کد مطلب: 41292
 
امر به معروف و نهی از منکر در راس امور دینی قرار دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی گفت: وظیفه علما در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر سنگین است و در صورت عدم عمل به این وظایف خدای متعال آنها را دچار عذاب و لعنت خود خواهد کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
امر به معروف و نهی از منکر در راس امور دینی قرار دارد
 
به گزارش زاهدانه ، حجت‌الاسلام والمسلمین «هادی صادقی» با اشاره به فرازی از خطبه حضرت اباعبدالله(ع) گفت: "ذلک بان مجاری الامور والاحکام علی ایدی العلماء بالله الامنا علی حلاله و حرامه "؛ امام حسین(ع) در این فراز می‌فرماید امور در جامعه اسلامی به دست علما می‌باشد و وظیفه علما در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر سنگین است و در صورت عدم عمل به این وظایف خدای متعال آنها را دچار عذاب و لعنت خود خواهد کرد.

حجت‌الاسلام صادقی افزاود: علت اینکه از سوی امام(ع) چنین وظیفه‌ای سنگین بر عهده علما گذاشته می‌شود به این جهت است که مجاری امور به دست علما است، البته امور جامعه اسلامی باید در دست عالمانی باشد که دارای شرایطی خاص هستند.

وی افزود: از جمله این شرایط علم به حلال و حرام الهی و آگاهی از شریعت است. شرط بعدی امین بودن در حلال و حرام الهی است. این سخن از ادله بسیار قوی در اثبات این است که زمام امور جامعه باید در دست عالمان باشد. لذا این استدلال هم عقلی است و هم با توجه به فرمایش امام حسین(ع) نقلی می‌باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه یادآور شد: نکته‌ای که در رجوع به علما باید دقت داشت این است که در هر زمینه‌ای به متخصص آن رجوع شود. از این روی نباید کارها به دست غیر اهلش سپرده شود. همچنان که آیه شریفه نیز می‌فرماید إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا (نسا، ۵۸). و برای اهل بودن برای هر کاری سه شرط اساسی لازم است: دانایی، توانایی و انگیزه سالم و در صورت نبود یکی از شرایط کار انجام شده خراب خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت وجود سه شرط مذکور در همه فعالیت‌ها تاکید کرد: سه شرط؛ دانایی، توانایی و انگیزه سالم در اداره امور جامعه و اجرای دین در جامعه نیز لازم و ضروری است. حتی در قالبی فراتر می‌توان گفت در اداره عالم و جهان هستی نیز این سه شرط لازم است. باید خدایی را پرستش کرد که سه شرط را داشته باشد همچنان که ما مسلمانان بر آن تاکید می کنیم. و این نکته مهمی است که در دین شناسی بدان تاکید می شود و قبل از انتخاب هر دینی باید این سه شرط احراز شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: باید خدایی را پرستید که علم داشته باشد، اما علم مطلق، خدایی که قادر باشد اما قدرت خدا باید مطلق باشد و باید خیرخواه بندگانش باشد. از این رو خدایی که ما مسلمانان می‌پرستیم ارحم الراحمین است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark