کد مطلب: 45660
 
استان عاری از بیسواد همت عالی می طلبد/ سیستان و بلوچستان عزم را جزم کرده است
سیستان و بلوچستان که تاچندی پیش رتبه نخست بیسوادی کشور را یدک می کشید اکنون عزم خود را جزم کرده تا به عنوان نخستین استان عاری از بیسواد نام خود را در تاریخ کشور ثبت کند و الگویی شایسته برای جهانیان شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
استان عاری از بیسواد همت عالی می طلبد/ سیستان و بلوچستان عزم را جزم کرده است
 
به گزارش زاهدانه به نقل از ایرنا، وقتی دعوت نامه شرکت در مراسم 'استانی عاری از بیسواد' به دستم رسید علامت های سوال در ذهنم رژه رفتند که چگونه استانی که در صدر جدول بیسوادی قرار دارد می خواهد عاری از بیسواد شود تا اینکه وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرنگاران به این سوالم پاسخ جالبی داد.

فانی گفت: ابتکار استانی عاری از بیسواد آن هم در سیستان و بلوچستان شاید برای تمام هموطنان عجیب باشد اما برای اینکه به دنیا بفهمانیم که اراده قوی برای انجام این کار داریم بهتر دیدیم از استانی که کمترین امکانات و بیشترین بیسواد را دارد آغاز کنیم و این استان را پس از عاری کردن از بیسواد برای تمام کشورها الگو قرار دهیم.

اکنون مسوولان و مردم این استان کمر همت را بسته و با عزمی راسخ حرکت به سمت رفع مشکل بیسوادی حدود نیم میلیون نفر از مردم این استان را آغاز کردند.

187هزار و 502 کیلومتر مربع گستره، سیستان و بلوچستان را به بزرگترین استان کشور تبدیل کرده است به طوری که این سرزمین کهن از دریاچه شکرریز هامون تا پهن دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده است.

اگر چه صحبت از شگفتی های فاخر، داشته های فرهنگی و تاریخی و شرایط ویژه جغرافیایی و اقتصادی سیستان و بلوچستان پاپانی ندارد اما آنچه امروز در پیشانی این استان به عنوان برچسبی نامبارک خود نمایی می کند میزان بالای بیسوادی است به طوری که بر اساس سرشماری سال 90 از حدود دو میلیون و 101 هزار و 765 نفر جمعیت شش سال به بالای استان 597 هزار و 804 نفر آنان معادل 44/28 درصد بیسواد اعلام شده است.

بنابراظهار مسوولان اگر چه با حمایت همه جانبه دولت نرخ باسوادی در سیستان و بلوچستان از 29 درصد ابتدای انقلاب هم اینک به بیش از 80 درصد رسیده است اما متاسفانه همچنان عنوان بیسوادترین استان کشور را یدک می کشد به گونه ای که نزدیک به نیم میلیون نفر در استان بیسواد هستند که از این تعداد بیش از 200 هزار نفر زیر 50 سال سن دارند.

از آنجایی که این تعداد بیسواد شایسته ی استانی با آن همه پیشینه تاریخی و درخشان نیست مسوولان استانی با همتی جمعی همیاری و همکاری عمومی را به یاری طلبیده اند تا با اتخاذ موضع فعال این مشکل را برطرف کنند.

وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روز خود به سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انسداد مبادی بیسوادی یکی از مهمترین برنامه های این وزارتخانه است گفت: باید تلاش کرد از سنین شش سال که زمان ورود کودکان به مدرسه است کار آموزش آغاز شود.

علی اصغر فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش با وجود همه مشکلات تلاش دارد مبادی بی سوادی را مسدود کند به طوری که فعالیت 110 مدرسه با یک معلم و یک دانش آموز و چهار هزار و 800 مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز در سال تحصیلی جاری نشان از عزم این وزارتخانه در این زمینه است.

وی برگزاری همایش استانی عاری از بیسواد در سیستان و بلوچستان را نشات گرفته از پیام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در هفتم دی ماه سال 58 دانست و افزود: این اقدام همچون خواسته امام راحل با بسیج همه افراد جامعه در حال محقق شدن است.

وی از مسوولان سیستان و بلوچستان خواست با بکارگیری کارشناسان و محققان برتر، این اقدام برجسته استان در زمینه تلاش برای سوادآموزی همه اقشار جامعه را مستندسازی و ثبت کنند تا به عنوان الگو به جهان معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز گفت: پایلوتی شدن سواد آموزی در مناطق مختلف و سهمیه بندی کردن آن در میان مسوولان و علما راه حل رفع مشکل بیسوادی این استان است.

آیت الله عباسعلی سلیمانی با بیان اینکه طلب علم جزو واجبات است و تخلف از آن یک گناه نابخشودنی محسوب می شود افزود: با پایلوتی کردن بیسوادی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان اعم از روستاها، بخش ها و شهرستان ها می توانیم با ایجاد حس رقابت در بین مسوولان مناطق مختلف به رفع بیسوادی استان کمک کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین می توان با سهمیه بندی سواد آموزی در بین مسوولان بخش های مختلف و روحانیون اهل تسنن و مدنظر قرار دادن برخی امتیازات برای آنان همچون پیامبر مکرم اسلام (ص) در رفع بیسوادی استان گام برداشت.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی نه تنها هیچ محدودیتی از نظر جنسیت، شرایط، مکان و زمان برای کسب علم قائل نشده است بلکه پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بر علم آموزی از مهد تا لحد تاکید کردند لذا باید از همه ظرفیت ها برای گسترش علم بهره گرفت.

آیت الله سلیمانی گفت: خوشبختانه در سیستان و بلوچستان اهل حوزه بسیار داریم که می توانیم با در نظر گرفتن برخی امتیازات برای آنان از این ظرفیت برای حل مشکل بیسوادی استان استفاده مطلوب کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در زمان مبعوث شدن پیامبر (ص) تنها یک یهودی توان خواندن و نوشتن داشت لذا پیامبر(ص) با استفاده از ظرفیت های مختلف موفق شد دین اسلام را به جایی برساند که این دین بر پاشنه علم و قلم دنیا واقع شود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز راه برون رفت این استان از مشکل بی سوادی و قرار گرفتن در مدار توسعه و پیشرفت را افزایش دانش و سواد در بین آحاد مردم جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان دانست.

علی اوسط هاشمی گفت: شرط محقق شدن توسعه و پیشرفت پایدار که راه برون رفت از وضعیت کنونی استان نیز محسوب می شود گسترش نگرش عمومیت دادن به سواد است.

وی ادامه داد: نقش دانش کسالت زدایی و اعطای شان سازگار با آرزو است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: حضور مسولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش در به سرانجام رساندن این کار مهم سرمایه بزرگی است که موجب دلگرمی بیشتر می شود و به دستیابی سلامت دانش کمک بیشتری می کند.

هاشمی خاطر نشان کرد: بهتر است اگر قصد اجرای امر به معروف و نهی از منکر را داریم این کار را با آگاهی و دانش انجام دهیم و از آگاهی دادن و دانش آموختن آغاز کنیم.

وی اظهار داشت: تفاوت در آمار نرخ بی سوادی از زمان فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر ایجاد نهضت سواد آموزی از نرخ سواد زیر 50 درصد شهری و زیر 30 درصد روستایی به نرخ سواد بیش از 86 درصد امروزی نشان دهنده وجود توانایی در زمینه افزایش سواد و دانش است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: افراد باسواد و آموزش دهنده مانند آفتاب هستند که باید پرتو دانش خود را بر کسانی که به دلایل مختلف از تحصیل محروم مانده اند بتابانند و زکات علم خود را بپردازند و نیز انتظار می رود به ازای هر چهار نفر باسواد در این استان یک نفر بی سواد آموزش ببیند.

هاشمی گفت: باید با این دید که ما محتاج به نقش آفرینی هستیم به ماهیت انسان نگاه کنیم و آن را فارغ از قانون و حکومت، یک وظیفه انسانی در نظر گیریم.

وی با تاکید بر نقش دانش در تشخیص حق اجتماعی افراد افزود: فرمانداری ها در سال پیش رو برای انتخاب دهیار نمونه باید ضریب ترویج و حضور در کلاس درس را پنج برابر نسبت به سایر ضریب ها در نظر گیرند و حرکات خود جوش دهیاران در راستای ترویج سواد را نیز جدای از سایر ملاک ها قرار دهند.

وی افزود: به عنوان یک مسلمان لازمه درک قرآن کریم خواندن و تدبر در آن است و نیز بزرگترین معروف برای تلاوت نماز سواد است.

وی با اشاره به کار آمد بودن مصوبه دولت مبنی بر برگشت درصدی از هزینه آموزش به فرد بی سواد در صورت قبولی افزود: این به معنی انعقاد قرار داد با آحاد مردم در راستای بی سواد زدایی است و در روستاها نیز دهیاران و اعضا شورا می توانند در راستای روستای عاری از بیسواد قدم بردارند.

وی با تاکید بر ترویج و فراگیری علم و دانش بیان کرد: سواد موجب جلوگیری از ضایع شدن حق، پیشگیری از رشد تبعیض و مانعی بزرگ برای رواج استبداد محسوب می شود.

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم گفت: برای استانی مانند سیستان و بلوچستان با آن همه پیشینه فرهنگی غنی و مفاخر گرانقدر جای تاسف است که رتبه اول بی سوادی را در کشور داشته باشد.

علیرضا نخعی افزود: در سه سال گذشته با فعالیت های سواد آموزی تعداد افراد بی سواد زیر 50 سال از 387 هزار و 106 نفر به 49 هزار و 63 نفر کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: تاکنون 161 هزار و 874 نفر بی سواد مشخص در استان شناسایی شده است که با سواد کردن آنان در طول سه سال آینده یکی از اهداف ما است.

وی گفت: عنوان بیسوادترین استان کشور همه ما را به شدت آزار می دهد زیرا هر انسان دلسوز و علاقه مند به آینده این استان نمی تواند آرام و قرار داشته باشد تا از این نقص بزرگ رهایی پبدا نکند.

محمد سنجرانی معاون سواد آموزی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: توانمندی و ظرفیت های خوبی از جمله امکان استفاده از تجهیزات، فضا، نیروی انسانی، در اختیار داشتن اطلاعات بیسوادان در سامانه سواد آموزی، تاکید و ورود جدی استاندار بر داشتن استانی عاری از بیسواد، مصوبات شورای آموزش و پرورش در خصوص برنامه شتاب بخشی، تاکید و ورود مقام عالی وزارت مبنی بر تحقق منویات رهبری در خصوص ریشه کنی بیسوادی کشور و نیروی انسانی بومی تحصیل کرده و علاقه مند به همکاری وجود دارد که می توان با وجود همه مشکلات برای رفع این معضل اقدام کرد.

امید است همچنانکه عزم ها برای باسواد کردن بیسوادان جزم شده، افراد بی سواد نیز آستین همت را بالا زده و بی سوادی را نابینایی تلقی کنند و از این کوری مفرط رهایی یابند تا سیستان و بلوچستانِ سرزمین گهربار ایران اسلامی بار دیگر همچنانکه الگوی وحدت در جهان اسلام شده، الگو و نمونه استان عاری از بیسواد برای جهانیان شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark