کد مطلب: 50215
 
گزارش زاهدانه از اضطراب عذاب آور شب های امتحان؛
کاری از دستتان بر نمی‌آید حداقل استرس ندهید/ از توصیه مشاور تا شکستن شاخ غول شب امتحان
یک کارشناس دلشوره و دلهره شب امتحان را یکی از علل ناتوانی دانش آموزان در کسب موفقیت امتحانی عنوان کرد و گفت: والدین در طی این مدت باید آرام و منطقی برخورد کرده و در حفظ آرامش و دادن روحیه به فرزندان خود کوشا باشند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۰
 
به گزارش زاهدانه، فرقی نمی کند دانش آموز باشی یا دانشجو حتی زرنگ ترین فرد کلاس هم که باشی هر زمان صحبت از امتحان و آزمون یا اعلام نتایج شود دلهره و استرس تمام وجودت را فرا می گیرد؛ براستی که اینها کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین دوران تحصیلات است که همه ما آنرا تجربه کرده ایم.
یادش بخیر اواسط اردیبهشت ماه که می‌رسید اضطراب و استرس امتحانات خرداد ‏ماه در دل هایمان جا خوش می کرد روزهایی که حتی تنبل ترین فردکلاس به یاد ‏درس و امتحان می‌افتاد و همه گریه و زاری می کردیم تا مبادا نمره ای کم بیاوریم که جز مردودی های شهریور ماه اعلام و یا سبب بی آبرویی خود در بین دوستان و اطرافیان شویم.    


در این راستا یک کارشناس و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگارما دلشوره و دلهره شب امتحان را یکی از علل ناتوانی دانش آموزان در کسب موفقیت امتحانی عنوان کرد و اظهار داشت: استرس و اضطراب عذاب آور شب امتحان همچون کابوسی است که باید به درستی با آن مقابله کرد تا در نتایج امتحانات تاثیر منفی نداشته باشد.
سیما مارندگانی با اشاره به اینکه اضطراب شب امتحان با آسیب به سیستم عصبی همراه است، افزود: این اضطراب گاهی با مشکلات جسمی همچون دل درد، تهوع، سردرد، سرگیجه، دل درد، تپش قلب و تنگی نفس همراه است که این خود باعث شده افراد مدام تصوراتی مبنی بر عدم موفقیت در امتحان داشته باشند.
وی سرزنش و تحقیرکردن فرزندان را یکی از علل استرس زا در شب های امتحان عنوان کرد و ادامه داد: کلمات طعنه آمیز و سرزنش کننده اثری جز کاهش اعتماد به نفس در فرزندان نخواهد داشت که این امر علاوه بر اینکه اجازه فعالیت های مفید را از آنها می گیرد باعث شکست در امتحانات نیز می شود.
وی با اشاره به اینکه داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله امید برای موفقیت است، گفت: این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود می توانند با آرامـش و آسـودگی در جلسـه امتحان حاضر شوند و آزمون شان را با کمترین دلهره و تشویش بدهند.


مارندگانی بیان داشت: اگر پدر و مادر استعدادهای فرزندشان را شناسایی کنند و در کنار درس، او را به فراگیری و تکمیل آنچه دوست دارد تشویق کنند، فرزندشان شکوفا می شود.
وی در خصوص نقش والدین در ایجاد اضطراب افزود: والدین نقشی کلیدی در اضطراب شب های امتحان فرزندان خود دارند از اینرو انتظارات بیش از حد، مقایسه با دانش آموزان دیگر ، تهدید برای دریافت نمره موردنظر و غیره تاثیر زیادی بر بروز اضطراب در دانش آموز دارد.
این مشاور در پایان تنظیم وقت باتوجه به مطالبی که باید خوانده شود، تغذیه، استراحت و خواب کافی را از جمله راهکارهای کاهش اضطراب عنوان کرد و گفت:  والدین در طی این مدت باید آرام و منطقی برخورد کنند و در حفظ آرامش و دادن روحیه به فرزندان خود کوشا باشند تا روی دانش آموزان تاثیر منفی ایجاد نشود و فرزندشان در آرام‌ترین فضا بتواند درس بخواند و نمره مطلوب را بگیرد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark