کد مطلب: 62940
 
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان:
واکسیناسیون قریب به ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: واکسیناسیون بیش از قریب به ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی در طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در سطح استان انجام شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز» به نقل از روابط‌عمومی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، مسعود اصغری بیان کرد: بروز و انتشار بیماری در بین طیور بومی و صنعتی سبب بروز خسارات گسترده اقتصادی برای مرغداران خواهد شد.

وی ادامه داد: بروز بیماری در مزارع پرورشی هزینه‌های تولید را برای مرغداران افزایش می‌دهد و باعث کاهش تمایل مرغداران برای افزایش تعداد دوره‌های پرورشی در سال و غیرفعال‌شدن مرغداری گردد و به دنبال آن می‌تواند صنعت پرورش طیور را تحت‌تأثیر قرار دهد. ازاین‌رو برای پیشگیری از خسارت و تضمین سلامت، مراقبت و پایش مستمر بیماری‌ها بسیار ضروری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تأثیرگذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری‌های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، از طریق پیشگیری از بروز بیماری در طیور روستایی نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

وی افزود: این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حفظ سرمایه طیور بومی روستایی، حفظ ذخایر ژنتیکی است که استفاده از واکسن آن به‌صورت آشامیدنی در دسترس طیور روستائیان قرار می‌گیرد.

اصغری گفت: با اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در ۱۰ ماه اخیر قریب به ۹۰۰ هزار دز واکسن مقاوم به حرارت در راستای ایمن‌سازی طیور بومی در استان سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه موضوع سلامت تولید و مترتب آن تحقق امنیت غذایی از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی در صنعت پرورش طیور است اذعان کرد: از هم استانی‌های گرامی درخواست دارم که همکاری لازم با گروه مجهزهای واکسیناسیون داشته باشند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark