کد مطلب: 63245
 
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:
تغییر رویکرد فعالیت مدارس و حرکت در مسیر تحول است
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تعلیم‌وتربیت مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش است با تغییر رویکرد فعالیت مدارس و حرکت در مسیر تحول قرار گرفته است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، حسن بروشکی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان که در آستانه هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم برگزار شد، ضمن تأکید بر نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در راستای تحقق روشنگری و توسعه مشارکت مردم در نظام آموزشی بیان کرد: مهم‌ترین اولویت دستگاه تعلیم‌وتربیت، تغییر رویکرد فعالیت مدارس و حرکت در مسیر تحول است و در این راستا تقویت مدارس دولتی و توانمندسازی معلمان را به جدّ دنبال می‌کنیم.

 وی ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم به همه فرهنگیان و همکاران فهیم و خوش‌فکر در جای‌جای سرزمین آب و آینه و آفتاب، پاسداشت جایگاه رفیع دانش و معرفت را وظیفه همگانی دانست افزود: همه آحاد جامعه به‌نوعی وامدار و مدیون قشر فرهیخته فرهنگی بوده و خواهند بود؛ چرا که تحصیل علم و تربیت حاصل شده، مرهون نگاه بلند و زحمات مشفقانه و مهر معلمان است.

تجلیل از ۱۳ نفر معلم نمونه استانی و ۹۳ نفر معلم نمونه منطقه‌ای
 مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به فرایند انتخاب معلمان نمونه در استان و فعالیت ستاد هفته بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: پس از فراخوان عمومی همکاران به‌منظور شرکت در این فرایند و ارزیابی صورت‌گرفته تعداد ۱۳ نفر معلم نمونه استانی و ۹۳ نفر معلم نمونه منطقه‌ای شناسایی و در ایام هفته معلم از آنان تجلیل خواهد شد
باهدف تبیین وضعیت موجود و ترسیم نقشه راه در راستای تغییر شاخص‌ها، سند ۵ساله توسعه شاخص‌های آموزشی، تربیتی، فضاها، تجهیزات و نیروی انسانی تدوین شد
و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸ هزار برنامه در سطح ادارات و مدارس استان در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شود.

وی با قدردانی از همراهی، مشایعت و حضور نقش‌آفرین و مؤثر اصحاب رسانه استان در برنامه‌های آموزش و پرورش ادامه داد: نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در راستای تحقق روشنگری و توسعه مشارکت مردم در نظام آموزشی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

 بروشکی تشریح کرد: باهدف تبیین وضعیت موجود و ترسیم نقشه راه در راستای تغییر شاخص‌ها، سند ۵ساله توسعه شاخص‌های آموزشی، تربیتی، فضاها، تجهیزات و نیروی انسانی تدوین و پس از تصویب شورای آموزش و پرورش استان در همایش خیرین مدرسه یار سیستان و بلوچستان رونمایی و عملاً در دستور کار حوزه‌های مختلف قرار گرفت.

 وی افزود: بر اساس منشور تعریف شده و تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه ویژه به ظرفیت‌های حوزه جنوب کشور نیز سند توسعه سواحل مکران در حوزه آموزش و پرورش با مشارکت استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان تدوین و در نشست مشترکی که به همین منظور در روزهای آتی برگزار خواهد شد؛ این سند وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

رشد بیش از ۴ برابری جذب و پذیرش نیروی انسانی
 مدیرکل آموزش و پرورش استان اذعان کرد: باهدف تأمین نیروی موردنیاز در سال تحصیلی آینده در تابستان امسال شاهد افزایش آمار جذب و پذیرش نیروی انسانی به تعداد ۳۳۷۰ نفر آموزگار ابتدایی و استثنایی، ۱۰۴۹ نفر دبیر و هنرآموز، ۸۷۱ نفر مربی پرورشی و مراقب سلامت و مشاور، ۲ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان و ۱۲۹۶ نفر در حوزه سرایداری و متصدی خدمات هستیم که رشد بیش از ۴ برابری نسبت به آمار سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه تربیت‌بدنی و توسعه فضاهای ورزشی و سلامت دانش‌آموزان در استان، ۴۵ باب اتاق بهداشت و ۶۰ باب زمین چمن مصنوعی در قالب طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی افتتاح و به بهره‌برداری رسید و می‌توان گفت: ارتقا ۵۰ درصدی نرخ سرانه فضاهای ورزشی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نسبت به سنوات گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است.

 دبیر شورای آموزش
در سال تحصیلی جاری طرح احیا پنجشنبه‌های آموزشی باهدف ارتقای معدل کتبی نهایی مدارس متوسطه دوم عملیاتی شد
و پرورش استان ادامه داد: باهدف‌ترمیم ناوگان خودرویی آموزش و پرورش در سطح مدارس، از محل فروش وسایط نقلیه مستعمل تعداد ۱۴ دستگاه خودروی زامیاد خرید و در اختیار شهرستان‌ها و مناطق قرار گرفت.

وی ادامه داد: توسعه فضاهای آموزشی مهارتی از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های کاری مجموعه آموزش و پرورش استان بوده و خواهد بود که دراین‌بین ایجاد ۵ باب هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش و تجهیز کارگاه‌های ۴۵ باب هنرستان در ۱۷ منطقه آموزشی در قالب طرح شهید طرح چی با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال در سال تحصیلی جاری صورت گرفت و شاهد افزایش سهم دودرصدی دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش نسبت به سال گذشته هستیم.

اجرای طرح برادرخواندگی و خواهرخواندگی مدارس حاشیه شهر
بروشکی خاطرنشان کرد: تقویت مدارس عادی دولتی باهدف ارتقای توانمندی مدارس کم‌برخوردار و حاشیه شهر در قالب بهره‌گیری از ظرفیت پویش جهادی البرز برای تمامی دانش‌آموزان شبانه‌روزی استان، رایگان نمودن اجرای طرح سنجش دستاوردهای یادگیری ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول استان برای ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و اجرای طرح برادرخواندگی و خواهرخواندگی مدارس حاشیه شهر با مدارس خاص از برنامه تحقق‌یافته سال تحصیلی جاری بود.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری طرح احیا پنجشنبه‌های آموزشی باهدف ارتقای معدل کتبی نهایی مدارس متوسطه دوم در ۴۵۶ پایگاه آموزشی با حضور ۱۶۷۵ معلم جهادی و تحت پوشش بردن ۷۵ هزار دانش‌آموز متوسطه نظری و اجرای طرح اعتکاف علمی نوروزی در ۳۱۳ پایگاه و تحت پوشش بردن ۱۳ هزار دانش‌آموز متوسطه دوم استان نیز عملیاتی شد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری شاهد موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان مستعد و ساعی استان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف بودیم که از آن جمله می‌توان به کسب یک مدال نقره در
در حوزه جهاد تبیین دانش‌آموزی و سامانه لیگجت، ۴۹ هزار گروه در سامانه موردنظر، ثبت و سیستان و بلوچستان حائز کسب رتبه دوم کشوری گردیده است
المپیاد آسیایی ریاضی سنگاپور، کسب ۶ مدال طلا و ۴ مدال نقره در المپیادهای علمی، کسب ۱۳ رتبه برتر کشوری در کنگره سراسری قرآن کریم، کسب یک مدال طلا در مسابقات ملی مهارت، کسب ۸۳ رتبه کشوری و ۴ رتبه برتر کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی و کسب ۴ رتبه برتر کشوری توسط سرگروه‌های آموزشی متوسطه استان تاکنون نام برد.

وی افزود: در راستای تولیدی کردن رشته‌های دایر در هنرستان‌های استان، فروش محصولات کشاورزی دانش‌آموزی با رقمی بیش از ۲۲۷ میلیون تومان حاصل شد.

بروکشی عنوان کرد: طرح شهید همت باهدف توانمندسازی معلمان و برگزاری ۲۱۴ کارگاه آموزشی برای ۹۹۲۶ نفر از نو معلمان و برگزاری ۸ دوره توانمندسازی برای ۲۳۰۰ نفر از مدیران مدارس متوسطه استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه جهاد تبیین دانش‌آموزی و سامانه لیگجت، ۴۹ هزار گروه در سامانه موردنظر، ثبت و سیستان و بلوچستان حائز کسب رتبه دوم کشوری گردیده است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: از جمله برنامه‌های اولویت‌دار و پیشروی آموزش و پرورش استان، پروژه مهر، فرایند ارزیابی داوطلبان آزمون‌های استخدامی، امتحانات پایان سال به‌ویژه آزمون نهایی دانش‌آموزان متوسطه دوم، طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی، ثبت‌نام پایه‌های ورودی (اول ابتدایی، هفتم و دهم) و کنکور سراسری خواهد بود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه‌های حوزه تربیتی استان را برشمرد و بیان داشت: برگزاری ۱۳۵۵ یادواره شهید در مدارسی که مزین به نام شهدا هستند، برگزاری ۳۴ همایش دختران فاطمی در مدارس متوسطه اول و دوم، اعزام دانش‌آموزان به‌وسیله ۳۲ دستگاه اتوبوس در قالب ۱۲۰۰ نفر به اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت، برگزاری بیش از ۵۰۰۰ جلسات گفتمان‌های دینی در سطح مدارس، برگزاری بیش از ۱۴۰۰ جلسه جهاد تبیین و اعزام ۵۷۰ نفر از مبلغین به سطح مدارس و برگزاری بیش از ۵۰۰۰ جلسه محفل انس با قرآن در سطح مدارس سیستان و بلوچستان از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته در مدارس استان بود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark