کد مطلب: 39057
 
آزادی شهرام جزایری در یک جمعه پاییزی/ سارقان هم شناسنامه‌دار می‌شوند
خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله آزادی شهرام جزایری، آخرین وضعیت پرونده‌ه قضایی "ب.ز"، برگه سوءپیشینه برای ازدواج، شناسنامه برای سارقان حرفه‌ای و ...همراه شماست.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۱
آزادی شهرام جزایری در یک جمعه پاییزی/ سارقان هم شناسنامه‌دار می‌شوند
 
به گزارش زاهدانه ، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.
 
در پیگیری روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی چهر‌های سرشناس نظام، نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این در حالی که هر دو هفته یک بار سخنگوی دستگاه قضا به تشریح جزئیات تمامی آنها می‌پردازد.
 
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.

پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...


**شهرام جزایری آزاد شد

این هفته با خبری شروع شد که خود من را که خبرنگار حوزه قضایی هستم شوکه کرد، از طرفی علیزاده طباطبایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، آزادی شهرام جزایری را تایید کرد و از طرف دیگر جهانگیر رئیس کل سازمان زندان‌ها طی 18 شهریور ماه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در ارتباط با احتمال آزادی شهرام جزایری به باشگاه خبرنگاران گفته بود با توجه به پیگیری‌هایی که از دادگستری استان تهران صورت گرفته، وی فعلا باید در بازداشت باشد.


حالا همه اینها به کنار، باید ببینیم آیا محکومیت شهرام جزایری بازدارنده خواهد بود تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی در عرصه اقتصادی کشورمان نباشیم! البته این در حالی است کع قرار شده یک روزنامه اقتصادی نظرات اقتصادی و خاطرات وی را به صورت روزانه چاپ کند، ولی ما از صحت و سقم این خبر اطلاع دقیقی نداریم و صرفا جهت اطلاع بیان کردیم.



**به نظر شما برای ازدواج برگه سوء پیشینه لازم است؟

خبر بعدی مربوط به یکی از دانشنامه‌های حقوقی است که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد، مدت‎ها بود که ما در ارتباط با سوء پیشینه با حقوقدانان و کارشناسان قضایی به گفتگو می‌پرداختیم که این سوال برای ما پیش آمد که آیا برای ازدواج، داشتن برگه سوءپیشینه لازم است یا خیر؟ که با مطالعات و بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد که برای این امر مقدس داشتن برگه سوءپیشینه لازم نیست! چرا که ازدواج جزء احوال شخصیه است و قانونگذار اجازه نمی‌دهد افراد برای تحقیق درباره ازدواج در این مورد سرک بکشند اگر خانواده‌ای بخواهد از عدم سوءپیشینه داماد یا عروس آینده‌اش اطلاع داشته باشد نمی‌تواند این برگه را از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی درخواست کند و برای این کار باید از یک ارگان معتبر معرفی‌نامه داشته باشد.



جالب است بدانیم، گواهی عدم سوءپیشینه فعلا فقط برای استخدام یا سفارت‌خانه‌ها داده می‌شود و برای ازدواج داده نمی‌شود و در توجیه این مطلب گفته شده که گذشته هر کسی جزء اطلاعات محرمانه شخصی اوست! یعنی یا این حساب این احتمال می‌رود که با کسی که ازدواج می‌کنیم مرتکب جراءم بزرگی شده باشد، خلاصه حواستان جمع باشد...

**پیگیری پرونده میلیاردر نفتی به کجا رسید؟

خبر مهم بعدی طبق معمول هر هفته مربوط به پرونده میلیاردر نفتی است که گویا هر چند وقت یک بار گوشه‌ای از ظواهر تاریک این پرونده  روشن می‌شود، که در هفتادمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا به آن اشاره شد.



9 دی ماه سال 1392 بود که درخبر دستگیری فردی به نام "ب. ز" ( چون جرم نامبرده هنوز محرز نشده از بیان نام کامل خوداری می‌کنیم) در یک شب سرد زمستانی اعلام شد و هر بار در نشست‌های خبری سخنگوی دستگاه قضا با اصحاب رسانه جزئیات پرونده این میلیاردر نفتی روشن شد و طبق آخرین خبرها نامبرده همزمان از سه شناسنامه جعلی استفاده کرده است و سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این پرسش که دولت انگلیس نام "ب.ز" را از لیست تحریم‌ها خارج کرده آیا این خبر صحت دارد گفت: اگر ادعای داشتن مبالغی پول و نقدینگی در خارج از کشور از سوی وی ثابت شده باشد در رفع تحریم‌ها موثر است اما تاکنون چیزی به اثبات نرسیده است از جزئیات آن خبری ندارم و من هم همانند شما تنها مطلع هستم.

 باشگاه خبرنگاران
به تشریح  روند پرونده میلیاردر نفتی از زبان سخنگوی دستگاه قضا در نشست‌های خبری پرداخته که اگر خبرهای ما را دنبال کنید طی هفته آینده گزارش کامل آن را منتشر خواهیم کرد.

**از زندانی‌های ایرانی  محبوس در خارج از کشور چه خبر؟

خبر بعدی مربوط به انتقال 3 زندانی ایرانی از تایلند به کشورمان است که به محض تحویل آنها در خاک ایران مشاور وزیر دادگستری و سرپرست دفتر ارتباط با امور قوه قضاییه این خبر را به باشگاه خبرنگاران داد که علاوه بر این یک زندانی تبعه ترکیه هم به کشورش انتقال داده شده است.




حالا با توجه به اینکه  انتقال زندانیان ایرانی در راستای حمایت از اتباع ایرانی، و کاهش مصائب و مشکلات مادی و معنوی خانواده‌های آنان صورت می‌گیرد، روی سخن ما الان با این زندانیان عزیر است، به کررات اعلام شده که بیشتر زندانیان ایرانی در خارج از کشور به دلیل ارتکاب به جرائم مواد مخدر دستگیر شده‌اند، از آنجایی که به گفته مقامات این جرم باعث از بین بردن حیثیت و آبروی نظام می‌شود، کاش زندانیان به این نکته توجه لازم را داشته باشند که با ارتکاب این جرائم نه تنها خود و خانواده بلکه آبروی یک نظام رو به مخاطره می‌اندازند.

**سارقان هم شناسنامه می‌گیرند

خبر بعدی مربوط به شناسنامه دار شدن"سارقان" تا پایان سال جاری اختصاص دارد که قرار شده همه سارقان حرفه‌ای شناسنامه دار بشوند تا از این به بعد در صورت تکرر جرم با همان شناسنامه رصد شوند البته امیدواریم پای جاعلان اسناد رسمی به این جریان باز نشود!!

**این هفته یک ختم قضایی هم داشتیم

متاسفانه اخرین خبر حوزه حقوقی مربوط به فوت قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور است که در روز دوشنبه 14 مهر ماه دعوت حق را لبیک گفت، مراسم تشییع پیکر ولی‌الله خبره با حضور مقامات عالی قضایی و سیاسی کشورمان انجام شد و این در حالی است که خبرنگاران سوالات خود را در رابطه با برخی از پرونده‌های مهم از مقامات قضایی پرسیدند و با توجه به حال و هوای مراسم برخی از سوالات خبرنگاران بی‌پاسخ ماند.


در این میان حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت پرونده خاوری گفت: قوه قضاییه با جدیت به دنبال بازگشت خاوری به ایران است و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قرار بود جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار شود و رئیس‌جمهور نیز اخیرا برآن تاکید داشتند آیا این جلسه تشکیل شد یا خیر تصریح کرد: تا اکنون برگزار نشده است اما ما به دنبال تشکیل هر چه زودتر آن هستیم.


همچنین ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که چرا در موضوع دو شغله بودن پرونده رضازاده بررسی می‌شود اما دنیا مالی مجبور به استعفا شده است اظهار داشت: ما موضوع ممنوعیت دو شغله بودن را پیش از انتخابات اعلام کردیم و کاری به دنیا مالی ندارد و اعلام کردیم کسانی که شغل دیگری دارند حق ندارند وارد شورا شوند.

سراج درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای آنتونوف گفت: این پرونده در حال تکمیل است که در این ماه آن را به مبادی مربوطه ارسال می‌کنیم.




در ضمن این هفته به مناسبت عید سعید قربان دادگاه مطبوعاتی تشکیل نشد که ما خبر از مجرم شناخته شدن یا نشدن مدیر مسئول روزنامه یا نشریه‌ای را اعلام کنیم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark