کد مطلب: 45501
 
گزارش زاهدانه از بوی امتحان، لرزه اضطراب؛
نقش دانش آموزان و والدین در کاهش اضطراب از امتحان
کارشناس تحصیلی مرکز مشاوره مهر گفت: مطالعه در زمان محدود و فشرده روشی غیر موثر است و از عمق یادگیری می کاهد، برای این منظور بهتر است دانش آموزان در طی هفته و روزهای قبل امتحان مطالعه کافی داشته باشند وشب امتحان فقط مطالب آموخته شده را مرور کنند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸
 
به گزارش زاهدانه، همه انسان‌ها اضطراب را در زندگی خود تجربه می‌کنند و این کاملا طبیعی است که مردم هنگام مواجهه با موقعیت‌های تهدید کننده و تنش ‌زا مضطرب ‌شوند. اضطراب اگر در برابر عاملی حقیقی ایجاد شود، سازنده است چون فرد را از خطر دور می‌کند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، غیرعادی است و نه تنها سازنده نیست، بلکه آثار مخرب و زیان باری در پی دارد.
آتنا دختری ۱7 ساله است که برای درس و مدرسه‌اش اهمیت خاصی قایل است. والدین او حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به نمرات و امتحانات او دارند و همین مساله شب‌های امتحان را برای آتنا به کابوسی بزرگ تبدیل می‌کند. گرچه او همیشه درس‌هایش را به موقع حاضر می‌کند اما اضطراب شب امتحان، اغلب نتیجه کارش را خراب می‌کند.
او دلش می‌خواهد شب امتحان هیچ‌ وقت فرا نرسد. مرتب خودش را سرزنش می‌کند که چرا با اینکه شاگرد زرنگی است و مفاهیم درسی‌اش را به‌خوبی فرا گرفته، نمی‌تواند از عهده پاسخ گویی به سوالات امتحان برآید. همیشه سر جلسه امتحان دلشوره دارد و نگرانی گرفتن نمره کمتر، امانش را می‌برد. از طرف دیگر، سفارش‌های پدر که از او می‌خواهد هر طور شده نمره کامل را کسب کند، او را آرام نمی‌گذارد .
این اوضاع آن چنان روح و روانش را برهم ریخته وسلامتش را به مخاطره انداخته است، به طوری که موهای سر او ریزش پیدا کرده و با تپش قلب شدیدی مواجه شده است.
در همین زمینه خبرنگار زاهدانه با مشاور تحصیلی مرکز مشاوره مهر به گفتگو می پردازد که در ادامه می خوانید.
کارشناس تحصیلی مرکز مشاوره مهر در خصوص اضطراب در شبهای امتحان می گوید: اضطراب یک احساس طبیعی در انسان است که بخشی از زندگی را بخود اختصاص داده است و اغلب می تواند با هوشیاری و آمادگی فرد را یاری رساند.
مهدوی فر بیان می کند: بیشتر اوقات تنش می تواند انگیزه ما را برای فعالیت بیشتر کند اما چنانچه زیاد باشد منجر به استرس شده و در عملکرد ا اختلال ایجاد می کند، این اختلالات مسیر فعالیت های آموزشی ما را جهت می دهد اما میزان بالای این ترس در توانایی برای موفقیت در امتحانات مداخله کرده و منجر به بازده فعالیت های ما می گردد.
وی معتقد است دانش آموزان برای کنترل این اضطراب که منجر به استرس وترس در آنها می شود باید قبل از امتحان خود را آماده کنند، در کلاس های مربوطه شرکت و زمان برنامه دقیق مطالعه خود را مشخص کنند.
مهدوی فر توصیه می کند: مطالعه در زمان محدود و فشرده روشی غیر موثر است و از عمق یادگیری می کاهد، برای این منظور بهتر است دانش آموزان در طی هفته و روزهای قبل امتحان مطالعه کافی داشته باشند وشب امتحان فقط مطالب آموخته شده را مرور کنند.
‌وی ادامه می دهد: اضطراب حالتی است كه در تعامل والدین با فرزندانشان گسترش یافته و ثبات می یابد. والدینِ فرزندان دارای اضطراب امتحان ، علاوه بر این كه نیاز به محبت و امنیت را در فرزندان خود نادیده می گیرند، ‌دركمك كردن به آنها نیز كارا نیستند. این اولیا فرزندان خود را بدون توجه به علایق و استعدادها برای كسب موفقیت مورد نظر خود تحت فشار قرار می دهند. در برخی موارد والدین آرزوهای تحقق نیافته ی خود را به فرزندانشان القا می كنند.
وی می گوید: دانش آموزان باید برای رهایی از این حالات آرامش خود را حفظ کنند، باکشیدن نفس های عمیق سوالات را اول مرور کنند و در پاسخ دادن عجله نکنند، از آسان ترین سوالات شروع به پاسخ دادن کنند و اگر سوالی را یادشان نمی آید به سراغ سوال بعدی بروند و وقت خود را تلف نکنند.
کارشناس تحصیلی مرکز مشاوره مهر برخی از نشانه ها و علایم اضطراب را ناراحتی های گوارشی، ‌آشفتگی معده، ‌سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع، تپش قلب، بی خوابی، تنگی و كوتاهی نفس ، لرزش در صدا، ضعف، عرق كردن، لكنت زبان، ‌خشكی دهان، عدم تمركز، آشفتگی ذهن، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی و حواس پرتی عنوان کرد.
وی یکی از راهکارهای کاهش اضطراب شب امتحان را مشارکت معلمان، والدین و خواست و اراده خود دانش آموزان بیان میکند ومی گوید: مطمئن باشید کسانی که زحمت کشیدند، نتیجه زحمات خود را باکسب موفقیت نظاره خواهند کرد.
مهدوی فر در پایان رمز موفقیت را نگرش مثبت فرد به خود عنوان می کند و بیان می کند: هیچ گاه به خاطر عملکرد قبلی خود را سرزنش نکنید به نکات مثبت و موفقیت های خود توجه کنید وبه خود بگویید با تلاش و برنامه ریزی و جدیت می توان نتیجه مناسبی را کسب کرد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark