کد مطلب: 38945
 
520 روستا در بخش مرکزی زاهدان وجود دارد / منزلاب روستایی نمونه از دل کویر
بخشدار مرکزی و مشاور فناوری اطلاعات فرداری زاهدان گفت : بخش مرکزی زاهدان با قدمت 80 سال و جمعیت 30 هزار نفری با وسعت 8 هزار کیلومتر مربع دارای 520 نقطه سکونتی (روستا) است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
 
رضا محمدی
رضا محمدی ضمن تبریک 15 مهرماه بعنوان روز روستا به تمامی روستائیان عزیز کشور خصوصاً روستائیان بخش مرکزی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت :  طبق فرمایش مقام معظم رهبری که می فرمایند : " روستائیان پشتوانه تولید نظام جمهوری اسلامی هستند " توسعه شهری محقق نمی شود مگر اینکه توسعه پایدار روستا صورت بگیرد .

وی گفت : در بخش مرکزی زاهدان با قدمت 80 سال و جمعیت 30 هزار نفری با وسعت 8 هزار کیلومتر مربع حدود 520 روستا یعنی نقطه سکونتی وجود دارد .
وی افزود : 12 درصد این روستاها دارای جمعیت بالای 20 خانوار هستند که بعنوان روستاهای برخوردار شناخته می شوند یعنی حدود 62 درصد روستاهای بخش مرکزی روستای برخوردار هستند که اکثر این روستاها در حلقه اول شهر زاهدان واقع شده اند.
بخشدار مرکزی و مشاور فناوری اطلاعات فرداری زاهدان از نظر تقسیم بندی جغرافیایی این روستاها در 4 حوزه اینگونه گفت : درحوزه جنوب روستای منزلاب ، روستای سفید سنگ و روستای خواجه مس روستاهای برخوردار هستند و در حوزه شرق دو روستای پلگی و پتی هر دو دارای جمعیت و امکانات بیشتر نسبت به روستاهای اطراف هستند و در حوزه شمال که حوزه مرزی است روستای مرزی بوک ، لار بالا ، لار پایین، روستای حرمک و قرقروک روستاها برخوردار این حوزه را تشکیل می دهند و در حوزه غرب بیشترین تراکم جمعیت و روستایی در خیرآباد پولکی و گوربند 1 وجود دارد .

وی در مورد وجود امکانات اولیه در این روستاها گفت : اکثر این روستا دارای امکانات اولیه زندگی مانند آب ، برق و مدرسه هستند به جز معدود روستاهایی که محدودیت امنیتی دارند .

محمدی بحران آب زا مشکلی جدی خواند و افزود : خشکسالیهای چند سال اخیر استان ما را با بحران جدیدی روبرو کرده است و اکثر چاه ها و قنات های روستاها خشک شده و به وسیله تانکر آبرسانی یه آنها صورت می گیرد و تنها 40 روستای بخش مرکزی از این نعمت برخوردارهستند .

در بخش مرکزی حدود 10 شهید دوران دفاع مقدس داریم

بخشدار مرکزی زاهدان به شهدای دوران دفاع مقدس روستاهای بخش مرکزی اشاره نمود و گفت : بخش روستای قرقروک 5 شهید در دوران 8 سال دفاع مقدس به اسلام تقدیم کرده است و شهید عبدالرحمن حسن زهی جز شهدای شاخص حوزه مرزی و دهستان حرمک است و همچنین شهید حاج خلیل شه بخش از روستای منزلاب در درگیری با اشرار به شهادت رسید و چندین شهید از مرزبانی در این منطقه به شهادت رسیده اند.


طبق ارزیابی و شاخص های علمی روستای منزلاب روستای نمونه منطقه است

محمدی افزود : طبق ارزیابی شاخص های علمی فرمانداری و استانداری استان ، روستای منزلاب بعنوان روستای نمونه معرفی شده است و روستاهای پتی ، پدگی و حرمک هم با توجه به عنایات نظام جمهوری اسلامی ایران اکنون در حد روستاهای نمونه هستند .

وی گفت : روستای منزلاب یکی از روستاهای شهرستان زاهدان میباشدکه در دهستان چشمه زیارت از توابع بخش مرکزی در کیلومتر15 جاده زاهدان-خاش در عرض جغرافیایی29درجه20دقیقه شمالی و طول جغرافیایی60 درجه 46 دقیقه شرقی واقع شده اس.این روستااز شمال به قریب آباد کول و از غرب به رحیم آباد و از جنوب به موتور امام بخش و لوچو و از شرق به کوه جیکولی میرسد.

محمدی به قناتی که در گذشته در این روستا وجود داشت اشاره نمود و گفت : طول این قنات ۲۰۰۰ متر بوده است و تعداد ۵۵ میله چاه داشته و در گذشته های بسیار دور که کاروانهای تجاری از این منطقه عبور می کردند به دلیل وجود آب قنات در این مکان استراحت می کردند .

وی در انتها افزود : رحمت شه بخش یکی از دهیارهای نمونه در این بخش است که در بخش توسعه عمران و آبادی و همچنین ایجاد اشتغال زایی فعالیت های چشمگیری دارد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark