کد مطلب: 63216
 
کارشناس مذهبی:
انسان در تلاش برای رسیدن به پیشرفت است
کارشناس مذهبی گفت: پیشرفت مسئلهٔ مهمی است که انسان‌ها برای رسیدن به آن در تلاش هستند یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی که بقیهٔ مراحل را در بر می‌گیرد، انتخاب راه و روش زندگی هست.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵
 
فهیمه شاه بیکی در گفتگو با خبرنگار «زاهدنیوز» بیان کرد: پیشرفت مسئلهٔ مهمی است که انسان‌ها برای رسیدن به آن در تلاش بودند در زمان حاضر نیز همهٔ انسان‌ها در تلاش‌اند تا هیچگاه به عقب بازنگردند و مراحل ترقی را در تمام ابعاد زندگی طی کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی که بقیهٔ مراحل را در بر می‌گیرد، انتخاب راه و روش زندگی هست که خداوند همیشه انسان را دراین‌خصوص به طور ویژه راهنمایی کرده و هیچگاه او را به حال خود رها نکرده است؛ زیرا سعادت انسان در گرو انتخاب و عمل به راه و روشی هست که خالق آن را برای رسیدن به سعادت قرار داده است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: در خصوص همین راهنمایی الهی است که خداوند می‌فرماید: «یَا أَییُهَا الَّذِینَ آمَنُوَاْ إِن تُطِیعُواْ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَرُدُّوککمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِینَ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید اگر از کسانی که کفر ورزیده‌اند، اطاعت کنید شما را به گذشته‌هایتان باز می‌گردانند و سرانجام زیان‌کار خواهید شد.

وی افزود: باتوجه‌به تبلیغات گسترده کافران مستکبر برای ترویج فرهنگ خویش، آیه، تشبه به کفار را در اموری که از ویژگی‌ها و شعارهای آنان است، شامل می‌شود؛ زیرا پیروی مؤمنان از کفار در امور یادشده، زمینه‌گرایش آنان به کفر را فراهم می‌سازد؛ با این توضیح که طاعت به معنای موافقت بااراده کسی است که به انجام کاری تشویق و ترغیب دارد، اگرچه فرمانی در کار نباشد حال مقصود از بازگشت به گذشته در آیه، نتیجه پیروی از کفار شمرده شده، و بازگشت به کفر است.

شاه بیکی تشریح کرد: از علل بی‌حجابی و کم‌حجابی و علنی کردن آن، تکرار و زیادشدن این حرکت زشت در جامعه باعث کم و حتی ازبین‌رفتن حیا در جامعه شده و باعث می‌شود که افراد حتی با دیدن و بی‌تفاوت بودن نسبت به این حرکتی که ضد شرع اسلام هست، رنگ بگیرند و اتفاقاً به سمت آن گرایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر برگردیم و جامعه رو از حضور فیزیکی انسان فراتر در نظر بگیریم، حضور انسان‌ها در فضای مجازی رو هم جامعه فرض کنیم، خواهیم دید که این عمل از فضای مجازی به فضای حقیقی منتقل شده که جای بسی تأمل هست.

کارشناس مذهبی اذعان کرد: سال‌ها به والدین دراین‌خصوص هشدار داده شد که به‌راحتی فضای مجازی رو در اختیار فرزندانشان قرار ندهند و راهرو برای دزدان تفکر و سبک زندگی باز نگذارند و مراقب باشند، چرا که در نهایت شاهد ازدست‌رفتن و پرپر شدن شخصیت عزیزانشان خواهند بود و تمام تلاش‌هایشان در باب تعلیم‌وتربیت اسلامی ایرانی از دست خواهد رفت که در چنین حالتی تعلیم‌وتربیت را به دشمن واگذار می‌کنند.

وی افزود: همان‌طور که قبلاً اشاره شد، یکی از مسائلی که سبب شده این حرکت ناپسند از فضای مجازی به فضای حقیقی به طور گسترده انتقال پیدا کند، حیا هست.

شاه بیکی عنوان کرد: حیا، از صفات نیک و فضایل اخلاقی به معنای شرم کردن از ارتکاب زشتی‌ها حیاء حالتی نفسانی است که موجب متانت و وقار و خودداری از انجام رفتار ناپسند می‌گردد. در روایات شیعه، حیا کلید خوبی‌ها، سبب پاک‌دامن و مانع کارهای زشت قلمداد شده و عقل و ایمان از اسباب آن برشمرده شده‌اند.

وی ادامه داد: حال حیا به طور فطری در انسان هست، لذا در بین دختران جوان و نوجوانی که در پازل دشمن در حرکت هستند و بی‌حجابی را با عملکردشان ترویج می‌کنند؛ بسیار می‌بینم که این دختران در حالت سردرگمی و معذب بودن به سر می‌برند (به طور مثال: دختر نوجوانی رو دیدم که بی‌حجاب بود، با اینکه همراه خانواده بود؛ ولی باحالت اضطراب دائم با دست به سرش می‌زد و اطرافش رو با نگاه چک می‌کرد و از دیده‌شدن و بودن در این حالت، آشفته بود.) و این حالت در آنها بسیار مشهود هست به‌خصوص در نوجوانان

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: که برخاسته از فطرت انسان هست انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات دارای برترین حالات و ویژگی‌هاست حیا یکی از ویژگی‌های بارز این مخلوق ارزشمند و متعالی است حالا وقتی من نوعی بر اساس تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی عملی رو انجام بدم که اتفاقاً مخالفت صریح با شرع اسلام هست، قطعاً دچار یک پارادوکس در درون خودم میشم.

وی افزود: اتفاقاً در بحث تقلید از کفار از قول امام صادق علیه‌السلام حدیثی هست که می‌فرمایند: خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راه‌های دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت.

شاه بیکی گفت: اگر جوان و نوجوان ما بر اساس منش یک انسان آزاده عمل کنند، در همین تقابل فطرت و فرهنگ دشمن، می‌توانند با تفکر و مطالعه راهرو پیدا کنند و از متخصصان برای انتخاب راه درست کمک بگیرند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark