کد مطلب: 45308
 
مادر زنها ومادر شوهرها بخوانند
دخالت‌های نابجای والدین؛ از عوامل اصلی طلاق درجامعه است
پدر ومادرها باید به خواست همسر فرزندشان احترام بگذارند و حداقل این مساله را در سالهای اولیه زندگی رعایت کنند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
 
به گزارش خبرنگار زاهدانه، در گذشته زوجین به هر قیمتی که بود زندگی مشترکشان را حفظ می کردند. ترس از بیوه شدن در خانم ها و ترس تنها شدن در آقایان باعث می شد که مشکلات زندگی مشترکشان را به هر طریقی که ممکن بود، حل کنند. آن روزها کمتر افرادی پیدا می شدند تن به طلاق دهد و تعهد نسبت به ادامه زندگی زناشویی بیشتر بود.
متاسفانه در فرهنگ ما روابط عاطفی بین افراد در حد افراطی که قرار می گیرد. رفت و آمدها و معاشرت ها از حد اعتدال خارج می شود و توقعات بالا می رود و از طرفی وقتی ارتباطات زیاد شد به تبع آن نظر دادن ها هم زیاد می شود و کم کم جنبه دخالت پیدا می کند و اگرنظری مورد بی توجهی قرار گرفت این امر را بی احترامی تلقی کرده و کم کم دلخوری ها آغاز می شوند.
رابطه تازه عروس و دامادها با خانواده‌های طرف مقابل از عوامل مهم در استحكام رابطه همسران است. با توجه به اینکه خانواده اولین و تاثیرگذارترین نهادی است که فرد در آن رشد کرده، والدین قابلیت دخالت مثبت و منفی را در همه مراحل زندگی فرزندان حتی زمانی که آنها مستقل شده ‌اند را دارند و البته شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه نیز به این مسئله دامن می ‌زند که متاسفانه دخالت های نابه جا و نادرست والدین از حیطه‌ های مشکل زا برای زوج های تازه شكل گرفته است تا آنجا که آمار بالایی در زمینه طلاق را به خود اختصاص داده است.
حمیرا مهدوی فر کارشناس مرکز مشاوره مهر درگفتگوباخبرنگار زاهدانه در باره دخالت والدین در مشکلات عروس و دامادها می گوید: بهتر است والدین، خود را در مشکلات و مسائل خانوادگی فرزندشان دخالت ندهند ، آنها باید تشخیص بدهند که آیا در حل این موضوع کمکی بکنند یا خیر.
او ادامه می دهد: دختران و پسران جوانی که تشکیل زندگی مشترک می‌دهند باید بدانند که بهترین نوع تعامل تازه عروس با خانواده شوهر و تازه داماد با خانواده همسرش، حفظ احترام و فاصله‌ها، احترام گذاشتن به اصول ارتباطی و پرهیز از صمیمی شدن بیش از اندازه است. زوج‌های جوان با خانواده‌های همسرشان باید یک رابطه رسمی و صمیمی داشته باشند که بهترین شیوه تعامل و برخورد بین آنان در ابتدای زندگی زناشویی به خصوص در2سال اول زندگی است.
مهدوی فر درپاسخ به اینکه آیا می توان برای معاشرت ورفت وآمد زوج های جوان با خانواده های طرف مقابل قاعده وقانون خاصی ارائه کرد می گوید: در این باره نمی توان نسخه خاصی برای زوجین پیچید زیرا این مسئله براساس انتظارات زوج ها پایه ‌گذاری می‌ شود. بهترین حالت دیدارها و رفت ‌و آمدها، این است که باعث به هم خوردن خلوت های دو نفره زن و شوهر نشود.دیدار از والدین باید براساس توافق و رضایت بین زن و شوهر باشد، زیرا این مسئله به هر دوی آنها مربوط است، حتی رفت ‌و آمد والدین به خانه عروس یا دامادشان باید به نحوی باشد که برای آنها مشکل ‌آفرین نباشد.
وی ادامه می دهد: پدر ومادرها باید به خواست همسر فرزندشان احترام بگذارند و حداقل این مساله را در سالهای اولیه زندگی رعایت کنند.اگر رفت وآمد بایکی از خانواده ها خیلی زیاد وبیش از اندازه باشدمعمولا منشا درگیری می شود.رابطه باید با فاصله واحترام شروع شودوسپس در طول زمان مسیرصمیمیت را پیدا می کند .
این کارشناس بیان می کند: خانواده‌ها باید فرهنگ جامعه امروز را بپذیرند و با تعامل و تفاهم با فرزندانشان رفتار کنند تا فرزندانشان در آغاز زندگی با مشکل مواجه نشوند و پدیده شوم طلاق اتفاق نیفتد که زیبنده جامعه اسلامی نیست.البته باید به این نکته توجه داشت که اگر زوج‌ها با هم اختلاف داشتند و نتوانستند مشکلات خود را رفع کنند باید بزرگانی از سوی زوجین به‌عنوان داور، ریشه‌های اختلاف را مورد بررسی قرار داده و با شیوه‌های مختلف از قبیل وعظ ، نصحیت، راهنمایی و تذکرات لازم به زوجین برای ایجاد مصالحت و سازش تلاش کنند نه اینکه زمینه جدایی دو نفر را فراهم کنند.
مهدوی فر یکی از عوامل دخالت والدین در زندگی فرزندانشان را حمایت مالی خانواده دانست که از زمان طفولیت تا هنگام ازدواج یا حتی بعد از ازدواج ادامه دارد.در واقع یکی از نکات مهم تاثیرگذار در این باره ،مسئله تحصیل ودانشگاه است زیرا دانشگاه یک وقفه زمانی بین تولیدومفید بودن وکارایی فرد در جامعه ایجاد می کند که در این زمان ، آنها برای تشکیل زندگی ، تامین هزینه ازدواج و وسایل اولیه که هزینه ای چند برابر هزینه های گذشته شان دارد ، محتاج خانواده هایشان هستند. این حمایت مالی والدین آغازگردخالت آنها در زندگی مشترک فرزندان می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است زوجین اجازه دخالت والدین در زندگی خصوصی خود راندهند و هرگونه صحبت ومسئله ای رابین خود حل کنند تا کمترشاهدآمار طلاق در جامعه باشیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark