کد مطلب: 47780
 
معاون پیشگیری بهزیستی سیستان وبلوچستان:
5سال اول زندگی دوران طلایی درمان آمبلیوپی است/ پیشگیری از تنبلی چشم بهترین راه درمان است
معاون پیشگیری بهزیستی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه سن طلایی برای درمان بیماری تنبلی چشم زیر پنج سال است، گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا 15 آذرماه در سیستان وبلوچستان ادامه دارد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۳
 
به گزارش زاهدانه، تنبلی چشم یا آمبلوپی زمانی رخ می دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته و فرد معمولا از یک چشم با اختلالاتی در دید مواجه باشد و از جمله این اختلالات انحراف چشمی، آب مروارید، افتادگی پلک، اختلال در دوربینی و نزدیکی بینی می باشد.
چشم یکی از نقاط حساس بدن محسوب می شود که معاینه آن باید به صورت منظم و دوره ای در برنامه همه افراد قرار بگیرد زیرا بروز مشکلات بینایی سن وسال نمی شناسد و به طور ناگهانی فرد را درگیر مشکلاتی نابینایی می کند.
از طرف دیگر چون بسیاری از بیماری های چشمی همچون گلوکوم و مشکلات ناشی از دیابت علائم واضحی ندارند مراجعه به چشم پزشکی می تواند در این زمینه موثر باشد زیرا تحقیقات نشان داده است که از هر 20کودک پیش دبستانی یک نفر با مشکلات چشمی مواجه بوده که در صورت عدم درمان به موقع می تواند سبب کاهش دائمی بینایی نیز شود. از همین رو گفته می شود افراد باید در6ماهگی، 3سالگی و قبل از ورود به مدرسه معاینات چشمی را انجام دهند زیرا ریسک بیماری های چشمی با افزایش سن بالا می رود و افراد خود باید در فواصل زمانی معین برای تشخیص اینگونه بیماری ها به چشم پزشک مراجعه کنند.
از آنجایی که انحراف شايع ترين بيماری چشمی کودکان و آب مرواريد شايع ترين بيماری چشمی در بزرگسالان محسوب می شود طرح پیشگیری از تنبلی چشم در بیش از 250 پایگاه ثابت و سیار در سیستان و بلوچستان آغاز شده است که در این زمینه معاون پیشگیری بهزیستی استان اظهار داشت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا 15 آذرماه در استان ادامه دارد.
زهرا راحت دهمرده گفت: تنبلی چشم علائم ظاهری ندارد به همین دلیل با اجرای طرح تنبلی چشم و معاینه کودکان می توان به این بیماری پی برد.
وی افزود: علاوه بر تنبلی چشم، مشکلات بینایی کودکان مانند اختلالات انکساری، انحراف چشمی و اختلالات مادرزادی نیز در این طرح تشخیص داده می شود.
این مسئول تصریح کرد: این طرح در مهدهای کودک دولتی و غیردولتی توسط مربیان آموزش دیده اجرا می شود تا از سلامت چشمی کودکان اطمینان کافی حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ درصد کودکان ۳ تا ۶ سال تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، افزود: پیش بینی می شود امسال نیز این طرح توسعه پیدا کند و جمعیت بیشتری تحت پوشش طرح تنبلی چشم قرار بگیرند.
حیدری بیان کرد: در سال ۹۳ بیش از 80 هزار کودک در سیستان وبلوچستان زیر پوشش طرح تنبلی چشم قرار گرفتند که کودکان مبتلا به تنبلی چشم (آمبلیوپ) شناسایی و روند درمان آنها آغاز شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سن طلایی برای درمان بیماری تنبلی چشم زیر پنج سال است طرح غربالگری در کودکان سه تا شش سال انجام شده است تا تشخیص و درمان به موقع بیماری صورت گیرد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان خاطر نشان کرد: طرح تنبلی چشم برای نخستین بار در سال 1374 در بندرعباس به صورت پایلوت آغاز شد و امسال نیز در بیستمین سال از اجرای آن در سراسر کشور نیز انجام شد.
لازم به ذکر است که این بیماری شایعترین علت نابینایی یک چشم در افراد زیر20 سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark