سیستان و بلوچستان حائز رتبه برتر کشوری در امر کیفیت نان شد

1 شهريور 1399 ساعت 15:48

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس گزارشات مرکز پژوهش‌های غلات کشور، این استان بهمراه زنجان از لحاظ کیفیت نان تولیدی حائز رتبه برتر کشور در بین ۳۱ استان کشور شده است.


به گزارش زاهدنیوز، به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛غلامعلی گنجعلی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان  اظهارداشت: این رتبه بندی از چهار نوع نان عمده سنتی تولیدی در کشور (تافتون، لواش، بربری و سنگک) بصورت هر ماه و با لحاظ آیتم‌های کیفی نان توسط مرکز پژوهش‌های غلات انجام می‌شود.

او افزود: در قالب برنامه‌ریزی انجام شده رتبه‌بندی و ارتقای کیفیت تولید در کارخانه‌های آرد و نانوایی‌های سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته و نان که سهم عمده‌ای در سبد غذایی خانوارهای کشور دارد به عنوان عنصر اصلی، امنیت غذایی در جامعه را متاثر ساخته و راهکارهای اصولی نان کیفی در اولویت برنامه‌ریزی‌های شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران قرار دارد که در این استان نیز برای تولید نان مطلوب و با کیفیت از اهداف متولیان امر است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سهم عمده کیفیت نان به مهارت و تجربه نانوایان مربوط می‌شود، ادامه داد: با توجه به توصیه‌های بهداشتی استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز مانند جوش شیرین در استان از چندین سال قبل به صفر رسیده است.

او بیان کرد: رعایت اصول خمیرگیری، پخت نان و مدت زمان پخت نیازمند تجربه و کسب مهارت نانوایان است.

گنجعلی گفت: بازرسی هفتگی بوسیله تیمی متشکل از سازمان بازرسی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت به صورت دوره‌ای از نانوایی‌ها به منظور بررسی کیفی، کمی و بهداشتی انجام می‌گیرد و با واحدهای متخلف بلافاصله برخورد جدی می‌شود.

او  افزود: ذخایر گندم موجود سیستان و بلوچستان در بالاترین سطح کیفی قرار دارند و تمامی کارخانجات این استان از این گندم برای تولید آرد بهره‌مند هستند که با توجه به سطح بالای گلوتن گندم تبحر و مهارت نانوایان را می‌طلبد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت وجود سبوس در نان‌ خاطرنشان کرد: وجود سبوس در نان‌ مورد توجه ویژه قرار دارد زیرا سبوس دارای اسید آمینه و آهن است که نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می‌کند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 58562

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcf0tdt.w6dcvagiiw.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir