کد مطلب: 62540
 
گرمای هوا و قصه تکراری قطعی آب در کلان‌شهر جنوب شرق؛
علت افت فشار آب در برخی مناطق زاهدان چیست؟
افت فشار و قطع مکرر آب موجب رنج و گلایه شهروندان زاهدان شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
 
به گزارش زاهدنیوز، با شروع فصل گرما داستان دنباله‌دار نبود آب در اکثر منازل زاهدان آغاز شده که افت فشار و قطع مکرر آب سبب ابراز گلایه شهروندان زاهدانی شد.

این شهرستان با اقلیم گرم و خشک با میانگین بارش ۵۲ میلیمتر در سال و جمعیت بیش از یک میلیون نفر از لحاظ تأمین کمی و کیفی آب با مشکل مواجهه است.

تداوم خشکسالی‌های ۲ دهه در استان سبب افت آب‌های زیر زمینی و خشک‌شدن قنات‌های متعدد و در نتیجه ازبین‌رفتن زیر ساخت‌های بخش کشاورزی و نابودی اکوسیستم طبیعی در سطح وسیعی از اراضی و مراتع این استان شده است.

واردشدن کولرهای آبی به مدار، مصرف آب را به‌شدت افزایش داده و از مهم‌ترین علل افت فشار آب در زاهدان مصرف بی‌رویه تعدادی از مشترکان با شروع فصل گرما و استفاده تمام مدت از کولرهای آبی است.

گلایه شهروندان زاهدانی از قطعی مکرر آب در برخی خیابان‌ها

محمدی یکی از شهروندان خیابان جمهوری با بیان اینکه آب این منطقه هر چند وقت یک‌بار قطع می‌شود، گفت: در خانواده‌هایی که از افراد بیمار مراقبت می‌کنند مشکلات نبود آب حادتر می‌شود و وضعیت رسیدگی به بیمار را با مشکل مواجه می‌کند.

شهنوازی شهروند ساکن خیابان نصر بیان کرد: قطع آب بیشتر از چند ساعت مشکلات زیادی برای ساکنین زاهدان به وجود می‌آورد و قطعی‌های چندروزه برای زندگی‌های پرمشغله امروزی به‌خصوص در فصل گرما فاجعه‌بار است.

پودینه شهروند دیگری افزود: با شروع فصل گرما همواره مشکلات قطعی آب برای شهروندان ایجاد می‌شود؛ ولی در برخی اوقات آب برای چند روز قطع که در این مدت حتی برای چند ساعت هم آب منزل وصل نمی‌شود، تا حداقل بتوانیم مقداری آب برای نیازهای ضروری ذخیره کنیم.

نقص فنی در شبکه آب‌رسانی سبب توقف پمپاژ شد

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: در چند روز گذشته به دلیل حادثه شبکه آب‌رسانی دچار مشکل فنی و سبب توقف پمپاژ شد این قطعی آب طی اطلاعیه به شهروندان اعلام شد.

وی با بیان اینکه اکثر مناطق زاهدان با قطعی آب و افت فشار مواجهه شد، ادامه داد: اگر این نقص فنی در زمستان اتفاق می‌افتاد حداقل در پنج ساعت با پیگیری‌های لازم این تنش آبی برطرف می‌شد، زیرا در فصل زمستان مخازن آب کاملاً پر است.

این مسئول با اشاره به اینکه در تابستان به علت سربه‌سر بودن، مخازنی را نداریم که در شرایط اضطراری از آن استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: در صورت به‌کارگیری از مخازن دچار افت می‌شوند و زمانی که حادثه اتفاق می‌افتد برای رفع آن و قرارگیری تمام مشترکین در پوشش کامل مدت‌زمان رفع آن طولانی می‌شود.

بیش از ۵۳ درصد تأمین آب شهر زاهدان وابسته به چاه نیمه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اذعان کرد: بیش از ۵۳ درصد تأمین آب شهر زاهدان وابسته به چاه نیمه است که کم‌شدن حجم آب چاه نیمه نیز خود عللی برای رفع تنش آبی در این شهرستان است.

قاسمی افزود: استاندارد میزان مصرف آب شرب برای مصارف خانگی در این استان به علت اقلیم خشک سرانه مصرف بالاتری برای هر فرد به نسبت سطح کشور تعیین شده است، برای هر فرد ۲۰۰ لیتر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: باتوجه‌به پیگیری‌های انجام شده از سوی آبفا سعی داریم زاهدان جزو طرح‌های نوسازی قرار گیرد و پیگیر این امر هستیم.

این مسئول اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب ۲۴ ساعته در خدمت مردم است تا شهروندان دغدغه‌ای از بابت آب شرب نداشته باشند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark