کد مطلب: 62888
 
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان:
افزایش جرائم ‌نشان می‌دهد‌ مجازات‌ها‌ بازدارنده نیست
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: افزایش جرایم در سطح کشور نشان‌دهنده این است که مجازات‌های در نظر گرفته شده بازدارنده نیست.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، به نقل از روابط‌عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار معاون قضایی قوه قضائیه بیان کرد: مجازات برای کسی است که جرمی را مرتکب شده اما نکته مهم‌تر مجازات از حیث بازدارندگی برای دیگران است و باید دید مجازات‌ها چه مقدار بازدارنده است چرا که سلامت جامعه در گرو بازدارندگی مجازات‌هاست.

امام‌جمعه زاهدان افزود: جهت دیگر سرعت رسیدگی و مجازات مجرمین است و گاهی رسیدگی با تأخیر صورت می‌گیرد که جنبه بازدارندگی ندارد و در مواردی حجم و میزان مجازات به مقداری نیست که حالت بازدارنده داشته باشد.

محامی بیان تصریح کرد: یکی از چالش‌های موجود در استان و کشور قاچاق مواد مخدر است که برای قاچاقچیان حکم اعدام صادر می‌شود و برخی از آقایان مطرح می‌کنند که حکم اعدام بی‌فایده بوده و به خانواده‌ها آسیب می‌زند که باید پیشنهاد خود را ارائه کنند چرا که اعدام اشد مجازات است و اگر حالت بازدارنده نداشته باشد باید راه‌حل‌های دیگر پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: افزایش جرایم در سطح کشور نشان‌دهنده این است که مجازات‌های در نظر گرفته شده بازدارنده نیست و باید در اتاق فکر قوه قضائیه در این جهت فکری صورت گیرد.

امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: سیستان و بلوچستان مسیر انواع و اقسام قاچاق است و پول‌های زیادی در این جهت ردوبدل می‌شود و می‌تواند عامل لغزش نیروها و آلودگی دستگاه باشد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد برای ما آسیب‌زا خواهد بود.

وی اضافه کرد: حادثه هشت مهر از دیگر مطالبات ماست که با وجود کشته‌شدن تعدادی از مردم همچنان رسیدگی لازم به پرونده صورت نگرفته است و دشمن از تأخیر صورت‌گرفته برای ایجاد دوقطبی قومی، مذهبی و دوقطبی نظام و مردم استفاده می‌کند و برای همین بود که مقام معظم رهبری شخصاً موضوع را پیگیری نموده و حتی هیئتی را برای دلجویی به استان فرستادند.

وی اظهار کرد: بدتر از اتفاق رخ‌داده و کشته و مجروح شدن افراد ایجاد فضای کینه و دوقطبی است که بین اقوام و مذاهب شکل می‌گیرد و اگر این کینه در دل یک جوان رشد کند و سال‌ها بعد دست به اسلحه ببرد ما در آن شریک هستم و در این جهت باید عمق نگاه راهبردی مقام معظم رهبری را فهمیده و به آن عمل شود.

محامی گفت: در پرونده هشتم مهرماه عنوان کردیم که بحث اعدام متخلفان نیست؛ بلکه باید پرونده مورد رسیدگی و به‌تناسب جرایم حکم صادر شود.

وی ادامه داد: در دیدار رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایشان تأکید کردند که رسیدگی به پرونده هشت مهر حکم خدا، حق مردم و تأکید مقام رهبری است و به ایشان گفتم ما نیز خواستار همین مسئله هستیم؛ اما در ادامه اتفاقی رخ نداد و مجدد به‌صورت تلفنی کار را از ایشان پیگیری کردم و عنوان کردند نتیجه تا قبل از هشت مهر اعلام خواهد شد؛ اما این اتفاق نیفتاد و پس از رسانه‌ای شدن برخورد با سرباز متخلف زاهدانی به ایشان پیامک داده و عنوان کردم که نتیجه پیگیری‌های شما چه شد که در پاسخ اظهار کرد؛ نزدیک است ان‌شاءالله اما باز هم اتفاقی نیفتاد و همچنان منتظر رسیدگی به این پرونده هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه نیز پس از استماع نکات بیان شده از سوی آیت‌الله محامی قول پیگیری در خصوص پرونده هشت مهر در مرکز کشور را داد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark