کد مطلب: 63011
 
رئیس اداره دامپزشکی زاهدان خبر داد:
معدوم‌سازی ۲۵۰ کیلوگرم خرچنگ و سایر آبزیان حرام‌گوشت در زاهدان
رئیس اداره دامپزشکی زاهدان گفت: حدود ۲۵۰ کیلوگرم خرچنگ، آبزیان غیر ماکول و حرام‌گوشت و آبزیانی که از لحاظ شرایط ظاهری بسیار نامناسب و غیرقابل‌مصرف انسانی تشخیص داده شده‌اند جمع‌آوری و پس از اقدامات قانونی معدوم شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۶
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز» به نقل از روابط‌عمومی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، حامد گنجعلی رئیس اداره دامپزشکی زاهدان بیان کرد: بر اساس بازدیدهای بهداشتی شبانه‌روزی کارشناسان واحد نظارت اداره دامپزشکی زاهدان از تعدادی از مراکز فروش آبزیان سطح شهر، حدود ۲۵۰ کیلوگرم خرچنگ، آبزیان غیر ماکول و حرام‌گوشت و آبزیانی که از لحاظ شرایط ظاهری بسیار نامناسب و غیرقابل‌مصرف انسانی تشخیص داده شده‌اند جمع‌آوری و پس از اقدامات قانونی معدوم شد.

وی ادامه داد: متخلفینی که اقدام به حمل، نگهداری و فروش آبزیان حرام‌گوشت و غیر ماکول ازجمله خرچنگ، کوسه‌ماهی، گربه‌ماهی، مارماهی و... نموده‌اند نیز برابر قوانین سازمان دامپزشکی کشور به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره دامپزشکی زاهدان تصریح کرد: با نزدیک‌شدن به پایان سال بازدیدهای بهداشتی واحد نظارت دامپزشکی مرکز استان، به‌منظور بهداشت، سلامت و امنیت مواد غذایی تشدید شده است.

شهروندان از خرید آبزیان حرام و مشکوک خودداری کنند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شریفی نیک، دفتر نمایندگی ولی‌فقیه اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به برخورد گروه‌های نظارتی دامپزشکی با عوامل توزیع این‌گونه آبزیان بیان کرد: از شهروندان تقاضا شده هنگام خرید انواع ماهی دقت داشته باشند.

وی ادامه داد: این فرآورده خام حیوانی را از مراکز عرضه مجاز که دارای مجوزهای کسب و مجوزهای بهداشتی از اتحادیه‌ها و سایر دستگاه‌های بهداشتی استان هستند و معمولاً تحت نظارت دوره‌ای دامپزشکی فعالیت می‌کنند تهیه کنند و هنگام تهیه آنها دقت کنند تا گواهی حمل صادر شده توسط دامپزشکی از سوی فروشنده ارائه شود و از خرید ماهی از دست‌فروشان و یا خودروها و فروشندگان سیار اکیداً خودداری کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: برابر آیات شریفه قرآن و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام و فتاوی کلیه مراجع عظام تقلید ماهیان بدون فلس و پولک از آبزیان حرام بوده و غیرقابل‌مصرف خوراکی مانند تمامی انواع مار ماهی‌ها و گربه‌ماهی‌های دریایی و رودخانه‌ای و ماهی مرکب و انواع خرچنگ‌های رودخانه‌ای و دریایی و انواع کوسه‌ماهی‌ها است.

وی در پایان افزود: شایسته است تمامی عزیزان و شهروندان گرامی از خرید آبزیان حرام و مشکوک و ماهیانی که سرودم آنها زده شده و نوع آنها مشخص نیست خودداری و در صورت هرگونه ابهام و نیز برای گزارش فروش ماهی و دیگر فرآورده‌های خام دامی توسط افراد دوره‌گرد، موارد را دراسرع‌وقت با شماره تماس ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark