کد مطلب: 62604
 
وضعیت آب زاهدان همچنان قرمز؛
علت قطعی‌های آب در زاهدان چیست؟
از ابتدای سال جاری تا کنون شهروندان زاهدان با مشکل قطعی یا کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۶
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، آب این مایه حیاتی که زندگی همه موجودات و زمین به آن وابسته است این روزها به سرابی در سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

سیستان و بلوچستان با داشتن جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر در منطقه گرم و خشک واقع شده و در نیمه اول سال مردم این منطقه گرمای شدیدی را تجربه می‌کنند گرمای هوا و به دنبال آن استفاده بیش از حد و ورود سیستم سرمایشی به مصارف خانگی سبب شده تا نیاز و استفاده از کولر‌های آبی، استحمام‌های طولانی، شست‌وشوهای غیرضروری و موارد دیگر بیشتر شود.

زاهدان همواره دچار تنش‌های آبی در ادوار مختلف بوده است بااین‌حال در سال جاری به علت تجربهٔ گرمای هوای کم‌سابقه و افزایش مصرف سبب شد که شهروندان زاهدانی با مشکل نبود و کمبود آب‌دست و پنجه نرم کنند.

شروع عمده مشکلات نبود آب زاهدان در سال جاری با خرابی و مشکل فنی ایجاد مشکل در خط انتقال آب زابل به زاهدان آغاز شد این خرابی باعث ایجاد تنش در شهر شد و باز هم در ۱۵ تیرماه به دلیل ایجاد حادثه در لوله خروجی حرمک زاهدان برای تهیه آب با مشکل روبرو شد.

در این روز‌های بی‌آبی ایستگاه‌های تأمین آب پررونق شدند و انتظار مردم در صف‌های طولانی آب آغاز شد به‌طورکلی برخی از قسمت‌های این شهر همواره دچار مشکل آب بوده است خیابان‌های مثل شریعتی شمالی، کوثر، فاضلی و قسمتی از خیابان دانش ساعت‌هایی در روز نبود آب را تجربه می‌کنند.

به گفته شهروند خبرنگار زاهدنیوز بسیاری از نقاط شهر در حال حاضر دارای آب پایدار هستند در روز یکشنبه خیابان کشاورز به علت ترکیدگی لوله دچار مشکل آب شدند که در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

تولید ۲۱۰۰ لیتر در ثانیه آب برای شهروندان زاهدانی

باتوجه‌به اهمیت تأمین آب به‌خصوص در فصول گرم سال و لزوم تمهیدات و اقدامات برای تأمین آب پایدار شهر، علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار زاهد نیوز با اشاره به تولید ۲۱۰۰ لیتر در ثانیه آب برای زاهدان بیان کرد: در پی کمبود آب در چاه نیمه‌ها و عدم تحقق حقابه از طرف کشور افغانستان، طرح افزایش ظرفیت تأمین آب شهر زاهدان تبدیل به طرح تأمین آب اضطراری شد.

با اشاره به رشد چشمگیر جمعیت به‌ویژه در حاشیه طی چند سال اخیر افزود: از جمله در نواحی غربی و شمالی، شبکه‌های جدید آب اجرا و به شبکه شهر اضافه شده است که باتوجه‌به شرایط و نوع تأمین آب زاهدان و افزایش جمعیت در نقاط جدید الحاق شده به شهر در خود شهر زاهدان امکان برداشت آب وجود ندارد و به دلیل شرایط خاص منابع آبی در دسترس امکان برداشت اضافی میسر نیست، بنابراین افزایش ظرفیت تأمین آب در کوتاه‌مدت میسر نخواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: به دلیل شرایط خاص چاه نیمه‌ها (منبع اصلی تأمین آب زاهدان)، این شرکت در سنوات گذشته اقدام به شناسایی منابع تأمین آب برای افزایش ظرفیت کرد که در ابتدای سال قبل حدود ۲۵۰ لیتر به ظرفیت اضافه شد و انتقال آب زاهدان علاوه بر چاه نیمه‌ها از منابع حرمک نیز صورت گرفت و می‌توان گفت تابستان سال ۱۴۰۱ بی تنش یا کم‌تنش‌ترین تابستان طی سال‌های اخیر بود.

تابستانی بی‌دغدغه با همراهی مردم

وی ادامه داد: با کمبود آب در چاه نیمه‌ها و عدم تحقق حقابه از طرف کشور افغانستان، طرح افزایش ظرفیت تأمین آب تبدیل به طرح تأمین آب اضطراری شهر زاهدان شد و میزان برداشت آب از چاه نیمه‌ها به دلیل طرح ماندگاری آب بیشتر در محل چاه نیمه به کم‌ترین حد خود رسید و برداشت آب از چاه‌های حرمک افزایش پیدا کرد و افزایش ظرفیت موکول به انتقال آب از تالاب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه کارفرمای این طرح بر اساس اعلام وزارت نیرو به شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران سپرده شد، اظهار کرد: مقرر شد عملیات لوله‌گذاری و احداث ایستگاه‌های پمپاژ تا ورودی آب به شهر زاهدان را انجام دهد.

وی افزود: در شرایط فعلی که اوج میزان مصرف (پیک مصرف) در سطح شهر به دلیل اضافه‌شدن بار مصارف ناشی از گرما و کولر‌های آبی است، شبکه آب شهر با مدیریت توزیع آب در نواحی و مناطق مختلف پایدار می‌شود که گاهی در برخی نقاط با افت فشار همراه خواهد شد.

قاسمی در پایان با درخواست از مشترکان گفت: باتوجه‌به شرایط محدود منابع آبی و استمرار خشکسالی‌ها، مصرف بهینه آب را با جدیت در برنامه روزانه خود قرار دهند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark