۲۸۰ قراردادی بین دولت ایران و انگلیس بسته شد که از آن بعنوان قرارداد دارسی یاد می شود، گفت: با اکتشاف نفت در ایران به ویژه خوزستان قراردادی بین دو دولت ایران و انگلیس بسته شد که بر اساس آن انگلیس در مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی ایران تسلط پیدا کرد و باعث شد بازار کالای آنها در این کشور به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم رونق پیدا کند.
علی کیخا با اشاره به انعقاد قراردادهای ظالمانه ای که برعلیه ایران بکار گرفته شد، اظهار داشت: حدود 50 سال دولت انگلیس با قراردادهای ظالمانه ای که بر علیه ایران بست ضرر و زیان های زیادی برای این ملت و کشور به وجود آورد که نمونه آن ارسال نفت با کمترین قیمت و نازل ترین کیفیت برای بیگانگان بود بگونه ای که با این اقدام انگلیس، ایرانیان مورد ظلم قرار گرفتند که این امر منجر به اعتراض کارگران و قیام مردم شد.
وی با اشاره به اینکه اولین معترضان به دولت انگلیس کارگران شرکت نفت بودند، ادامه داد: در شهریور ۱۳۲۰ کارگران نفت جنوب با توجه به شرایط خاص داخلی و بین‌المللی دست به اعتراض زدند که این اعتراض باعث شد تا مجلس شورای ملی طرحی را در کمیسیون در این خصوص ارائه دهد.
این کارشناس افزود: همزمان با این اقدام مردم نیز به قیام بر علیه شاه پرداختند چرا که قراردادهای ننگینی که بر علیه ایران با دولت انگلیس بسته بود باعث ضرر و زیان به مردم و به وجود آمدن تحریم های زیادی شد.
وی تصریح کرد: در پی اعتراض کارگزان و قیام مردم، انگلیس در سال 1325 اقدام به کشتار بیش از 80 نفر از مردم بی گناه ومعترض کرد.
کیخا با اشاره به اینکه صنعت ملی نفت با مبارزات کارگران این شرکت به ثمر نشست، افزود: پس از کشتار جمعی از مردم، کارگران باز هم دست از تلاش بر نداشتند تا اینکه مجلس هم پای کار آمد و قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفندماه 1329 به تصویب رسید.
وی ادامه داد: از این تاریخ به بعد انگلیس با انجام کودتاهای مختلف از لحاظ سیاسی، امنیتی و نظامی در ایران باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شد و با هم پیمانان خود که آمریکا هم جزئی از آنها بود تحریم های سختی اعمال کردند که خوشبختانه این ملت هیچگاه دست از مبارزه با بیگانگان بر نداشت تا به پیروزی رسید.
وی گفت: در این برهه از زمان نیز آیت الله کاشانی بعنوان رهبر معنوی این نهضت و با همراهی مردم، نمایندگان مجلس شورای ملی، دکتر مصدق و کارگرانی که معترض بودند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر و قول داد که با خروج انگلیس از کشور، دولت را تحت فشار قرار دهند تا شرایطی به وجود بیاورد که صنعت ملی نفت همچنان برای ملت ایران باقی بماند.
کیخا با بیان اینکه اعتماد دکتر مصدق باعث شد از آمریکایی ها رودست بخورد، گفت: مشکل دکتر مصدق اعتماد به آمریکایی ها بود که این مهم باعث شد در دام آنها گرفتار شود بگونه ای که آمریکایی ها با کمک انگلیسی ها او را از نخست وزیری برکنار کرده و شاه فراری را دوباره به ایران برگرداندند.
این کارشناس سیاسی از جمله مزایای ملی شدن صنعت نفت را کوتاه شدن دست بیگانگان از این ثروت خدادادی عنوان کرد و بیان داشت: قبل از تصویب شدن لایحه 80 درصد از درآمدهای نفت موجود به کام بیگانگان بود که پس از تصویب طرح بخش عمده ای از درآمدهای نفتی به نفع ایران تمام شد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark