کد مطلب: 49113
 
گزارش زاهدانه از بیماری های خونی جنوب شرق کشور؛
سیستان و بلوچستان نیازمند نادرترین گروه خونی/ O بمبئی 3 نفر را گرفتار کرد
مدیر کل انتقال خون سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه 44 نفر در ایران دچار کم خونی O بمبئی هستند، افزود: در سیستان وبلوچستان هم یک خانواده با این گروه خونی وجود دارد که تاکنون 3 نفر از اعضای این خانواده در این دسته گروه خونی قرار گرفته اند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۱
 
دکتر سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه درصد کم خونی در زنان بیشتر از مردان است، اظهار داشت: O بمبئی یک گروه خونی نادر است که در دنیا یک در هر میلیون نفربه آن مبتلا هستند.
وی با اشاره به اینکه 44 نفر در ایران دچار کم خونی O بمبئی هستند، افزود: در سیستان وبلوچستان هم یک خانواده با این گروه خونی وجود دارد که تاکنون 3 نفر از اعضای این خانواده در این دسته گروه خونی قرار گرفته اند.

مرگ و میر در مادران کم خون 4 برابر بیشتر از سایر زنان است
این مسئول گفت: خطر مرگ و میر ناشی از خونریزی درمادرانی که دچار کم خونی هستند 4 برابربیشتراز مادرانی است که کم خون نیستند لذا از آنجایی که نوزاد برای رشد مورد نیاز خود از مادر آهن برداشت می کند و از طرفی نیز زایمان همراه با خونریزی است می توان بیان کرد که خطر مرگ و میر در بین مادرانی که کم خون هستند افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: در تمام کشور دستور العملی مبنی بر تشکیل پرونده بهداشتی برای مادران باردار وجود دارد، به این منظور که در سه ماهه اول بارداری آزمایشات خاصی صورت گرفته که یکی از آنها آزمایش کم خونی است.
خسروی هدف از انجام چنین آزمایشاتی را مشخص کردن کم خونی در زنان باردار عنوان کرد و بیان داشت: در این آزمایشات مکمل های مورد نیاز برای جبران کم خونی به بیمار تجویز می شود، بعنوان مثال برای زنان کم خون در حین بارداری از ماه اول فولیک اسید تجویز می شود که این مهم خود یکی از عناصر خون سازی است از طرفی نیز از ماه چهارم قرص آهن دریافت می کنند که باز هم برای درمان کم خونی موثر بوده تا هنگام زایمان مادر با یک هموگلبین خوب وضع حمل کند و مشکلی برایش بوجود نیاید.

عمده مشکل زنان استان درکم خونی عدم توجه به تغذیه مناسب است
وی با بیان اینکه کم خونی علل متعددی دارد، افزود: از عمده مشکلات زنان سیستان وبلوچستان در بحث کم خونی عدم توجه به تغذیه مناسب، کم توجهی برخی از زنان به خونریزی دوران عادت ماهانه و بیماری های گوارشی است که این عوامل خود باعث می شود جذب آهن در بدن آنها با مشکل مواجه شود از اینرو برای رفع این معضل پیشنهاد می شود افراد به پزشک مراجعه کنند تا به موقع تحت مداوا قرار گیرند.

بیش از 2هزار و 600 بیمار تالاسمی در استان
مدیر کل انتقال خون سیستان وبلوچستان با اشاره به وضعیت بیماران تالاسمی در استان افزود: در حال حاضر سیستان و بلوچستان بیش از 2هزار و 600 بیمار تالاسمی دارد و از آنجایی که تاکنون برنامه مناسبی برای پیشگیری از بروز تولد نوزادن تالاسمی بکار برده نشده هیچ کاهشی در تولد این نوزادان در استان نداشته ایم از اینرو برای رفع این معضل و در راستای پیشگیری از تالاسمی دانشگاه علوم پزشکی خدمات زیادی را در شهرستان های زاهدان، زابل و ایرانشهر ارائه کرده است تا بتواند در این زمینه گام بردارد.

آزمایشات قبل از ازدواج گامی در جهت کاهش نوزادان تالاسمی
وی یکی از راه های موثر در کاهش نوزادان تالاسمی را انجام آزمایشات قبل از ازدواج عنوان کرد و گفت: این مهم مختص یک گروه خاص نبوده و موضوعی اجتماعی است لذا باید گروهای مختلف در آن شرکت کنند تا بتوان مانع رشد آن شد از اینرو مهمترین اقدام کمک گرفتن از رهبران مذهبی است تامردم را متقاعد به انجام آزمایش های قبل از ازدواج کنند.
این مسئول در تکمیل این مطلب بیان داشت: پیشگیری قبل ازتولد به این منظور است که اگر زوجی متوجه شد نوزاد آنها تالاسمی دارد و بارداری از نوع کم خونی است سقط جنین را انجام دهد تا مانع از بدنیا آمدن فرزند شوند لذا برای اعمال این مهم باید مجوزهای شرعی داده شود تا مانع تولد چنین نوزادی شد به این علت که اگر جلوی بروز چنین نوزادی گرفته شود حداقل بیماری تحت کنترل بوده و با مراقبت بهترمی توان کیفیت زندگی افراد را هم بهتر کرد.

عمده نیاز خونی استان گروه خونی O است
وی در ادامه با اشاره به عمده نیاز خونی استان که گروه خونی O است، گفت: تقریبا99/99 درصد مردم استان گروه های خونی عادی تحت عنوان A،B ،AB و O دارند که در سیستان وبلوچستان گروه خونی O فرآورده ترین گروه خونی بشمار می آید که به نوعی40 درصد گروهای خونی را نیز در بر می گیرد.
خسروی تصریح کرد: گروه خونی A حدود 27 درصد، گروه خونی B حدود 26درصد و گروه خونی AB هم هفت درصد از گروه های خونی را تشکیل می دهد که به همین تبع نیز نیاز خون نسبت به آن فراوانی تغییر می کند به عنوان مثال گروه خونی A که بیشترین فرآورده را دارد بیشترین مصرف را داشته است.
وی با بیان اینکه عمده نیاز خونی استان در گروهای خونی منفی است، اظهار داشت:با برنامه ریزی های انجام شده تمام سعی ما این است که نگذاریم دپوی مورد نیاز ما به کمتر از 3 تا 5 روز برسد.
مدیر کل انتقال خون سیستان وبلوچستان با تاکید بر مشخص کردن گروه خونی شهروندان برای مواقع ضروری مورد نیاز خودشان افزود: یک در هر 10هزار نفر مردم دچار کم خونی های متعددی هستند که توصیه می شود افراد برای تعیین نوع گروه خونی خود مراجعه کرده و با دریافت یک پلاکارد ضد حریق توسط سازمان انتقال خون که به گردن آویزان می شود سلامت خود را در مواقع اضطراری تضمین کنند.
وی از جمله فواید این کار را شناسایی گروه های خونی کمیاب عنوان کرد و ادامه داد: در ایران بانک گروه های اطلاعاتی خونی دایر شده تا افرادی که عضو اهداکنندگان خون می باشند خونشان در بخش انجماد سازمان خون تا 10 سال نگهداری شود تا اگر خود فرد دچار مشکل و عارضه ای شد از بانک خون برای بهبود سلامتی خود استفاده کند.
خسروی با بیان اینکه اطلاع رسانی به مردم و افزایش تیم های سیاری می تواند کمک شایانی در رفع مشکلات کم خونی داشته باشد، گفت: گروه های خونی افراد در زمان ازدواج و بارداری باید دقیقا چک شود.

گزارش: نجمه خسروپرست(منبع جوان)
Share/Save/Bookmark