علل گرایش افراد به مواد مخدر کدامند؛

استقلال طلبی عامل گرایش جوانان به مواد مخدر

24 شهريور 1401 ساعت 8:14

یکی از علل گرایش جوانان به اعتیاد، استقلال طلبی یا احساس استقلال خواهی است.


به گزارش زاهدنیوز، در جوامع امروزی اعتیاد برای مردم به‌خصوص برای جوانان به یک معضل و بلای خانمان‌سوز تبدیل شده‌است فرد معتاد علاوه بر اینکه توانایی حل کارهای روزمره را از دست می‌دهد بلکه سبب شده تا در کار کردن و یافتن شغل نیز ناموفق ظاهرشوند و نتواند در انجام این امر راضی‌کننده عمل کند.

بیکاری و مواد مخدر در جوامع امروزی به یک رابطه مستقیم تبدیل‌شده و افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار داده است.
همان‌گونه که سو مصرف مواد مخدر می‌تواند بر نحوه عملکرد افراد در کار آن‌ها تأثیرگذار باشد و به‌عنوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان ظاهر شود، بیکاری نیز می‌تواند سبب گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر شود.

آزادی بیش از حد به جوانان و نوجوانان و عدم مراقبت و راهنمایی آنان در ساعات فراغت و بیكاری و عدم علاقه به تفریحات سالم و ورزش از علل اعتیاد به موادمخدر میباشند.

وجود اختلافات خانوادگی و گاهاً متلاشی شدن كانون گرم خانواده در اثر طلاق، كمبود محبت، بیكاری، عدم دسترسی به امكانات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی و بیسوادی و كم سوادی و فقدان احساس مسئولیت و نداشتن چشم انداز درست به آینده نیز از علل مهم اعتیاد در قشر جوانان و نوجوانان میباشد.

چرا افراد به مصرف مواد مخدر روی می آورند؟

احمد مهربان، کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه علت گرایش به اعتیاد در جامعه چیست، بیان کرد: عوامل مختلفی را میتوانیم برای اعتیاد برشماریم که مختلف و متنوع هستند شاخص ترین و شایع ترین اعتیاد احساس سرخوشی که احساس کاذب و غیر عادی است و در دید عامیانه فرد فکر می کند با مصرف مواد مخدر نیازهای خود را برطرف می کند.

وی افزود: دلایل میل به مواد مخدر در افراد مختلف ولی مشترکات فراوانی دارند ناکامی ها برای نوجوانان و سنین جوانی یکی از دلایل اصلی اعتیاد است، گروهی از جوانان مواد مخدر را وسیله نجات خود از مشكلات می دانند و برای رها شدن از ناراحتی ها، فشار و سختی های زندگی بدان پناه می برند.

مهربان تصریح کرد: یکی دیگر از علل گرایش جوانان به اعتیاد، استقلال طلبی یا احساس استقلال خواهی به خصوص در قشرجوان و نوجوان است با توجه به اینکه امروزه خانواده ها به دلایل مختلف عمدتا هم پا همگام با تغییرات و تحولات روحی روانی فرزندان نیستند و نمی توانند جوانان را هم گا کنند و منجر به ناهنجاری به نام اعتیاد می شوند.

کارشناس اجتماعی با اشاره به نقش جامعه و خانواده در پیشگیری از اعتیاد را اذعان کرد: خانواده زیربنایی ترین رشد شان و شخصیتی تربیتی هر فرد که علاوه بر محل رشد و حفظ افراد منبعی برای شکل گیری تنش ها، اختلال یا توفیق و ترقی فرزندان است نا آگاهی و ضعف ارتباط والدین منجر به کمبود محبت و یا افراط در محبت و تبعیض بین فرزندان عواملی در شکل گیری و گرایش جوانان به مواد مخدر است.

وی افزود: تعارضات و ناهنجاری های خانوادگی عدم توجه به اوقات فراغت فرزندان از دیگر این عوامل است.

مهربان خاطرنشان کرد: اعتیاد یک مقوله ای نیست که یک شب به وجود بیاید با برنامه ریزی چند زمانه می شود اعتیاد را مدیریت کرد تعامل و هم افزایی با خانواده، مدرسه، دانشگاه و متولیان امر میسر است، ریشه یابی شود و از طریق رسانه ها در جهت آگاه سازی فرد ایفای نقش کنند با برگزاری کارگاه های روشن گری و والدین و خانواده ها نقش افرینی خود را داشته باشند.

خبرنگار: فاطمه فرزبدنیا
انتهای پیام/


کد مطلب: 61233

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcexw8p.jh8zxi9bbj.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir