کد مطلب: 36896
 
مداخله آمریکا در عراق، حداقل چندین ماه طول می‌کشد
ازسرگیری مداخله نظامی در عراق، تنها بخش کوچکی از برنامه گسترده امپریالیستی آمریکا به شمار می‌رود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸
مداخله آمریکا در عراق، حداقل چندین ماه طول می‌کشد
 
به گزارش زاهدانه ، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "پاتریک مارتین" می‌نویسد: دولت آمریکا با از سرگیری یک سری حملات هوایی که در روز جمعه آغاز و تا روزهای شنبه و یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد، جنگ جدیدی را در خاک عراق به راه انداخته است. این ماراجویی جدید نظامی، با بی‌اعتنایی به مخالفت شدید مردمی و بدون کسب هیچ گونه مجوز قانونی از سوی کنگره آمریکا صورت گرفته است.

*** نظرات و خواسته‌های مردم آمریکا هیچ تاثیری در تصمیم گیری های دولت این کشور ندارد
تصمیم برای آغاز جنگی تازه در عراق، توسط عده‌ای از استراتژیست‌های سیاست امپریالیستی آمریکا در دستگاه نظامی/اطلاعاتی، و به اتفاق نخبگان مالی اتخاذ شده است. این تصمیم بدون در نظر گرفتن خواسته مردم آمریکا که همواره مخالف جنگ هستند، گرفته شد. 
اطلاعیه پنجشنبه شب اوباما در مورد صدور فرمان آغاز حملات هوایی و سایر اقدامات نظامی علیه داعش، درست یک روز پس از آن اعلام شد که «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی»، تجزیه و تحلیلی را به قلم «آنتونی کوردسمن»، تحلیلگر این موسسه منتشر کرد که در آن خواستار افزایش عملیات نظامی آمریکا در عراق شده بود. «کوردسمن» و این اندیشکده که مقر آن در واشنگتن دی سی قرار دارد، در بین شبکه اطلاعاتی و استراتژیست‌های نظامی که سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کنند، جایگاه مهمی دارند.

*** وظیفه رسانه‌های غربی، تبلیغات و دروغ پراکنی در حمایت از دولت آمریکا است
«کوردسمن» و همچنین «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی»، در توطئه‌ای همیشگی دست دارند که برخلاف تمایلات و خواسته‌های توده وسیعی از مردم آمریکا است و رئیس‌جمهور آمریکا جلودار و مجری آن به شمار می‌رود. تصمیمات آن‌ها برای به راه انداختن جنگ‌های مختلف و سرنگونی دولت‌های خارجی مورد نظرشان،‌ مورد تایید رهبران دو حزب بزرگ کنگره است. رسانه‌های تحت کنترل دولت نیز در حمایت از نظامی‌گری و جنگ، وظیفه تبلیغات و دروغ پراکنی را عهده‌دار هستند.

*** 71 درصد از مردم آمریکا با جنگ عراق مخالف بودند
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 71 درصد از مردم آمریکا با جنگ عراق که از سال 2003 تا 2011 طول کشید، مخالف بودند. اما آنچه که اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا فکر می‌کنند و یا احساسات آن‌ها، هیچ تاثیری بر سیاست‌ها و تصمیمات بازیگران اصلی در واشنگتن ندارد.
اکنون دیگر حتی تشریفاتی از قبیل برگزاری جلسات عمومی بحث و یا رای گیری کنگره وجود ندارد. تا به امروز در مورد اینکه چرا و چطور کشوری که تا حمله سال 2003، عاری از حضور عناصر القاعده بود، به دست یکی از شاخه‌های نوپای القاعده مورد تاخت و تاز قرار گرفت، یا اینکه برای گرفتن جان مردم عراق ــ با بیش از یک میلیون کشته ــ و جان آمریکایی‌ها ــ با ده ها هزار کشته و زخمی ــ و یا تریلیون‌ها دلار هزینه‌ای که صرف این کشت و کشتار شده است، هیچ توضیحی ارائه نشده است.

*** سکوت سیاستمداران و رسانه‌‌ها در مورد نقش سیا در ترویج و کمک به گروه تروریستی داعش
سیاستمداران و رسانه‌ها، در مورد نقش سیا در ترویج و کمک به گروه تروریستی داعش و نیروهای مشابه وابسته به القاعده و استفاده از آن‌ها به عنوان مبارزان نیابتی در جنگ‌های آمریکا برای تغییر رژیم در کشورهایی چون لیبی و سوریه سکوت کرده‌اند.
سخنرانی اوباما در مورد تصمیم دولت آمریکا در رابطه با عراق، نمایشی از اهانت مستقیم به عقاید مردم آمریکا بود. وی بدون هیچ اطلاع قبلی در ساعت 9:30 شب پنجشنبه در تلویزیون ملی آمریکا حضور یافت. این زمان‌بندی تا اندازه‌ای به این خاطر تعیین شده بود که او می‌بایست حمله هوایی به عراق را پیش از آنکه روز شنبه کاخ سفید را برای گذراندن تعطیلات سه‌هفته‌ای خود به مقصد املاک «مارتا وینیارد» ترک کند، آغاز می‌کرد.

*** دولت آمریکا ادعا می‌کند که نگران سرنوشت غیرنظامیان است
اوباما برای توجیه از سرگیری حملات هوایی آمریکا به عراق، تنها به استدلال‌های پیش پا افتاده متوسل شد. فقط یک انسان ساده لوح و بی‌تجربه می‌تواند باور کند که دولت آمریکا ـــمخصوصا پس از یک ماه تماشای قتل عام مردم بی‌گناه غزه به دست اسرائیل و بمب‌ها و موشک‌هایی که آمریکا در اختیار این رژیم قرار داده است ـــ نگران سرنوشت غیرنظامیان بی‌گناه است.
همچنین ادعای دیگر اوباما در مورد به خطر افتادن «جان شهروندان آمریکایی» در کنسولگری آمریکا در اربیل و سفارت آمریکا در شهر بغداد نیز بهانه همیشگی کاخ سفید برای تجاوزات نظامی نامحدود دولت آمریکا به شمار می‌رود. دولت آمریکا تقریبا در تمام شهرهای بزرگ دنیا امکانات و ساختمان‌هایی دارد. در شرایط درگیری‌های نظامی داخلی، تخلیه این پایگاه‌ها یک واکنش طبیعی به شمار می‌رود اما توسل دولت آمریکا به زور، برای دفاع از این پایگاه‌ها، به منزله مداخله نظامی آمریکا در تمام درگیری‌های نظامی در روی کره زمین است.

*** اوباما بار دیگر وعده توخالی خود را در مورد عدم اعزام نیروهای رزمی به عراق تکرار کرد
مقامات نظامی به «سرویس خبری مک کلاچی»‌ گفتند که در جنگ جدید آمریکا در عراق، «به احتمال زیاد منطقه خاکستری» وجود خواهد داشت. این مسئله نشان می‌دهد که هدف آمریکا بسیار فراتر از مداخله محدودی است که اوباما پنجشنبه شب در مورد آن توضیح داد.
اوباما در سخنرانی خود اعتراف کرد که از سرگیری اقدامات نظامی آمریکا در عراق، به خصوص در میان کسانی که در سال 2008 به وی به عنوان مخالف جنگ‌هایی که بوش آغاز کرده بود، رای دادند، با مخالفت شدیدی رو به رو است. او بار دیگر وعده توخالی خود را در مورد عدم اعزام نیروهای رزمی به عراق تکرار کرد و سپس ادعا کرد «آمریکا قادر بوده است که دنیا را به مکانی امن‌تر و مرفه‌تر تبدیل کند.» واهی بودن این ادعای احمقانه و پوچ، حداقل در مورد عراق، کشوری که با سه دهه بمباران، تحریم اقتصادی و اشغال نظامی توسط آمریکا دست و پنجه نرم کرده و به نابودی کشیده شده است، صدق می‌کند.

*** مداخله آمریکا در عراق حداقل به مدت چند ماه ادامه خواهد داشت
کاخ سفید اعلام کرده بود که بر اساس «قطعنامه اختیارات جنگ»، با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی، کنگره را از راه‌اندازی عملیات جنگی در عراق، مطلع خواهد ساخت. اما به گفته مشاوران اوباما، از آنجایی که اوباما برای حفاظت از نیروهای نظامی آمریکا در عراق، برای توسل به زور دارای اختیار قانونی است، برای حمله به خاک عراق، به هیچ مجوز قانونی از سوی کنگره نیاز ندارد.
اوباما روز شنبه اعلام کرد که مداخله آمریکا در عراق حداقل به مدت چند ماه ادامه خواهد داشت. بنابراین باید منتظر یک درگیری نامحدود نظامی بود. بدین ترتیب، ده‌ها میلیارد دلار برای حفظ منافع امپریالیسم آمریکا در منابع عظیم نفتی منطقه، به داخل تنور جنگ عراق، سرازیر خواهد شد.

*** ازسرگیری مداخله نظامی در عراق، تنها بخش کوچکی از برنامه گسترده امپریالیستی آمریکا به شمار می‌رود
سوال این جاست که این هزینه را چه کسانی پرداخت می‌کنند؟ مردم عراق، با مرگ و به نابودی کشیده شدن کشورشان و مردم آمریکا نیز با کمبود بودجه برای اشتغال، عدم افزایش دستمزدها، مستمری و دیگر منافع اجتماعی، این هزینه را پرداخت می‌کنند.
ازسرگیری مداخله نظامی در عراق، تنها بخش کوچکی از برنامه گسترده امپریالیستی آمریکا به شمار می‌رود. «محور» اوباما در آسیا به معنای تغییر توجه امپریالیسم آمریکا از خاورمیانه نفت‌خیز به سمت رویارویی با چین نیست. بلکه این به معنای افزودن خاور دور به خاورمیانه،‌ آسیای مرکزی، اوکراین، لیبی و سایر مناطقی است که امپریالیسم آمریکا خود را برای حمله به آن آماده می‌کند.
در نهایت باید گفت که سلطه مداوم توطئه سیا، پنتاگون و همدستان آن‌ها به اتفاق اولیگارشی مالی، بر امور سیاسی و اقتصادی آمریکا، خطری مرگبار بر آینده بشریت تحمیل می‌کند.

 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark