به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، حسن بروشکی در نشست با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت شهادت دبیرکل فقید حزب الله لبنان و گرامیداشت یاد و خاطره سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت بیان کرد: آموزش و تربیت صحیح و دقیق دانش آموزان تضمین کننده آینده نظام خواهد بود و اگر به دنبال جامعهای مترقی و رو به پیشرفت هستیم؛ همه نگاهها باید به آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت فرزندان جامعه معطوف شود.
وی معلم، دانش آموز و خانوادهها را سه ضلع مثلث آموزشی و تربیتی عنوان کرد و افزود: موفقیت معلم در کلاس درس و مدیر در فضای مدرسه در گرو مشارکت، همفکری و همراهی اولیا و خانوادههاست؛ پدران و مادران باید به فرایند تعلیم و تربیت فرزندان خود حساس بوده و با حضور و ارتباط نزدیک با عوامل مدرسه در مسیر پرورش صحیح و اصولی فرزند خود حرکت کنند.
بروشکی گفت: تقویت مدارس دولتی، توجه ویژه به شاخصهای آموزشی و تربیتی و رضایتمندی ذینفعان عرصه تعلیم و تربیت از اولویتهای آموزش و پرورش است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: شعار سال تحصیلی جدید از سوی وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان «برای ایران، برای مدرسه» تعریف شده است و این مهم نشان از ضرورت همراهی، همکاری و خردورزی آحاد جامعه برای رشد و تعالی جایگاه مدرسه و کلاس درس و تربیت دانش آموزانی توانمند، فکور، بصیر و در تراز نظام اسلامی دارد؛ از همین روی ضرورت دارد همه آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولین پای کار آموزش و پرورش و پیشبرد اهداف والای نظام تعلیم و تربیت باشند.
بروشکی گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از ۹۰۸ هزار دانش آموز در کلاسهای درس حاضر شدهاند و رسالت سنگین تعلیم و تربیت این دانش آموزان را بیش از ۶۲ هزار معلم در ۸ هزار مدرسه سیستان و بلوچستان برعهده دارند.
وی افزود: در سایه تلاش شبانه روزی و تدابیر اتخاذ شده، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش استان تراز نیروی انسانی در مقطع ابتدایی مثبت شده و در حوزه متوسطه نیز کمبود نیرو در برخی دروس به واسطه تخصیص ساعات حق التدریس مانند سنوات گذشته مدیریت شده و اکنون و با آغاز سال تحصیلی جدید میتوان گفت در سیستان و بلوچستان کلاسی بدون معلم وجود ندارد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ در حوزه جذب و پذیرش نیروی انسانی اتفاق گسترده و بزرگی در استان رقم خورد؛ به طوری که در آزمون استخدامی ماده ۲۸ رشتههای آموزگاران ابتدایی، استثنایی، دبیری، هنرآموزی و کیفیت بخشی تعداد ۵۰۳۷ نفر و در دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت شهید رجایی و استعدادهای برتر ۲۰۰۰ نفر ردیف به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای یش رو و چالشهای بزرگ هر ساله در آموزش و پرورش استان، رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی است؛ بع گونهای که امسال بیش از ۶۲ هزار دانش آموز جدید به چرخه تعلیم و تربیت اضافه شدهاند و این مقوله معادل ۱۲ برابر میانگین کشوری است و نیاز به نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را افزایش میدهد.
بروشکی بیان داشت: در شش ماهه نخست امسال ۱۷۷ پروژه آموزشی و پرورشی در قالب ۷۱۰ کلاس درس به همت اداره کل نوسازی مدارس استان و مشارکت چشمگیر خیرین نیک اندیش احداث به بهرهبرداری رسیده و نرخ سرانه فضای آموزشی از ۳/۳ به ۳/۸ متر مربع ارتقا یافته است.
بروشکی گفت: در حوزه نقل و انتقالات فرهنگیان از مجموع ۷۰۹۷ متقاضی درون و برون استانی، با درخواست ۳۸۸۲ نفر موافقت گردید که معادل ۵۴/۷ درصد میباشد.وی ادامه داد: با هدف احصاء وضعیت موجود و ترسیم نقشه راه برای دستیابی به اهداف مورد نظر، موضوع تهیه برنامه ۵ ساله توسعه شاخصهای آموزشی و پرورشی استان در دستور کار قرار گرفت و پس از تدوین و تصویب در شورای معاونین وزارت متبوع، برای انجام به استان ابلاغ و هم اکنون در حال اجراست.
مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: از دیگر برنامههای سال تحصیلی جاری موضوع توانمندسازی معلمان و کیفیت بخشی آموزشی خواهد بود و در این راستا از همه ظرفیتها و بسترها بهرهگیری خواهیم کرد؛ همچنان که با کمک کمیسیون مدرسه یاری جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، دورههای آموزشی مختلفی برای معلمان، آموزگاران و دبیران در سال گذشته برگزار و با تربیت مدرسان میانی در سال تحصیلی جدید نیز این مهم استمرار خواهد داشت.
بروشکی افزود: در سال تحصیلی گذشته دانش آموزان سیستان و بلوچستان افتخارات بزرگی را در سطح ملی و بینالمللی رقم زدند که از آن جمله میتوان به کسب ۱۴ مدال طلا و نقره در المپیادهای علمی و پژوهشی، کسب دو مدال طلا و برنز جهانی در مسابقات آسیایی سنگاپور و مسابقات جهانی توسعه نرمافزارهای موبایل در فرانسه و کسب بیش از ۱۰۰ رتبه اول تا سوم کشوری در المپیاد ورزشی، کنگره قرآنی سمپاد، جشنوارههای جوان و نوجوان خوارزمی و کارسوقهای علمی و پژوهشی یاد کرد.
وی بیان کرد: در شاخص میانگین معدل امتحانات نهایی دانش آموزان در خرداد ماه ۱۴۰۳ سیستان و بلوچستان رشد ۰/۳۶ درصدی را به خود اختصاص داده است که با توجه به آمار بالای ۹۰ هزار دانش آموز و شرایط خاص برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، این رقم در میانگین کشوری (۰/۷۲ درصد) رشد قابل توجهی است.
انتهای خبر/