کد مطلب: 45361
 
اهمیت تسریع طرح توسعه بندر چابهار و مسایل صیدوصیادی
ترانسفرفیش، یکی از محورهای فعالیت‌های ترانزیتی چابهار می‌تواند مطرح شود و اسکله‌های صیادی این منطقه با هماهنگی و هدایت سازمان منطقه آزاد چابهار قادر خواهند بود به یک "هاب" منطقه دریای عمان و اقیانوس هند تبدیل شوند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷
اهمیت تسریع طرح توسعه بندر چابهار و مسایل صیدوصیادی
 
به گزارش خبرنگار زاهدانه  ازخبرگزاری تسنیم زاهدان به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، اهمیت چابهار از چندین محور جغرافیایی، اقتصاد بین‌الملل، اقصاد بومی، توسعه اجتماعی و فرهنگی قابل توجه است.
از نقطه نظر جغرافیایی، چابهار هم عرض جغرافیایی میامی ایالت فلوریدای آمریکاست و آب و هوای بی نظیر این نقطه از خاک کشورمان به ویژه در تابستان که خنک‌ترین بندر کشور است که در تبلیغ این منطقه برای مقصد گردشگران داخلی و خارجی تلاش جدی مشاهده نمی‌شود.
بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است و با اجرای طرح توسعه قادر خواهد بود در میان بنادر تمامی کشورهای منطقه به عنوان یک بندر با قابلیت‌های فوق‌العاده ( Mega Port ) فعالیت کند.
نقش چابهار در اقتصاد بین‌الملل به گونه‌ای حائز اهمیت است که این منطقه در مرکز طلایی کریدور شماره 9 اقتصاد تجارت جهانی قرار گرفته است و به شکل بارز و اثرگذاری بر کوتاه کردن زمان و قیمت تمام شده حمل کالاهای تجاری به ایفای نقش می‌پردازد.
اقتصادی بومی چابهار که با استفاده از صید سنتی آبزیان اقیانوسی بهره‌مند می‌شود با استفاده مناسب از شناورهای صیادی پیشرفته به جای بهره‌گیری حدود 185 هزار تن که در سال جاری از دریا صید شده است تا ظرفیت 500 هزار تن و حتی یک میلیون تن در سال نیز قدرت بهره‌مندی از این دریا و شناورهای صیادی منطقه را دارد.
در زمینه توسعه اجتماعی و فرهنگی چابهار نیز پتانسیل جاذبه‌های گردشگری با وجود بیش از 110 اثر طبیعی و تاریخی و ملی در کنار جمعیت واجد هوش و استعداد سرشار مردم بومی چابهار همگام با توسعه اقتصادی و سیاسی این منطقه نویدبخش توسعه متوازن در این نقطه استراتژیک مهین اسلامی‌مان است.
اقدام مهم نظام اسلامی برای تاکید بر اهمیت فوق‌العاده چابهار و این منطقه تصویب و ایجاد منطقه آزاد چابهار بوده که مجرای توسعه متوازن شرق کشور را توسعه هر چه مناسب‌تر چابهار معرفی کرده است.

اما، اقدام و حرکتی عمیق و ناشی از یک تفکر استراتژیک برای این منطقه، تصویب و اجرای سریع پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای چابهار که مطالعات آن به انجام رسیده و کارهای کارشناسی مقتضی هر یک از آنها به طور کامل صورت گرفته و نیازمند تسریع در تامین اعتبارات مقتضی و اجرای کامل است.
آنچه به دلیل گرفتاری‌های طبیعی و بعضا غیرطبیعی عنوان شده در بالا، در میان چارت تشکیلاتی سازمان منطقه آزاد چابهار فراموش گشته و متعاقب آن در شرح وظایف سازمانی آورده نشده بود، و یا در حد یک اداره کل و در زیر مجموعه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تعیین جایگاه شده بود.
مباحث مربوط به حمل و نقل و ترانزیت دیده شده که چنین جایگاهی امکان هرگونه پیگیری جدی کارشناسی و تخصصی در این زمینه را از سازمان منطقه آزاد چابهار با توجه به اهداف اصلی مورد پیگیری و تعیین شده از سوی مقامات بالاتر از این سازمان سلب می‌کرد.

با عنایت به برنامه کلان و استراتژیک شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای هریک از مناطق آزاد و اطلاق و ابلاغ " توسعه ترانزیت " به عنوان محور فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار، بار اصلی ترانزیت از چابهار بر دوش بنادر تجاری چابهار و اسکله‌های شهید بهشتی و کلانتری این شهر بندری است.
آنچه حائز اهمیت در این باره است پیگیری و اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر و ایجاد تسهیلات مقتضی برای حمل و نقل کالاهای ترانزیتی از طریق بندر است که ظرفیت این بندر در ایران 1404 را به 86 میلیون تن در سال برساند.
صیادان با بهره‌مندی از اقیانوس و صید بالغ بر 180 هزار تن آبزیان دریایی قریب به 40 درصد صید " تن ماهیان کشور " را به 28 شرکت و کارخانه فرآوری تن ماهی در منطقه عمومی چابهار می‌فروختند.
منطقه آزاد چابهار باید به انجام وظیفه قانونی خود که " کمک به مردم محروم مناطق همجوار " است و هم به لحاظ بهره‌گیری از یک مزیت فوق‌العاده اقتصادی منطقه‌ای و بومی یعنی موضوع صید و صیادی، با سوق دادن برخی از سرمایه‌گذاران به سمت ایجاد بازارهای فروش ماهی و آبزیان اقیانوسی اقدام نماید.
به عبارت دیگر " ترانسفرفیش "، یکی از محورهای فعالیت‌های ترانزیتی چابهار می‌تواند مطرح شود و اسکله‌های صیادی این منطقه با هماهنگی و هدایت سازمان منطقه آزاد چابهار قادر خواهند بود به یک " هاب " منطقه دریای عمان و اقیانوس هند تبدیل شوند و علاوه بر تامین نیاز کشور، تامین کننده صید آبزیان دریایی برای بازارهای فروش محصولات شیلاتی سایر کشورها و " ری اکسپورت " (صادرات مجدد) آنها را عهده‌دار شوند.
**محسن محمدی معین، مشاور منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark