کد مطلب: 57949
 
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛
جهش تولید تبدیل تهدیدهای اقتصادی به فرصت است/ریشه بیکاری در کشور فقر مهارتی فارغ التحصیلان است
کارشناس اقتصادی سیستان و بلوچستان گفت: ریشه افزایش بیکاری در کشور به نوع آموزش مرتبط می‌شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۷
 
مجید هاتفی کارشناس اقتصادی شهرستان زاهدان در گفت و گو با زاهدنیوز بیان کرد: جهش تولید همانطور که از نامش پیداست به معنی تولید بیشتر و فرار از وضعیت رکود کنونی است، لازمه تولید بیشتر نیز استفاده بیشتر از نیروی کار است، لذا جهش تولید می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار و در نتجه کاهش بیکاری شود.
وی با اشاره به دلایل حجم بالای بیکاری در کشور، افزود: ریشه افزایش بیکاری در کشور به نوع آموزش مرتبط می‌شود، متاسفانه وضعیت کنونی نشان می‌دهد که جهت گیری آموزش از سمت تولید و بازار نیست و دانشگاه‌ها براساس نیاز بازار کار حرکت نمی‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای صنعتی زمانی رشد کرده‌اند که ارتباط منطقی میان صنعت و دانشگاه برقرار کردند برای مثال در دبیرستان‌های کشورهای توسعه یافته مهارت و حرفه بر آموزش نظری تقدم یافته و مشاهده می‌شود که هنرستان‌های آنها ارتباط خوبی با صنعت برقرار کرده اند.
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه تهران با بیان اینکه جنگ اقتصادی شرایط تحقق جهش تولید را پیچیده تر کرده است ، تاکید کرد: در شرایطی که واردات بسیاری از اقلام مورد نیاز کشور، تحت تاثیر تحریم با مشکل رو‌به‌رو است، فرصتی برای بازگشت به تولیدات داخلی فراهم شده است بنابراین باید از این فرصت در جهت تقویت و رونق تولید داخل استفاده و از تهدیدها فرصت ساخته شود و جهش تولید دراین شرایط نیازمند نگاهی همه جانبه و اصلاحات ساختاری جدی است.

وی جلوگیری از ایجاد تنش‌های سیاسی و اقتصادی را راهکاری برای بازگشت آرامش به بازارها عنوان کرد و افزود: تنش‌ در فضای اقتصادی کشور، منجر به افزایش هزینه‌های مبادله است و به نفع فعالیت‌های تولیدی نخواهد بود چراکه این تنش ها سبب از بین رفتن انگیزه تولید و کاهش امنیت اقتصادی خواهد شد و باید تلاش کرد تا اعتماد تولید کنندگان به ثبات اقتصادی کشور افزایش یابد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به پتانسیل های بی نظیر سیستان و بلوچستان، اذعان کرد:استان سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت و مرزهای آبی و خاکی گسترده با کشورهای همسایه، دسترسی به آب های آزاد بین المللی، پتانسیل بسیار زیاد در زمینه تولید انرژی‌های نو و همچنین ظرفیت های بی نظیر تاریخی، طبیعی و گردشگری ظرفیت های زیادی برای اشتغالزایی دارد که از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark