کد مطلب: 47600
 
کارشناس و مشاور مرکز مهر:
گرایش به قلیان و سیگار دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است
کارشناس و مشاور مرکز مهر گفت: باید زمینه مصرف قلیان و سیگار کشیدن را در بین جوانان و نوجوانان کاهش داد زیرا استفاده از آنها دروازه ورود به مصرف مواد مخدر را بر روی افراد باز کرده و به سلامتی افراد لطمه می زند که این مهم می تواند تبعات جبران ناپذیری در اجتماع به جا گذارد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
 
حمیرا مهدوی فر در گفت و گو با زاهدانه با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد اجتماعی موجود در جامعه انسانی بشمار می رود، اظهار داشت: خانواده و مدرسه به عنوان مهم‌ترین و موثرترین نهادهایی هستند که افراد با حضور و الگو پذیری از آن شخصیت خود را شکل می دهند از اینرو می توان منشا بسیاری از ناهنجاری ها و انحرافات را در این دو کانون مهم جستجو کرد.
وی گفت: اگر یکی از والدین به بیماری اعتیاد آلوده باشد فرزندانشان نیز با الگو پذیری از آنها در دام این بلای خانمان سوز گرفتار خواهند شد.
این کارشناس در ادامه افزود: خانواده ای که در دام اعتیاد گرفتار است و از مواد مخدر و سیگار استفاده می کند نباید توقع داشته باشد که فرزندشان از آنها اطاعت پذیری در خصوص عدم مصرف مواد مخدر را داشته باشد.
وی در اینباره بیان کرد: والدینی که به بیماری اعتیاد مواجه هستند باید اولین گام را برای ترک اعتیاد بردارند تا از این جهت الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند زیرا این فرزندان با الگو گیری از آنها به محیط اجتماعی وارد می شوند و در آن آینده خود را رقم می زنند.
مهدوی فر در ادامه با اشاره به افزایش روزشمار سفره خانه های سنتی که در آن قلیان نیز عرضه می شود، افزود: در جامعه امروز قبح قلیان در خانه و اجتماع ریخته شده که در این زمینه ناآگاهی والدین در خصوص مضرات مصرف قلیان از اصلی ترین دلایل گرایش به قلیان است زیرا والدین با تصور اینکه قلیان بی ضرر است اجازه استفاده از آنرا به فرزندان خود می دهند.
وی در خصوص مضرات استفاده از قلیان گفت: شاید در اوایل جوانی و نوجوانی بسیاری از افراد به دلیل سالم بودن ریه متوجه آسیب‌های قلیان نشوند، اما با گذر زمان و با مصرف مداوم قلیان ضررهای زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد می‌شود که سرطان یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می شود.
این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه مصرف قلیان و کشیدن سیگار می تواند علل گرایش بیشتری برای مصرف مواد مخدر باشد، خاطر نشان کرد: باید زمینه مصرف قلیان و سیگار کشیدن به ویژه در بین جوانان و نوجوانان را کاهش داد زیرا استفاده از آنها دروازه ورود به مصرف مواد مخدر را بر روی افراد باز کرده و به سلامتی افراد لطمه می زند که این مهم می تواند تبعات جبران ناپذیری در اجتماع به جا گذارد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark