کد مطلب: 44367
 
دستور کار تیم هسته‌ای در مونیخ از زبان عراقچی
عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان از ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، از جمعه تا یکشنبه آینده، خبر داد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
دستور کار تیم هسته‌ای در مونیخ از زبان عراقچی
 
به گزارش زاهدانه ، "سیدعباس عراقچی"با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای دور بعدی مذاکرات به طور مشخص گرفته نشده است، اظهار داشت: حضور وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 یا اکثر آنها در مونیخ، فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا ملاقات‌های دوجانبه‌ای در سطح وزرا برگزار شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این رایزنی‌های در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ از جمعه تا یکشنبه انجام می‌شود.

گفتنی است؛ عراقچی پیشتر از احتمال برگزاری این گفتگوها در حاشیه این اجلاس خبر داده بود.
 
بنابراین گزارش، هیئت مذاکره کننده ایران روز پنج شنبه گذشته در استانبول در سطح معاونان و کارشناسان با نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس درباره موضوع هسته ای گفتگو کردند.
 
همچنین، "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه به منظور انجام گفتگوهای دوجانبه پیرامون مباحث خلع سلاح و همچنین انجام هماهنگی‌های لازم درباره همکاری‌های ایران و روسیه در مذاکرات هسته‌ای امروز عازم مسکو شد.
 
بر اساس این گزارش، در این دوره از گفتگوها طرفین به مشورت و تشریک مساعی در خصوص مباحث مهم خلع سلاح از جمله تبادل نظر پیرامون کنفرانس آینده معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و اجرای دیگر معاهدات ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی و نحوه ابتکار ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه خواهند پرداخت.
 
طرفین همچنین در جریان ملاقات هیات جمهوری اسلامی ایران با مقامات و کارشناسان شرکت‌کننده روسیه در مذاکرات هسته‌ای، آخرین وضعیت این مذاکرات را مرور و نحوه همکاری موثر دو کشور در مذاکرات را بررسی خواهند کرد.

شایان ذکر است؛ "سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان روز گذشته در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره فجر به فضا اظهار داشت:  ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین، که به پشتوانه فناوری و دانش علمی پیشرفته فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته است، در راستای رویکرد دراز مدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیر ساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور صورت گرفته است.  
 
 وی با اشاره به ماهیت کاملاً علمی و اقتصادی این پرتاب گفت: ماهواره بر سفیر که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده است نیز به دست توانای متخصصین سازمان هوافضای وزارت دفاع به منظور حضور در فضا با اهداف کاملاً صلح آمیز طراحی و ساخته شده است.  
 
عراقچی در عین حال اضافه کرد: برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملاً دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی‌داند و در مورد آن حاضر به گفتگو با هیچ طرف خارجی نیست.  
 
 وی افزود: بدین لحاظ هیچگاه در چارچوب گفتگوهای هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ چه در گذشته و چه در حال حاضر اجازه طرح و مذاکره درخصوص توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark