کد مطلب: 48893
 
یارانه نقدی دولت از حمایت تا تهدید
پرداخت یارانه نقدی به هر ایرانی بنا به گفته دولتمردان دولت قبل که پول نفت و حق هر شهروند ایرانی است با روی کار آمدن دولت یازدهم هر روز نقل محافل شده تا جایی که سخنگوی دولت بارها از قطع یارانه نقدی ثروتمندان وبعدها از قطع یارانه اکثر اقشار جامعه سخن گفت .
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۰
 
به گزارش زاهدانه به نقل از فرهنگ کده ؛ این بار اخبار جدی تری از قطع کامل یارانه از ابتدای سال 95 به گوش می رسد و حکایت از خوردن کفگیر دولت به ته دیگ بودجه واعتبارات خورده است وبودجه ای برای پرداخت یارانه نقدی ماهانه 45هزار تومان نمانده است و دلیلش هم کاهش شدید قیمت نفت و عدم کسب درآمد کافی از محل فروش نفت و مالیات عنوان شده است .

علاوه براینکه بودجه های عمرانی دولت هم بشدت کاهش یافته ، شاهد توقف پروژه های عظیم عمرانی در سراسر کشور و خصوصا هرمزگان هستیم که به نوعی روند ساخت وسازها و رشد شتابان توسعه را بشدت کاهش داده و بیکاری بسیاری از کارگران و پیمانکاران پروژه های زیربنایی راه ، تاسیسات آبی و گازی و ... موید این ادعاست .

دراین وانفسای اقتصادی و عدم لغو تحریمهای خصمانه علیه جمهوری اسلامی ، پرداخت یارانه نقدی به مبلغ ماهانه 3400میلیارد تومان دولت را بشدت با چالش مواجه کرده تا جایی که حقوق کارمندان دولت نیز طی ماههای اخیر با تاخیر پرداخت شده و هراس این می رود که در دوماه پایانی سال کارمندان نتوانند به موقع حقوق و پاداش خودرا دریافت نمایند.


اما دراین میان هنوز هستند خانواده هایی که چرخ شکسته و لنگ زندگیشان را با همین یارانه 45هزارتومانی می چرخانند و این تهدید ها مبنی بر قطع یارانه از ابتدای سال 95 سایه ای ازنگرانی بر اسمان بی ستاره اقشار ضعیف و آسیب پذیر انداخته است تا جایی که آینده تحصیلی فرزندانشان را هم در هاله ای از ابهام و ناامیدی فرو برده است .



پرداخت نامنظم و با تاخیر یارانه طی یکسال گذشته تاکیدی بر ناتوانی دولت در پرداخت بموقع آن می باشد و به گفته کارشناسان و دولتمردان این مبلغ تاکنون نتوانسته جوابگوی نرخ تورم وگرانی ها باشد اما برای اقشار ضعیف مسکنی موقت می باشد که دلخوشی شان را نیز محو کرده است.


در دولت قبل برداشتن یارانه انرژی و حامل های آن با اجرای هدفمندی یارانه ها که از آن به جراحی بزرگ اقتصادی نام برده می شد همزمان شد ونظارت شدید بر نرخ کالاها وخدمات توجیهی برای اجرای هدفمندی بود که به مرور شاهد از بین رفتن نظارتها و افزایش افسار گسیخته قیمتها شدیم و امروز در آستانه پایان سال 94 دولت تدبیر و امید خبر از قطع یارانه ها می دهد .


از سویی حذف یارانه گروههای درآمدبالا همراه با افزایش قیمت حامل های انرژی می باشد که باید دید دولتمردان چه تصمیمی را برای آرامش خاطر شهروندان و کاهش دغدغه های اقتصادی شان اتخاذ می کنند ؟





انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark