کد مطلب: 42993
 
الگوی مناسبی برای اجرای طرح پزشک خانواده نداریم/سفر کمیسیون بهداشت به انگلستان منتفی شد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آخرین اخبار از سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به کشور انگلستان برای بررسی طرح پزشک خانواده این کشور گفت: قرار بود این سفر طی سال جاری انجام شود که برخی اتفاقات سیاسی بین ایران و انگلستان مانع از آن شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۶
الگوی مناسبی برای اجرای طرح پزشک خانواده نداریم/سفر کمیسیون بهداشت به انگلستان منتفی شد
 
به گزارش زاهدانه ، رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت با بیان اینکه الگوهای مناسبی در اجرای طرح پزشک خانواده نداریم، گفت: پزشک خانواده با آن معنا و مفهومی که در دنیا و در کشور انگلستان شناخته شده است در ایران وجود ندارد.

وی افزود: اولین مولفه و سنگ زیربنای پزشک خانواده تربیت پزشک مناسب است که این مسئله هیچ وقت در کشور اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در اجرای طرح پزشک خانواده راهنمای بالینی امری ضروری است، ادامه داد: طرح پزشک خانواده به موضوع پیشگیری از بیماری بیشتر می‌پردازد که ضروری است موضوع آموزش در اولویت اصلی این طرح قرار گیرد.

خضری با انتقاد از اینکه ۲۰۰ هزار مراجعه کننده به یک پزشک خانواده رقم بالایی است، تصریح کرد: این روند می‌تواند فرصت پزشک از معاینه بیماران را کاهش دهد که انتظار می‌رود میزان بیماران مراجعه کننده به پزشک خانواده به نرم جهانی و ۴۰۰ نفر برسد.

این نماینده مجلس متذکر شد: باید زیرساخت‌های مناسب برای اجرای طرح پزشک خانواده را دقیق‌تر بررسی کرده و به آن بپردازیم.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان در ادامه با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: یکی از توفیقات مهم طرح تحول سلامت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بود که در این مرحله فرصتی مهیا شده که ما بتوانیم آیتم‌های بعدی این طرح را چون نظام ارجاع به جریان بیندازیم.

خضری با بیان اینکه اگر پزشک خانواده تربیت شده طی ۴ سال نداریم، بهتر است دوره‌های یکساله‌ای برای این موضوع مدنظر قرار دهیم، بیان داشت: این امر بی‌شک می‌تواند مسیر روند اجرای طرح پزشک خانواده را در کشور هموار کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه در خصوص آخرین اخبار از سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به کشور انگلیس برای بررسی طرح پزشک خانواده این کشور گفت: قرار بود این سفر طی سال جاری انجام شود که برخی اتفاقات سیاسی بین ایران و انگلستان مانع از آن شد.

خضری افزود: کشور انگلستان باید هماهنگی‌هایی مبنی بر سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به این کشور انجام می‌داد که طی آخرین اخبار این موضوع از سوی این کشور مورد موافقت قرار نگرفت.

نماینده مردم پیرانشهر در ادامه با بیان اینکه پس از منتفی شدن سفر به انگلستان اعضای کمیسیون بهداشت سفر به کشور اتریش را پیشنهاد دادند، تاکید کرد: در حال حاضر در کشور اتریش برنامه پزشک خانواده در حال اجراست و ما پیشنهاد دادیم که به این کشور به جای انگلستان سفر کنیم که در حال حاضر برای سفر به این کشور هم اتفاقی رخ نداده که امیدواریم این مسئله با هماهنگی هیئت رئیسه مجلس اتفاق بیفتد.

خضری با بیان اینکه ۱۰ سال از اجرا و جاافتادن طرح پزشک خانواده در انگلستان می‌گذرد، در پایان خاطرنشان کرد: ما از سال ۸۴ طرح پزشک خانواده را کلید زدیم و در حال حاضر با نزدیکی به سال ۹۴ می‌بایست در این ۱۰ سال زیرساخت‌های این موضوع را فراهم می‌کردیم که در بسیاری از این موارد موفق نبوده‌ایم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark