کد مطلب: 62664
 
ارمغان جمهوری اسلامی با نهضت حسینی برای سیستان و بلوچستان؛
مقایسه‌کنندگان جمهوری اسلامی با حکومت یزید «البرز قصاب» را فراموش کرده‌اند
شعار «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه» ملت ایران در روزهای مقابله با رژیم فاسد پهلوی هنوز در اذهان ماندگار است و حکومت یزید «البرز قصاب» را فراموش کرده‌اند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۹
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، انقلاب اسلامی ایران در حالی در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید که یکی از مهم‌ترین شعارهای آن پیروی از نهضت حسینی بوده است. امام خمینی رحمت‌الله علیه توانست با همراهی ملت قهرمان ایران نظام مقدس جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کند که مسیر حرکت آن در امتداد عاشورای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بود.

شعار «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه» ملت ایران در روزهای مقابله با رژیم فاسد پهلوی هنوز در اذهان ماندگار است و نشان می‌دهد که این نظام با استعانت از آزادگی و آزادی‌خواهی امام حسین علیه‌السلام مسیر پیروزی را طی نموده است.

اما امروز باگذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی برخی افراد در داخل و خارج از کشور تلاش دارند این نهضت مقدس را در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دهند و با شعارهایی به‌دوراز معرفت و قیاس‌هایی مع‌الفارق برای خود بهره‌برداری سیاسی بکنند.

از بزرگ‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران خدمت‌هایی است که برای مردم استان سیستان و بلوچستان رقم زده است؛ سیستان و بلوچستان در دوران ستم‌شاهی به‌واسطه عدم عزم جدی برای پیشرفت و توسعه در بدترین شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، زیرساخت، اقتصادی و… به سر می‌برد.

شاخص برخورداری جمعیت روستایی در اواخر دوران پهلوی از نعمت آب آشامیدنی حدود ۷ درصد بوده که بسیار تأسف‌بار است؛ با پیروزی انقلاب اسلامی و عزم جدی مسئولین در خدمت‌رسانی به تمام نقاط کشور این آمار رشد بسیار چشمگیری پیدا کرد به‌گونه‌ای که این آمار در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۷۰٫۵ درصد رسیده است.

در حوزه راه‌سازی نیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت بسیار وخیم بوده است به‌گونه‌ای که حتی یک کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان وجود نداشت؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان احداث شد که باهمت مسئولین کارگاه‌های راه‌سازی در سراسر استان در حال احداث جاده هستند.

در دوران پهلوی باتوجه‌به نگاه منفی مسئولین به استان سیستان و بلوچستان ظرفیت دریای عمان مغفور واقع شده بود به‌گونه‌ای که بندر چابهار یک بندر کوچک ماهیگیری با ظرفیت تجاری به‌شدت محدود به‌حساب می‌آمد؛ اما اکنون بندر چابهار با ظرفیت پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های تجاری جهان در نرم «پانامکس و سوپرپانامکس» در حال تبدیل‌شدن به یک هاب بین‌المللی با قابلیت پذیرش کشتی‌های پهن‌پیکر است.

وضعیت تحصیل در دوران پهلوی بسیار تأسف‌بار بوده و در این زمینه کمترین پیشرفتی توسط شاهان پهلوی صورت نگرفت؛ عمده دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در آن دوران در کپر تحصیل می‌کردند؛ اما تنها در چند سال گذشته نزدیک به ۳ هزار کلاس درس تحویل دانش‌آموزان مستعد این استان شده و در حال حاضر دو هزار کلاس در استان در حال ساخت است.

قبل انقلاب فضاهای آموزش عالی سیستان و بلوچستان بسیار اندک بود؛ اما امروز مراکز دانشگاهی در سراسر استان فعالیت دارند. امروز استان سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلف علمی، عمرانی، بهداشتی و درمانی پیشرفت‌های فراوانی داشته که از هر نظر قابل‌قیاس با گذشته نیست.

وضعیت سیاسی دوران پهلوی هم بسیار تأسف‌بار بوده است به‌گونه‌ای که برای اقلیت‌های مذهبی به‌خصوص اهل‌سنت کمترین حقی قائل نبوده‌اند؛ در دوران پهلوی علمای اهل‌سنت زیر فشار شدید حاکمیت بودند و هر عالمی که نماز جماعت با بیشتر از ۱۲ اقتدا کننده را برگزار می‌کرد به‌شدت مورد برخورد قرار می‌گرفت.

امروز اما جمهوری اسلامی به اهل‌سنت ایران به‌خصوص مردم و علمای سیستان و بلوچستان آزادی داده است؛ تعداد زیاد مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت و آزادی برگزاری مراسمات مذهبی گوشه‌ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای استان سیستان و بلوچستان است.

در دوره پهلوی اول، رضاشاه برای اینکه حاکمیتش را بر سیستان و بلوچستان تثبیت کند، بدون هیچ اقدام زمینه‌ای، دست به انجام کارهای تحکمی زد و در این مسیر متوسل به خشونت هم شد.

رضاخان ابتدا حاکمیت فردی به نام دوست محمدخان بلوچ را پذیرفت، اما سپس با اعزام نیروهای نظامی به مقابله با وی پرداخت و نهادهای حاکمیتی و دولتی را حاکم کرد. آن نهادها به اجرای قوانینی پرداختند که مردم بلوچ نسبت به آن اقدام‌ها واکنش نشان دادند و حتی برخی مجبور به مهاجرت شدند.

پهلوی به‌جای اینکه مردم را قانع و ترغیب به پذیرش قوانین کند، دست به سلاح برد و تلاش کرد با اسلحه قوانینش را تحمیل کند. به‌گونه‌ای که حسن ارفع در کتاب در خدمت پنج سلطان آورده است: گزارش‌های متعدد در دست است که نشان می‌دهد نیروهای نظامی با خشونت با مردم رفتار نموده‌اند و این برخوردهای خشن یکی از عوامل مخالفت مردم بلوچستان با سجل احوال بود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark