کد مطلب: 45383
 
استاندارسیستان وبلوچستان :ایران و پاکستان باید زمینه ساز تحقق تجارت پنج میلیارد دلاری باشند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان باید زمینه ساز توسعه اقتصادی و زمینه ساز تحقق پنج میلیارد دلاری باشند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۴
استاندارسیستان وبلوچستان :ایران و پاکستان باید زمینه ساز تحقق تجارت پنج میلیارد دلاری باشند
 
به گزارش زاهدانه به نقل از مهر، علی اوسط هاشمی در دیدار با هیات پاکستانی اظهار داشت: ۹۰۰ کیلومتر مرز فرصت خوبی پیش روی دو کشور قرار داده است و باید با برنامه ریزی به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کرد.
وی با اشاره به نزدیکی قومی مذهبی دو کشور افزود: در رابطه ایران و پاکستان روابط ملت بر روابط دولت اولویت دارد و این یعنی برگ برنده در مباحث بین الملل و باید به بهترین شکل از این ظرفیت برای توسعه روابط استفاده کرد.
این مقام مسئول بیان کرد: این نزدیکی ملت ها، حاصل اعتقاد و باورهای دو کشور است، سرمایه دو دولت به شمار می رود، بنابراین این احساسات قشنگ بین مردمان دو کشور نسبت به یکدیگر را باید منتخبان آنان توسعه داده و در مسیر افزایش روابط همه جانبه استفاده کنند و نباید گذاشت تا این زیبائی ها تیره شوند.
هاشمی افزود: احترام مردم ایران به شخصیت هایی از قبیل اقبال لاهوری و احترام متقابل ملت پاکستان نسبت به امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای نشان از علاقه دو ملت به یکدیگر دارد که در کمتر مللی این نوع علایق متقابل وجود دارد.
وی اظهار داشت: این رابطه انتظارات متقابل را نیز به وجود آورده است به خصوص در مباحث امنیتی که دغدغه هایی را به همراه داشته است.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان یادآور شد: ما از شما ناراحتی نداریم، بلکه توقع داریم و توقعات ما را باید مورد توجه قرار دهید تا زمینه رنجش خاطر را بدنبال نداشته باشد.
هاشمی گفت: مرز سرمایه بزرگی برای دو کشور به ویژه برای مرزنشینان دو سوی مرز به عنوان بهترین مرزبانان است، البته ممکن است در هر مزرعه ای آفت هم رشد کند که وظیفه ما مسوولان آفت زدائی است و نباید اجازه دهیم آفت ها فرصت ها را از مردم ما بگیرند.
وی افزود: اکنون ایالت بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان می توانند بسترهای زیبایی برای اوج گیری روابط در ابعاد مختلف داشته و امروز زمان اجرایی کردن کلیه توافقات است که باید اراده و اهتمام ویژه ای در این خصوص داشت.
استاندار با بیان پیشرفت ایران در زمینه های مختلف به ویژه بخش فنی گفت: این پیشرفت فرصتی مناسب برای ایالت های پاکستان در زمینه رشد و توسعه فراهم آورده است.
هاشمی با تاکید بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی که تولیدات آن مورد نیاز بازار پاکستان باشد، گفت: با پایه گذاری منطقه مشترک که در صورت تعامل صاحبان سرمایه و کارآفرینان ایران و پاکستان ایجاد می شود، بسیاری از مشکلات از قبیل آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی رفع خواهد شد.
وی با بیان توان نهفته افزایش سطح تجارت تا پنج میلیارد دلار افزود: ایران منطبق با خواست مردم آمادگی ایجاد بازارچه و توسعه پایانه های مرزی که تامین کننده منافع دو کشور باشد را دارد و باید اهتمام ویژه ای در این زمینه داشت.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: دولت پاکستان از امنیت مرز ایران اطمینان دارد و آن را تهدید احساس نمی کند، بنابراین دولت ایران نیز همین توقع را از کشور پاکستان داشته و خواستار این است تا دولت پاکستان اجازه ندهد گروهک های کوچک روابط دو کشور را تیره کنند.
وی تاکید کرد: پاک کردن منطقه از لوث وجود مخلان امنیت نیازمند مختصر اراده ای است که باید از سوی دو طرف اجرایی شود که اگر چنین اراده ای باشد، دیگر نیازی به استفاده از توان ملی برای ایجاد امنیت نخواهد بود.
دبیر کل ایالت بلوچستان و رئیس هیئت پاکستان نیز با ابراز تسلیت و همدردی پاکستان با خانواده های هشت مرزبان ایرانی که در ۱۷ فرودین ماه امسال توسط تروریست ها در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان شهید شده بودند، گفت: دولت پاکستان از تمامی امکانات و همکاری های لازم برای دستگیری قاتلان مرزبانان ایرانی و تحویل آن به مقام های قضایی استفاده خواهد کرد.
سیف الله چتا با بیان ابراز تشکر و تبریک سر وزیر پاکستان نسبت به توسعه صادرات برق از هفتاد مگابایت به ۱۰۰ مگابایت از سیستان و بلوچستان گفت: در هنگام سفر به زاهدان این شهر را مانند خانه دوم خویش احساس کردیم.
وی هدف اصلی از بازدید و شرکت در جلسه مرزی را برطرف کردن ناراحتی های موجود بین دو کشور به ویژه ایران، بررسی افزایش امنیت مرزهای دو کشور، برقراری هماهنگی فرمانداران پاکستان با مرزبانان ایران، بهبود امنیت در مناطق مرزی و افزایش صلح برشمرد.
Share/Save/Bookmark